Filmpjes van Reddingsbrigade / KNRM / SAR

Auteur Topic: Filmpjes van Reddingsbrigade / KNRM / SAR  (gelezen 397563 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #430 Gepost op: 1 november 2010, 12:24:04
Tja, dat doet me denken: toen ik voor jou die MIRG zooi aan het uitzoeken was (heb je dat al gelezen trouwens?), stelde iemand die ik daarvoor aan de telefoon had mij de vraag: hoe gaan we aanpakken als een schip als de Henry Dunant geëvacueerd moet worden...
Afgelopen zaterdag een oefening gehad in Wijk bij Duurstede: brand en evacuatie op een schip. Leuk, want het schip was de Henry Dunant. Hoe de evacuatie verlopen is, weet ik niet. Wel hebben we gezocht naar gezonken slachtoffers. Wij hebben 2 slachtoffers kunnen lokaliseren met onze fishfinder. Deze zijn, samen met de 2 ander slachtoffers, door brandweerduikers naar boven gehaald.

Aan de oefening deden 30 figuranten mee en verschillende korpsen uit de regio Utrecht en Gelderland-Zuid (TAS Culemborg, WO Culemborg en de reddingsbrigade Culemborg)

http://www.ditiswijk.nl/fotoalbum/category/470/asSlideshow.html


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #431 Gepost op: 1 november 2010, 12:52:00
Afgelopen zaterdag een oefening gehad in Wijk bij Duurstede: brand en evacuatie op een schip. Leuk, want het schip was de Henry Dunant. Hoe de evacuatie verlopen is, weet ik niet. Wel hebben we gezocht naar gezonken slachtoffers. Wij hebben 2 slachtoffers kunnen lokaliseren met onze fishfinder. Deze zijn, samen met de 2 ander slachtoffers, door brandweerduikers naar boven gehaald.

Aan de oefening deden 30 figuranten mee en verschillende korpsen uit de regio Utrecht en Gelderland-Zuid (TAS Culemborg, WO Culemborg en de reddingsbrigade Culemborg)

http://www.ditiswijk.nl/fotoalbum/category/470/asSlideshow.html




Dat kan dus geen toeval zijn, die man met wie ik sprak wist van meer natuurlijk...

Waar hij zich zorgen over maakte was het evacueren van mogelijk bedlegerige patiënten, Hoe liep dat?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #432 Gepost op: 1 november 2010, 13:20:30
Waarom een stuur/motorloos jacht op zee geen berging maar SAR is (en het dus niet in de grondzee/branding moet komen)

GIANT WAVE VS. BOAT

 ;) ;)

Natuurlijk is dit SAR en er is hier duidelijk behoeft aan een daarvoor geschikte zelfrichtende reddingsboot zoals de KNRM die heeft.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #433 Gepost op: 1 november 2010, 14:57:34
Waar hij zich zorgen over maakte was het evacueren van mogelijk bedlegerige patiënten, Hoe liep dat?
Ik heb daar geen zicht op gehad, Henk. Mijn taak was communicatie tussen de veilgheidsadviseur duiken/duikploegleider enerzijds en mijn bootbemanning anderzijds. In de evaluatie werd niet ingegaan op details en het wachten is dus op de schriftelijke neerslag.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #434 Gepost op: 9 november 2010, 21:40:59
Canadese documantaire (21min) over een 3 master (tall ship) welke dit voorjaar is omgeslagen bij Brazilie:

http://www.cbc.ca/landandsea/2010/11/concordia.html

 :o :o


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #435 Gepost op: 10 november 2010, 21:28:43
W O  W ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #437 Gepost op: 16 november 2010, 16:46:35
KNRM Hoek van Holland 051209 knopen en slepen.mpg

Mooi filmpje, goede sfeer ook.

Maar wat wij wel anders doen is een tros niet meteen beleggen, maar eerst er een paar keer omheenslaan. Hij trekt zich dan niet zo vast.
Ik zie toch weer mensen mét, en zonder reddingsvest. Het Vikingpak bij de hals dichtdoen is lastig, maar draag je geen reddingsvest, doe dan in ieder geval die rits helemaal dicht.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #438 Gepost op: 16 november 2010, 16:52:56
Ik heb het vroeger toch anders geleerd om een keesje te gooien. De lijn verdelen over twee handen en met je werphand de kees met een hoeveelheid touw weggooien en in je andere hand ook een hoeveelheid touw dat je er direct achteraan gooit. Je komt dan veel verder/hoger.  ;) Of is dat achterhaald?  :)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #439 Gepost op: 16 november 2010, 17:36:02
Maar wat wij wel anders doen is een tros niet meteen beleggen, maar eerst er een paar keer omheenslaan. Hij trekt zich dan niet zo vast.
Op 05:27 zie ik dat hij een omhoog staande lijn een slag om de beting geeft onder de pennen. Je loopt dan het risico dat je niet meer gecontroleerd kan vieren. In dit geval ging het overigens wel goed. Verder valt het op dat de beting eigenlijk wat klein is voor de sleeptros.

Ik zie toch weer mensen mét, en zonder reddingsvest. Het Vikingpak bij de hals dichtdoen is lastig, maar draag je geen reddingsvest, doe dan in ieder geval die rits helemaal dicht.
Grappig, ik ben net een lijstje aan het maken waar men aan moet denken als er camera's aanwezig zijn. Kleding in orde is een van de punten. En uiteraard niet alleen voor de camera.
Overigens heb ik er zelf ook een hekel aan om de rits tot boven aan toe dicht te doen. Het gevolg is wel dat ik een keer met een nat pak thuis kwam ;-)

Ik heb het vroeger toch anders geleerd om een keesje te gooien. De lijn verdelen over twee handen en met je werphand de kees met een hoeveelheid touw weggooien en in je andere hand ook een hoeveelheid touw dat je er direct achteraan gooit. Je komt dan veel verder/hoger.  ;) Of is dat achterhaald?  :)
Nee, waarom? Zoals hij dat doet op 05:00 heeft hij wel een hele hand vol die vervolgens rommelig neer komt. Verdelen over twee handen is handiger.

Maar laten we niet vergeten dat het een oefening is. Lekker fouten laten gebeuren en dan bij de nabespreking discusseren over hoe het wel moet. Ergo, hang de jongens niets op aan dit filmpje.