'Politie en beveiligers moeten samenwerken'

Auteur Topic: 'Politie en beveiligers moeten samenwerken'  (gelezen 4584 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Gepost op: 30 september 2011, 12:47:57
Teeven: samenwerken met beveiligingssector
Politiekennis uitwisselen


door Dennis Naaktgeboren

DEN HAAG, vrijdag

De politie moet particuliere beveiligers aan informatie helpen om criminelen op te sporen.
Door foto’s, kentekens en signalementen uit de politiecomputer te delen kan vooral rondtrekkende bendes een slag
worden toegebracht.


Dat stelt staatssecretaris Teeven (Veiligheid en Justitie), die vandaag een oproep doet tot verdergaande samenwerking
tussen politie, openbaar ministerie en de beveiligingsbranche.
De VVD-bewindsman wijst op goede resultaten die gezamenlijk worden geboekt en wil dat verder uitbouwen.

Bendes
„Dat de politie haar positie kan versterken door gebruik te maken van informatie van particuliere bureaus lijkt me helder.
Dat blijkt bijvoorbeeld bij de aanpak van rondtrekkende dadergroepen, bendes die kriskras door Nederland trekken”, aldus Teeven.
„De diender in Groningen weet niet dat er in Maastricht ook een aangifte ligt van winkeldiefstal voor dezelfde dadergroep.
Winkelketens weten dat wel, omdat zij de camerabeelden en beveiligingsinformatie van hun filialen makkelijker met elkaar kunnen vergelijken.”

In de Randstad is op die manier al een aantal bendes aangehouden.
Maar volgens Teeven is het nog te veel ’eenrichtingsvekeer’. Informatie van particuliere beveiligingsbureaus wordt
regelmatig met succes voor strafrechtelijk onderzoek ter beschikking gesteld, maar andersom komt maar weinig voor.

PAGINA 7: Kentekens en foto’s naar bewakers
BRON: http://telegraaf-i.telegraaf.nl/telegraaf/_main_/2011/09/30/001/article/article29_orig.html

Kentekens en foto’s daders naar bewaker
Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG, vrijdag

Staatssecretaris Teeven wil dat de politie zelf ook bedrijfsbeveiligers van informatie voorziet teneinde misdadigers op het spoor te komen.
Zo kunnen bijvoorbeeld foto’s, kentekens en signalementen van winkeldieven aan beveiligers van grote ketens worden verstrekt.

Teeven wil dat de grenzen van de privacywetgeving en de wet politiegegevens worden opgezocht, om te kijken in hoeverre
de samenwerking kan worden opgeschroefd.
Hij benadrukt wel dat de particuliere branche moet blijven aantonen dat ze professioneel en betrouwbaar is en kwaliteit levert.

BRON: http://telegraaf-i.telegraaf.nl/telegraaf/_main_/2011/09/30/007/article/article30_orig.html

De link die ik achter de BRON heb geplaatst is de orginele link welke alleen de bekijken is als je er voor betaald.


In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1 Gepost op: 30 september 2011, 12:51:19
Onderstaand artikel is de uitgeklede versie die door iedereen te lezen is

'Politie en beveiligers moeten samenwerken'
vr 30 sep 2011, 05:30 door Dennis Naaktgeboren

DEN HAAG

De politie moet particuliere beveiligers aan informatie helpen om criminelen op te sporen.
Door foto’s, kentekens en signalementen uit de politiecomputer te delen kan vooral rondtrekkende bendes een slag
worden toegebracht.


Dat stelt staatssecretaris Teeven (Veiligheid en Justitie), die vandaag een oproep doet tot verdergaande samenwerking
tussen politie, openbaar ministerie en de beveiligingsbranche.
De VVD-bewindsman wijst op goede resultaten die gezamenlijk worden geboekt en wil dat verder uitbouwen.

Lees meer in De Telegraaf van vrijdag.
Het lees meer in De Telegraaf van vrijdag heb ik dus als opening geplaatst van dit onderwerp

BRON: http://www.telegraaf.nl/binnenland/10647303/__Politiekennis_uitwisselen__.html?sn=binnenland,buitenland
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2 Gepost op: 30 september 2011, 13:00:09
Pieter Jaap Aalbersberg, korpschef bij IJsselland, is het met staatssecretaris Teeven eens dat politie meer moet samenwerken met particuliere beveiligers.
Die samenwerking moet volgens de korpschef wel goed geregeld worden.

AUDIO:
http://nos.nl/audio/277322-samenwerking-tussen-politie-en-beveiligers-netjes-regelen.html

BRON: http://nos.nl/audio/277322-samenwerking-tussen-politie-en-beveiligers-netjes-regelen.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 30 september 2011, 13:00:34
Toevallig heb ik daar laatst al iets over gelezen;

NVD en Politie Kennemerland verstevigen samenwerking

NVD Beveiligingsgroep en Politie Kennemerland hebben onlangs hun samenwerking geformaliseerd om het aantal inbraken in de regio Kennemerland terug te dringen. Op 4 april jl. vond de ondertekening van het convenant plaats op het hoofdkantoor van NVD te Haarlem. Met het convenant geven beide partijen toestemming tot noodzakelijke informatie-uitwisseling.
 
NVD surveilleert 24 uur per dag in de regio en is met haar aanwezigheid een belangrijke partner voor de Politie Kennemerland in het bestrijden en voorkomen van inbraken. Door de reeds jarenlange samenwerking tussen NVD en de politie werd in oktober 2010 een intentieverklaring opgesteld over werkafspraken omtrent informatie-uitwisseling.
 
Fons Sarneel, teamchef van Team Kennemer Kust zegt in een reactie: “Politie Kennemerland werkt graag samen met partners die kunnen bijdragen om de kans op slachtofferschap –in de breedste zin- te verminderen. Wij zijn verheugd dat de jarenlange samenwerking met de NVD een extra impuls krijgt door de ondertekening van dit convenant. Hierdoor kunnen we informatie uitwisselen die de surveillanten van de NVD in staat stelt verdachte voertuigen, situaties en personen nóg beter te herkennen en signaleren. Naast het voorkomen van misdrijven neemt hiermee ook de kans op aanhouding op heterdaad toe. En wij krijgen als politie ook waardevolle informatie terug, die van belang kan zijn in een onderzoek.”
 
“Wij zijn zeer tevreden met de formalisering van de samenwerking met Politie Kennemerland. Er is een toename van het aantal woninginbraken, die landelijk veel regio’s parten speelt. Om deze inbraakgolf, en andere criminaliteit in de regio Kennemerland een halt toe te roepen, is de samenwerking tussen politie en beveiliging van essentieel belang”, aldus Patrick van der Leelie, algemeen directeur van NVD Beveiligingsgroep.
 

www.nvd.nl
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #5 Gepost op: 30 september 2011, 13:41:55
Een mooi voorbeeld wat Pieter Jaap Aalbersberg, korpschef bij IJsselland geeft in het interview is waarom niet ook de
beveiligers die in de avond en nacht rondrijden een briefing geven zij zijn ook onze ogen en oren.

En daar ben ik het wel mee eens eigenlijk omdat je hiermee de pakkans kan vergroten.
Op het moment dat een beveiliger voertuig X ziet rijden of ergens geparkeerd ziet staan is het een kleine moeite om te bellen
van ik treft voertuig X op locatie Y aan of ik rij er achter tot jullie het overnemen.

Laat beveiligers maar uit kijken naar gezochte voertuigen maar wel met nadrukkelijke mededeling onderneem zelf geen actie
maar bel ons en wordt het voor jou of het overige verkeer gevaarlijk haak dan af en wees verstandig.

In de goede oude scannertijd weet ik dat er genoeg beveiligers rondreden om naar mensen en voertuigen uit te kijken en ik
ben er zeker van dat het ook heel veel tips heeft opgeleverd waardoor er aanhoudingen plaatsvonden.

Echter zal de grootste mentaliteitsverandering vanuit de beveiligingsbranche zelf moeten komen kan ik uit eigen ervaring zeggen.
Nu hamert men er bij 9 op de 10 bedrijven op je wordt betaald om je pandjes in jou sector te sluiten / controleren en openen
en als er een melding komt die z.s.m. op te volgen. En ja daar hebben ze gelijk in want daar verdient het bedrijf zijn geld mee.
Maar owee als je zelf iets ziet dan mag je er niet achteraan of wat mee doen.

Ik werd ook altijd verschrikkelijk moe van het verhaal je mag alleen Signaleren / Alarmeren en Rapporteren.
Mijn instelling was altijd als ik mijn werk gedaan heb en ik heb tijd over tussendoor dan zie ik wel wat er gebeurd.
Zie ik ergens een inbraak heterdaad dan wil ik die persoon oppakken c.q. laten oppakken en vast laten zetten, en bij een beroving of mishandeling idem dito.
Zie ik een ongeluk gebeuren en er vind een VPO ( Verlaten Plaats Ongeval ) plaats dan doe ik de melding zodat naar de
locatie alvast alles kan gaan rijden en voor zover het kan volg ik de dader en dat geldt ook voor een vermoedelijk
Artikel 8 geval.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #6 Gepost op: 30 september 2011, 15:36:24
Een mooi voorbeeld wat Pieter Jaap Aalbersberg, Ik werd ook altijd verschrikkelijk moe van het verhaal je mag alleen Signaleren / Alarmeren en Rapporteren.
Mijn instelling was altijd als ik mijn werk gedaan heb en ik heb tijd over tussendoor dan zie ik wel wat er gebeurd.
Zie ik ergens een inbraak heterdaad dan wil ik die persoon oppakken c.q. laten oppakken en vast laten zetten, en bij een beroving of mishandeling idem dito.
Zie ik een ongeluk gebeuren en er vind een VPO ( Verlaten Plaats Ongeval ) plaats dan doe ik de melding zodat naar de
locatie alvast alles kan gaan rijden en voor zover het kan volg ik de dader en dat geldt ook voor een vermoedelijk
Artikel 8 geval.

Volgens mij mag elke burger (dus ook jij als beveiligingsbeambte) bij een heterdaad iemand staande houden bij een inbraak, beroving of mishandeling e.d.
Wat wil je nog meer?  

Bij een aanrijding zal ik eerst gaan kijken of geen slachtoffers zijn (in het andere voertuig)
Je kan wel stoer achter de dader aan gaan maar een leven gaat voor dan het pakken van de dader.

Helaas kan jij niets met "vermoedelijk" behalve melding maken.  
Dat moet in mijn optiek ook zo blijven dat alleen opsporingsambtenaren het e.e.a. kunnen onderzoeken.  

Ik heb geen zin in dat burgers mij gaan onderzoeken omdat ze wat vermoeden.  En je kan me dan ook niet staande houden. (op een vermoeden)


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #7 Gepost op: 30 september 2011, 17:21:17
Volgens mij mag elke burger (dus ook jij als beveiligingsbeambte) bij een heterdaad iemand staande houden bij een inbraak, beroving of mishandeling e.d.

Fout! Een ieder mag aanhouden op heterdaad. Alleen een opsporingsambtenaar mag staande houden en om de vraag voor te zijn: ja dit verschil in termen is van belang. Lees artikel 53 en 54 van WvSV maar eens.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #8 Gepost op: 30 september 2011, 17:25:40
Volgens mij mag elke burger (dus ook jij als beveiligingsbeambte) bij een heterdaad iemand staande houden bij een inbraak, beroving of mishandeling e.d.
Wat wil je nog meer?  

Helaas een fout die meer mensen maken maar dat kan je onervarenheid zijn en zal ook niemand je kwalijk nemen.
En hier op het forum is ook niemand te beroerd om het nog een keer uit te leggen.
Staande houden ( het vragen naar de personalia ) is enkel voorbehouden aan Algemeen Opsporingsambtenaren en BOA's.
Aanhouden mag een ieder in geval van ontdekking van een strafbaar feit op heterdaad.

Bij een aanrijding zal ik eerst gaan kijken of geen slachtoffers zijn (in het andere voertuig)
Je kan wel stoer achter de dader aan gaan maar een leven gaat voor dan het pakken van de dader.

Ik weet gelukkig van mijzelf dat ik vrij snel en makkelijk iets kan onderscheiden en een afweging maken en het heeft al
helemaal niets met stoer doen of zo te maken als ik ergens achteraan ga.
En ja een leven is belangrijk net als een dader pakken dat is. Er zijn nog genoeg situaties dat als er meerdere inzittenden zijn
dat men van plek wisselt en dat maakt het dan weer onnodig extra moeilijk.
Dus jou kwalificatie stoer doen die jij er aan plakt slaat echt kant nog wal.

Helaas kan jij niets met "vermoedelijk" behalve melding maken.  
Dat moet in mijn optiek ook zo blijven dat alleen opsporingsambtenaren het e.e.a. kunnen onderzoeken.  

Ik heb geen zin in dat burgers mij gaan onderzoeken omdat ze wat vermoeden.
En je kan me dan ook niet staande houden. (op een vermoeden)

In dit geval spreek je jezelf tegen. Je zegt je kan niets doen met een vermoeden maar wel melding van maken.
Dus dat betekend dat je wel degelijk iets kan doen met een vermoeden van situatie.
Ik weet niet waar jij gelezen hebt dat burgers mensen gaan onderzoeken i.v.m. een vermoeden maar dat staat volgens mij nergens geschreven.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 30 september 2011, 23:57:21
zie ook: Hulpverleningsforum > Blauwe kolom > Beveiliging > Topic: Laat beveiligers politie ontlasten

Het ontlasten is natuurlijk iets anders als samenwerken.

Waarom zou je niet als beveiliger mogen weten dat een bepaalde auto met een bepaald kenteken in gebruik is bij twee gasten die regelmatig kraakjes zetten. Een belletje naar de politie en men heeft (weer) iets aan elkaar.

Ik zag overigens van de week een NVD-voertuig rijden met een (gigantische) camera op het dak. Vermoedt dat het een warmtebeeldcamera is, echter weet ik dat niet zeker.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !