Filmpjes van Reddingsbrigade / KNRM / SAR

Auteur Topic: Filmpjes van Reddingsbrigade / KNRM / SAR  (gelezen 397547 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #200 Gepost op: 28 maart 2006, 17:09:59
Niemand op het water, dus op tempo weer naar huis. Als je een klus op het IJmeer hebt, 30 km verderop en je gaat voorgeschreven snelheid naar huis ben je voor elk wissewasje minimaal drie uur van huis. 15 minuten voor de heenweg en een uur voor de terugweg en dan nog de tijd die de aktie zelf in beslag neemt.

En nee, dit was niet volgas, kijk maar naar de hand van matthijs. 30 knoop is wel te hard voor patrouille varen, maar niet voor opweg naar huis na een aktie. Daar zegt niemand ook wat van hier.

Henk


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #201 Gepost op: 28 maart 2006, 18:08:29
Wat was jullie maximum snelheid ook alweer?
Groeten, Colin


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #202 Gepost op: 28 maart 2006, 18:17:23
Wat was jullie maximum snelheid ook alweer?

48 knoop

Henk


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #203 Gepost op: 28 maart 2006, 23:15:30
Het probleem is, welke richtlijn moet je handteren, en als je de SAR Actie snel wil beeindigen, is dat volgens de norm van kustwacht als alle eenheden weer op het station zijn.. Dus misschien was het wel om de statestieken te beinvloeden.. foei, Mathijs.

Maar reken je jezelf tot de SAR-actie? Rekent DH-Rescue je eenheid tot een SAR-eenheid?

Niemand op het water, dus op tempo weer naar huis. Als je een klus op het IJmeer hebt, 30 km verderop en je gaat voorgeschreven snelheid naar huis ben je voor elk wissewasje minimaal drie uur van huis. 15 minuten voor de heenweg en een uur voor de terugweg en dan nog de tijd die de aktie zelf in beslag neemt.

Na een actie scheuren andere hulpdiensten toch zeker ook niet met 80 km/h terug naar de kazerne/post dwars door de bebouwde kom?

Als er een dringende reden is om hard te varen, dan lijkt me dat zeker goed. Maar hard varen omdat je er anders zo lang over doet om terug te komen? In mijn bescheiden opinie is dat geen goede zaak. Dan krijg je van die spelevaren-beelden bij het publiek. Lekker raggen met je boot!

Groeten,
Mark

TIP: volgende keer gewoon gas los, maar dan niet filmen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #204 Gepost op: 29 maart 2006, 08:53:54
Maar reken je jezelf tot de SAR-actie? Rekent DH-Rescue je eenheid tot een SAR-eenheid?

Na een actie scheuren andere hulpdiensten toch zeker ook niet met 80 km/h terug naar de kazerne/post dwars door de bebouwde kom?

Als er een dringende reden is om hard te varen, dan lijkt me dat zeker goed. Maar hard varen omdat je er anders zo lang over doet om terug te komen? In mijn bescheiden opinie is dat geen goede zaak. Dan krijg je van die spelevaren-beelden bij het publiek. Lekker raggen met je boot!

Groeten,
Mark

TIP: volgende keer gewoon gas los, maar dan niet filmen!

Het publiek hier heeft er gelukkig begrip voor en weten dat we niet spelevaren op een doordeweekse stormachtige dag en vaak meerdere keren per week het werk in de steek moeten laten!
Er is bijna niemand die dit vrijwilligerswerk wil doen, dus het publiek hier begrijpt wel dat de zwaarbelaste  hulpverleners zo snel mogelijk thuis de draad weer op willen pakken en welliswaar niet vol gas, maar ook niet nodeloos op hun dooie akkertje over een leeg Gooimeer naar huis gaan varen omdat dat een beter beeld zou geven van wat reddingsboten doen.
Anders als bij de brandweer vangen vrijwilligers van reddingsdiensten op het water geen enkele vergoeding en betalen zelfs hun opleiding (honderden euro's per jaar) uit eigen zak.

Nee begrip (en bewondering) is hier gelukkig ruimschoots aanwezig. Dat was in het verre verleden wel eens anders, in de tijd dat de hulpverleners in de krant elkaar met modder begooiden.

Een beetje merkwaardig vind je ook niet: een leeg Gooimeer vergelijken met een bebouwde kom.

En wat betreft de vraag of ik mijzelf tot SAR eenheid reken, dat is vragen naar de bekende weg. Wij vinden wel dat wij volwaardig meedraaien in de hulpverlening hier op het water maar laten ons zelfbeeld niet afhangen van wat anderen daar van vinden. Vergeet niet, alleen KNRM, politie en marine eenheden zijn erkende SAR eenheden en die nemen slechts een klein stukje van de reddingstaart voor hun rekening, maar vooral de KNRM maakt daarbij zo'n bombarie dat het lijkt alsof ze alles in hun eentje doen. Het meeste reddingswerk wordt toch gedaan door mensen die zij "passanten" noemen.

Henk


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #205 Gepost op: 29 maart 2006, 18:56:28
HELEMAAL MEE eens henk!
binnendebebouwde kom vergelijken met een Leeg Meer waha er zit volgens mij wel heel wat verschil tussen!

OW ER STEEKT IN ENE  EEEN BOOT OVER OF EEN KIND OP HET IJMEER!! WHAHAHA
Mensen die veel opt markermeer/ijmeer enz zitten weten echt wel waar ze over praten en hoe ze moeten handelen en wat wel en niet kan.
Dus ik zou zeggen ga we gaan roeien dan zijn we nog eerder thuis!

PRoblemen zijn er niet die worden gemaakt!

groeten,
Tim


AntiHeld

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
    • De enige echte Reddingsbrigade
Reactie #206 Gepost op: 30 maart 2006, 14:57:39
Welke thread was dit ook alweer? Filmpjes toch????
Verzet houdt je scherp!


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #207 Gepost op: 30 maart 2006, 22:54:13
Met een rustig gangetje  ;) naar huis was deze keer noodzakelijk. Mijn dochter van 8 maanden moest ik nog ff in bed stoppen. ::) ::)

Matthijs


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #208 Gepost op: 31 maart 2006, 00:25:53
Welke thread was dit ook alweer? Filmpjes toch????

Met de filmpjes komt de inhoud natuurlijk ook aan bod, vanzelf. En in de kern heeft Mark natuurlijk gelijk. Er zijn regels!

Maarja, ik hou me er niet altijd aan als ik het zinloze regels zijn.

Maar als ik op de fiets zit ben ik een van de weinigen die z'n hand altijd uitsteekt, van die regel ben ik me van 't nut bewust... :P

Henk


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #209 Gepost op: 31 maart 2006, 13:32:52
Maar als ik op de fiets zit ben ik een van de weinigen die z'n hand altijd uitsteekt, van die regel ben ik me van 't nut bewust... :P

Henk
Lol... je fietst zeker nooit ?? ::) Zelfde als een oom van mij: Ik breek geen enkele verkeersregel op de fiets...ik heb em inderdaad nog nooit op de fiets gezien :P ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-