Niet hulpverlener zet auto schuin in de fend-off

Auteur Topic: Niet hulpverlener zet auto schuin in de fend-off  (gelezen 24319 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wesselVE

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Gepost op: 18 september 2011, 20:09:24
Hallo,

Ik vroeg me af, stel je komt als niet hulpverlener een ongeval/pechgeval etc. tegen.
En je besluit je auto schuin in de fend off te zetten, met de wielen naar de verkeerssluwe zeiden en alarm lichten aan.
Een achterop komende auto ziet je voertuig over het hoofd en rijdt er achterop.

Ben je dan verzekerd, als je je auto helemaal volgens het boekje weggezet hebt?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Met Vriendelijke Groet,
Wessel van Etten




dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1 Gepost op: 18 september 2011, 20:15:27
Dat zal helemaal en alleen aan je eigen autoverzekeringsmaatschappij liggen. Dus als ik jou was zou ik het daar navragen.

Als politieman zou ik je sowieso adviseren om je privevoertuig na het ongeval neer te zetten, en dan heel snel 112 bellen en aangeven waar je staan voor rode kruizen boven de weg.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #2 Gepost op: 18 september 2011, 20:32:03
Dat zal helemaal en alleen aan je eigen autoverzekeringsmaatschappij liggen. Dus als ik jou was zou ik het daar navragen.

Als politieman zou ik je sowieso adviseren om je privevoertuig na het ongeval neer te zetten, en dan heel snel 112 bellen en aangeven waar je staan voor rode kruizen boven de weg.

En er achter komen dat op aangeven van een burger/leek de kans op een rood kruis boven het betreffende baanvak erg klein is.
Maar goed ... dikke kans dat er na je melding spoedig (afhankelijk van tijdstip + plaats) iemand ter plaatse is die wel kan laten afkruizen.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #3 Gepost op: 18 september 2011, 20:44:15
Dat ligt waarschijnlijk niet alleen aan je verzekering, maar ook nog eens aan de situatie. Vermoedelijk heb je meer kans op vergoeding van eventuele schade als het een ernstig letselongeval betreft (je kunt een beroep doen op het verlenen van hulp aan een mens in levensgevaar), dan als het een "simpel" pechgeval is. Maar alleen je verzekeraar kan dit met zekerheid bevestigen, zoals onze lange motormuis al aangeeft.

Wat je voor jezelf moet nagaan, is of je je eigen (naar ik aanneem onopvallende) auto wilt opofferen om de auto van een ander te redden. En volgens mij is het antwoord op die vraag in 9 van de 10 gevallen "nee, dat wil je niet". Want vaak komt het erop neer dat de bestuurder van de pechauto al in de berm of achter de vangrail staat, en ga je dus alleen een auto staan beveiligen. Die auto kan dan prima zichzelf gaan beveiligen. Bovendien heeft "fend-off" geen meerwaarde als je alleen je alarmlichten aan doet: de zichtlijnen van het aankomende verkeer zijn niet recht gericht op de (achter)knipperlichten, dus hooguit het knipperlicht aan de zijkant is effectief. Bij een lage snelheid (file) zal dat nog wel gaan, maar als er geen file is valt dat totaal niet op, laat staan dat anderen tijdig reageren. Mijn advies in dat soort situaties: doorrijden, en zonodig 112 bellen met de juiste informatie, en de beveiliging overlaten aan mensen die 1) een opvallend voertuig hebben en 2) een verzekering hebben uit de rijksschatkist.   O0
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #4 Gepost op: 18 september 2011, 21:08:41
Stukje eerste veiligheidsmaatregelen: Een voertuig schuin in fend-off zetten met de wielen naar de verkeersluwe zijde doe je alleen als er sprake is van eenzijdig aanrijdingsgevaar, dus geen verkeer uit tegenovergestelde richting. Op wegen met verkeer uit tegenovergestelde richting (vaak N-wegen) kan je een voertuig beter maar recht neerzetten met de wielen naar verkeersluwe zijde.

Als er een slachtoffer op de weg ligt of bekneld in het voertuig zit zou je kunnen overwegen om je voertuig achter het incident te parkeren ter beveiliging. Je voertuig dient dan als buffer, en als botsabsorber  :-X. Maar wanneer je daarmee een mensenleven kan redden maakt dat uiteraard niets uit. Zoals Lt. Col. Me aan heeft gegeven is alarmverlichting niet tot nauwelijks zichtbaar als je je voertuig in fend-off neer zou zetten. ALS je je voertuig ter beveiliging neer moet zetten, denk ik dat je dit beter recht kan doen, alarmverlichting aan en wielen naar verkeersluwe zijde. Houd altijd een tussenafstand aan die gelijk is, of meer bedraagt dan, de max. snelheid in km/h (doorschieten voertuig).

Als er geen personen in het voertuig zitten, danwel geen gewonden op de weg liggen moet je natuurlijk gewoon voorbij en in lijn met het incident stoppen (indien nodig) en al dan niet je hulp aanbieden. Denk te allen tijde aan je eigen veiligheid en dirigeer personen z.s.m. naar een veilige plaats (achter een vangrail bijv.). De daartoe bevoegde en opgeleide hulpverleners regelen het verder wel.

Overigens zijn er diverse van dit soort casussen bekend bij verzekeraars en volgens mij is dit ook al eens eerder besproken op dit forum.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #5 Gepost op: 18 september 2011, 21:18:30
Stukje eerste veiligheidsmaatregelen: Een voertuig schuin in fend-off zetten met de wielen naar de verkeersluwe zijde doe je alleen als er sprake is van eenzijdig aanrijdingsgevaar, dus geen verkeer uit tegenovergestelde richting. Op wegen met verkeer uit tegenovergestelde richting (vaak N-wegen) kan je een voertuig beter maar recht neerzetten met de wielen naar verkeersluwe zijde.
(...)
Als aanvulling: de fend-off voor eenzijdig aanrijdgevaar (dus altijd op wegen met fysiek gescheiden rijbanen!) is bedoeld om het verkeer naar de andere strook te geleiden. Hierbij wordt een mindere zichtbaarheid van zwaailichtbalken op de koop toegenomen en is de oppervlakte en opvallendheid van de zijkant van het voertuig de belangrijkste zichtbaarheidsfactor. De pick-ups van RWS en de wagens van de Wegenwacht zijn niet voor niets voorzien van "geleidende" striping.

Voor tweezijdig aanrijdgevaar (dus altijd wegen zonder fysiek gescheiden rijbanen!) geldt dat het verkeer van twee kanten gewaarschuwd moet worden. Hierbij speelt de zwaailichtbalk de belangrijkste zichtbaarheidsfactor. Men wil verkeer niet naar de andere rijstrook geleiden, maar alleen afschermen. Gezien het feit dat de balk (en ook de eventuele alternerende verlichting/knipperlichten) het best zichtbaar is recht van achteren c.q. voren, wordt het voertuig dus recht geplaatst en niet in fend-off. De striping is dan van ondergeschikt belang.

Met een opopvallende personenauto in de eerste situatie maak je dus niet veel kans, en zeker niet als je een relatief donkere of grijzige kleur hebt. In de tweede situatie heb je meer aan je knipperlichten, maar is je zichtbaarheid uit de tegengestelde richting simpelweg nihil.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 19 september 2011, 09:27:04
Als ik eerste hulp verleen bij een ongeval (met een slachtoffer op straat) en er zijn nog geen opvallende hulpverleningsvoertuigen, dan is het een kwestie van eigen veiligheid en die voor het slachtoffer om je auto voor het ongeval neer te zetten. Zo opvallend mogelijk, en dat is de fend-off voor onopvallende voertuigen inderdaad niet.
Ik heb dan misschien niet het recht om een auto zo neer te zetten, maar een ander zeker ook niet om daar straffeloos tegenaan te rijden.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #7 Gepost op: 19 september 2011, 09:52:38
Ik heb dan misschien niet het recht om een auto zo neer te zetten, maar een ander zeker ook niet om daar straffeloos tegenaan te rijden.

Maar volgens mij ben je ook verplicht (zeker als EHBO'er) om hulp te verlenen. Als je dan niet een veilige situatie hebt gecreëerd en er zou wat gebeuren dan zou je volgens mij ook de poppen aan het dansen hebben. Daarnaast (lijkt mij) dat een verzekeringsmaatschappij in zo'n situatie ook (uiteindelijk) inziet dat hiermee persoonlijk (=duur) letsel voorkomen is.

Ik moet zeggen dat ik ook al enige malen mijn fiets heb gebruikt voor een fend-off. Klinkt raar, maar dit was het geval bij een aantal fietsongelukken waar ik bij was betrokken als tienerleider van een kamp tegen wielrenners (die overigens totaal geen begrip hadden voor de situatie) en  een andere maal waarbij een oudere man van zijn fiets op de rijbaan is gevallen. Ik beschouw hierbij de velgen van mijn fiets als misschien wel opvallender als een auto :)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


wesselVE

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #8 Gepost op: 28 september 2011, 21:54:28
Iedereen bedankt voor de reacties.
Uiteraard hangt het af van de situatie hoe en óf je je voertuig op de rijbaan zet,
danwel schuin of recht.

Voor mij zijn nu al een hoop vragen beantwoord,
in geval van slachtoffers in het desbetreffende voertuig of op de rijbaan zal ik er zeker niet aan twijfelen om mijn voertuig op een verantwoorde manier te gebruiken om een veilige werkplek te creëren.

Allen bedankt voor de reacties,
voor mij is het duidelijk.

Groeten,
Wessel van Etten


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #9 Gepost op: 28 september 2011, 22:31:32
Via http://www.eigenveiligheideerst.nl/index.html kan je heel veel info vinden.
En de richtlijnen vind je het snelst op http://www.im-revi.nl/node_html/startpagina-1.html inclusief video uitleg.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen