Filmpjes van Reddingsbrigade / KNRM / SAR

Auteur Topic: Filmpjes van Reddingsbrigade / KNRM / SAR  (gelezen 398300 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Boeiend

  • Gast
Reactie #310 Gepost op: 13 april 2008, 15:07:13
Henk,

ik ben onder de indruk van je verhaal op de radio. Ik heb geen ervaring met mijn leven wagen op het gooimeer met windkracht 9 maar het is mij bijvoorbeeld wel opgevallen dat je het in het interview praat over sprongen van 20 meter met een Rib.
Laat ik je vertellen dat het mij op de Noordzee met een Duarry sr8 nog nooit gelukt is.

Ik zou zeker niet durven beweren dat je verhaal onwaarheden bevat, toch trek ik het enigsinds in twijfel.

Ik zou je bij deze wel van harte uit willen nodigen om eens een dagje met ons te gaan varen op de noordzee of nou jah, laat maar ook......

het gooimeer is spannend genoeg voor je!

Groeten B


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #311 Gepost op: 13 april 2008, 16:38:25
Even je twijfel wegnemen, ik kan het niet laten: de reddingsboot van de KNRM station Huizen, de Gooijer is ook een Duarry, en die heb ik nog nooit het water uit zien komen, die gaat overal gewoon doorheen. Als je het filmpje bekijkt zie je dat al bij vrijwel géén golfslag de Seeker al meer uit- als in het water is.  Een Tornado weegt dan ook veel minder als een duarry en heeft daardoor minder waterverplaatsing. Een sprong van 20 meter heb je maar zo: bij 60 km per uur is dat iets meer als één seconde uit het water, je gaat bij zestig km al 16 meter per seconde: 60.000: 3600 = 16,6 m.

Wij hebben ook wel op de Noorzdee gevaren met slecht weer, het is anders dan op het ijsselmeer: langere golven (je springt daar ook niet zo lekker op) . Ben je wel eens tussen de pieren van IJmuiden doorgevaren, de Noorzee op? De golfslag daar lijkt het meeste op die van het IJsselmeer.

We zijn eens met zijn fijven in een ribje met 40 pk de Noordzee op geweest, ding heeft nog nooit zo hard gevaren, wilde ineens makkelijk in plané. Weer terug door de sluis was de pret weer voorbij.

Regelmatig zijn we ook bij het rondje Texel. Dus we hebben wel een beetje kust ervaring. Ik heb de indruk dat andersom wat minder ervaring is op het Ijsselmeer...

Henk


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #312 Gepost op: 13 april 2008, 20:13:09
damn ik kom net terug van een proefvaart met de beer op het markermeer, we maakten wel een sprong van 30 meter.

En toen werd ik wakker en was men bed nat.

Voor de rekenaars onder ons,
Formule van Newton: F = f . (m . m')/r2 met f = de constante van Newton of gravitatieconstante 67E-12 N.m2/kg2

gaan we uit van maximale,

Dus seeker 1000 kilogram              
Waterpeil  momenteel     rond   0 nap             lancering door een golf van 2 meter hoogte met een lancerings snelheid van 80 km per uur.

Ik hoor het wel als je boven de 20 meter komt!


Groeten,

Tim


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #313 Gepost op: 14 april 2008, 08:25:46
Even je twijfel wegnemen, ik kan het niet laten: de reddingsboot van de KNRM station Huizen, de Gooijer is ook een Duarry, en die heb ik nog nooit het water uit zien komen,


De Gooijer van knrm station huizen is geen Duarry maar een Tornado super 8 gekocht bij post watersport.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #314 Gepost op: 14 april 2008, 10:32:24
De Gooijer van knrm station huizen is geen Duarry maar een Tornado super 8 gekocht bij post watersport.

Dat is waar, je hebt gelijk. Ik had het over de "oude" gooijer, dat was een duarry , een Brio620 (de tijd vliegt  :'(  ). Maar ook de nieuwe Gooijer is veel zwaarder beladen en gebouwd dan onze Seeker en "snijdt" meer door het water dan dan hij er op ligt, wat bij zwaar weer best een voordeel is. Als je het filmpje bekijkt dan zie je dan we bijna al uit het water zijn op betrekkelijk vlak water. We hebben dan ook alleen wat EHBO materiaal aan boord

even een plaatje wat het wat aanschouwelijker maakt va de site van Post watersport: http://www.tornado-ribs.com


Henk


PamelaAnderson

  • Gast
Reactie #315 Gepost op: 14 april 2008, 11:08:17
We hebben het over 20 meter ver en niet 20 meter hoog. Op volle snelheid kom je een end. En dan zal het 16 meter zijn: Lekker Belangrijk, Lekker Boeiend!


Boeiend

  • Gast
Reactie #316 Gepost op: 14 april 2008, 15:37:03
Ow Wouter vaart ook op het verradelijke ijsselmeer?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #317 Gepost op: 14 april 2008, 15:38:56
We hebben het over 20 meter ver en niet 20 meter hoog. Op volle snelheid kom je een end. En dan zal het 16 meter zijn: Lekker Belangrijk, Lekker Boeiend!

Je hebt gelijk, daar gaat het niet om.

Wat ik heb proberen te zeggen is dat dit is wat een heleboel mensen bezig houdt in hun vrije tijd (en soms zelfs in werk tijd). Ik heb de indruk dat de redders op het water ook aandacht verdienden voor hun goede werk, en die aandacht zullen we zelf moeten genereren.  Ik heb mijn best er voor gedaan en ik zal het zo weer doen, op het gevaar af dat anderen krampachtig gaan proberen het in het negatieve te trekken.

Alle respect voor de brandweer, maar het valt me op hoe makkelijk ze in verhouding een campagne voor nieuwe mensen uit de grond stampen hier in Huizen... Met medewerking van de gemeente, de Huizerkrant en het gemeentekrantje waren bijna geheel gewijd aan ledenwerving, er hangen overal spandoeken. Kom daar als reddingsbrigade eens om, de Reddingsbrigade Naarden moest een betaalde wervingsadvertentie zetten in hetzelfde krantje...

Henk

http://www.huizen.nl/:

Citaat
Eerste informatieavond Brandweer een succes  
Brandweer Huizen zoekt mensen met lef. Daarom organiseert de Brandweer twee informatieavonden. De eerste avond, op 8 april, was een groot succes. Geïnteresseerden kregen een presentatie en vervolgens waren er verschillende demonstraties te zien van werkzaamheden van de Brandweer. Bent u ook geïnteresseerd in het werk van brandweervrijwilliger? Vanavond, 9 april, is er nog een informatieavond. U bent om 20.00 uur van harte welkom in de kazerne aan de Eemlandweg. Kijk ook op www.brandweerhuizen.nl.


Boeiend

  • Gast
Reactie #318 Gepost op: 14 april 2008, 15:49:44
Ow Wouter vaart ook op het verradelijke ijsselmeer?

Bij nacht en ontij, zijn leven wagend?

En overtreed jij ook de verkeersregels onderweg naar een melding, dezelfde verkeersregels die in het leven geroepen zijn om ons land een stukje veiliger te maken.

Toch wel vreemd levens in gevaar brengen om misschien wel een leven te kunnen redden, dat heet onverantwoord.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #319 Gepost op: 14 april 2008, 16:01:53
Bij nacht en ontij, zijn leven wagend?

En overtreed jij ook grof de verkeersregels onderweg naar een melding, dezelfde verkeersregels die in het leven geroepen zijn om ons land een stukje veiliger te maken.

Toch wel vreemd levens in gevaar brengen om misschien wel een leven te kunnen redden, dat heet onverantwoord.

Gelukkig ga je niet over verkeersregels, dat is een hele andere discussie. Iedereen overtreedt bij tijd en wijle verkeersregels, wind je daar maar niet te veel over op. Als jij nog nooit een bekeuring voor te hard rijden gehad hebt, ben je een heel speciaal mens. (ben je zowiezo). Maar ik rijd dan niet met plezier achter je.

Ik weet dat vooral mensen in goede doen of in het zakenleven zich niet aan regels storen: afrekenen met het CJIB is een koopje in verhouding met wat een gemiste order kost. Ik vind het nobeler om voor een in het water liggend mens wat harder te rijden dan mag, dan voor economisch gewin. Gezien jouw felheid om niets en dus de aard van het beestje zal jij mij "lekker boeiend" hoogstwaarschijnlijk voorbij blazen, onderwijl  op je voorhoofd wijzend als ik 50 rijd waar dat moet.

Ik zeg niet dat je als een halve zool door het verkeer moet scheuren, maar ik ga niet op mijn dooie akkertje naar de boot.
Zoals met alles is er die mooie, gulden middenweg.

Henk