Handelsvoorraad/handelaarskenteken

Auteur Topic: Handelsvoorraad/handelaarskenteken  (gelezen 7663 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Gepost op: 9 oktober 2011, 21:26:14
Nu was net op wegmisbruikers een auto die reed met kentekens die in de handelsvoorraad
waren in geschreven. Dit is uiteraard niet toegestaan en als ik deze tegen was gekomen tijdens
mijn werk had dit zeker een rapportje opgeleverd voor de MRB. Nu zou deze formulieren ook
voor de heren in het blauw beschikbaar moeten zijn, zijn jullie hiermee bekend (formulier word
metname gebruikt voor de BPM) en doen jullie hier ook iets mee. Of gaan jullie dan eerder
richting het onverzekerd rondrijden.

Misschien wel handig om te vermelden was dat deze bestuurder de auto niet gebruikte zoals de
regels zijn voor handelaarskentekens.


Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2011, 22:00:53
Ja, deze formulieren zijn bekend en worden met enige regelmaat uit de kast getrokken. Als ik me niet vergis zijn dit dezelfde formulieren waarop je ook ''geschorste'' (en toch rijdende of op de openbare weg staande) motorvoertuigen kan melden.

Bij het foutieve gebruik van het handelaarskenteken volgt daarnaast een mini voor het foutieve gebruik.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2011, 11:30:34
Nou, eigenlijk nee. Kan je er iets meer over vertellen?
Digitaal onderzoek


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2011, 13:46:53
Ja, deze formulieren zijn bekend en worden met enige regelmaat uit de kast getrokken. Als ik me niet vergis zijn dit dezelfde formulieren waarop je ook ''geschorste'' (en toch rijdende of op de openbare weg staande) motorvoertuigen kan melden.

Bij het foutieve gebruik van het handelaarskenteken volgt daarnaast een mini voor het foutieve gebruik.
Ja dit zijn inderdaad dezelfde. Ze zijn voor de BPM, MRB, handelaarskenteken en BZM maar ik denk
dat jullie daar helemaal weinig mee te maken hebben  ;)

Nou, eigenlijk nee. Kan je er iets meer over vertellen?
Bedoel je hiermee dat die formulieren bij jullie niet bekend zijn? Dat zou vreemd zijn aangezien ik
van de collega's van blauw die er over gaan altijd begrepen had dat het formulier voor zowel de
groene als de blauwe handhavers beschikbaar is.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #4 Gepost op: 10 oktober 2011, 13:52:31
Tsja, dat is wel wat ik zeg.... En dat hoeft/is niet vreemd. Heeft meer te maken mijn eigen onwetendheid.

En om dat op te lossen stel ik hier de vraag.  ;)
Digitaal onderzoek


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2011, 17:17:57
Het formulier (als ik het goed heb heet het MB73 maar zelf noem ik het 't "BPM formulier")
is bedoelt als infomatie formulier voor het LCA (Landelijk Centrum Auto) van de belastingdienst.
Deze houden alles bij met betrekking tot de blauwe wetgeving op auto's. Dus alles wat betreft
MRB (motorrijtuigenbelasting, nu trouwens HSB "houdersschapsbelasting" genoemd), BPM en
BZM etc.

Aan de ene zijde worden de gegeven van het voertuig en bestuurder/houder opgeschreven.
Aan de andere zijde worden de gegeven voor de betreffende wetgeving genoteerd. Als dit
is genoteerd kan dit al dan niet met begeleiden schrijven worden opgestuurd naar het LCA
die dan verder actie ondernemen of gaan uitzoeken.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2011, 20:29:08
In A-A zijn ze digitaal beschikbaar. Erg makkelijk en ze worden automatisch gemaild naar de juiste personen. Ook de terugkoppeling daar op is goed geregeld, ik krijg altijd een mail terug met de eventuele afloop van de zaak. ik gebruik het veel bij NL in buitenlands gekentekende auto, buitenlanders die hier langer verblijven en "vergeten" hun auto te importeren, etc.

Wat ik alleen altijd heb begrepen is dat de bewijslast erg moeilijk ligt bij misbruik van handelaarskentekens, tenzij het echt heel duidelijk is (slechts 1 plaat aanwezig, motorplaat op personenauto, etc.). Zo heb ik ooit melding gedaan van een plaat die gebruikt werd diep Zuid-Duitsland in. Er was dan ook wel geen staande houding, maar er werd mij verteld dat als de bestuurder maar verklaard dat hij een proefrit maakt, er al geen sprake meer kan zijn van vervolging. Dit omdat niet (goed) omschreven zou staan wat een proefrit is. Je kan namelijk best een proefrit van meerdere dagen maken, omdat je wilt weten hoe de auto zich houdt, hoe die in de bergen rijdt, bij hoge snelheid, met een caravan ervoor, met een skibox op het dak, de hele familie erin, etc.

Maar misschien kun jij meer vertellen, Customs?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #7 Gepost op: 10 oktober 2011, 20:42:00
In A-A zijn ze digitaal beschikbaar. Erg makkelijk en ze worden automatisch gemaild naar de juiste personen. Ook de terugkoppeling daar op is goed geregeld, ik krijg altijd een mail terug met de eventuele afloop van de zaak. ik gebruik het veel bij NL in buitenlands gekentekende auto, buitenlanders die hier langer verblijven en "vergeten" hun auto te importeren, etc.

Wat ik alleen altijd heb begrepen is dat de bewijslast erg moeilijk ligt bij misbruik van handelaarskentekens, tenzij het echt heel duidelijk is (slechts 1 plaat aanwezig, motorplaat op personenauto, etc.). Zo heb ik ooit melding gedaan van een plaat die gebruikt werd diep Zuid-Duitsland in. Er was dan ook wel geen staande houding, maar er werd mij verteld dat als de bestuurder maar verklaard dat hij een proefrit maakt, er al geen sprake meer kan zijn van vervolging. Dit omdat niet (goed) omschreven zou staan wat een proefrit is. Je kan namelijk best een proefrit van meerdere dagen maken, omdat je wilt weten hoe de auto zich houdt, hoe die in de bergen rijdt, bij hoge snelheid, met een caravan ervoor, met een skibox op het dak, de hele familie erin, etc.

Maar misschien kun jij meer vertellen, Customs?
Wij hebben ze ook digitaal en LCA wil de formulieren ook graag digitaal opgestuurd krijgen. Echter heb ik een aantal uitgeprint zodat
ik weet wat ik moet opschrijven.

Betreffende de handerlaarsplaat moet het aan 3 voorwaarden voldoen.
1 het originele kentekenbewijs moet bij de platen zijn, dit is natuurlijk lastig voor proefritten gezien de garage
niet zomaar het kentekenbewijs mee wil geven. Hier is het dan ook een beetje natte vinger werk of het echt een
fout is van de garage of onwetendheid van de bestuurder.
2 het kenteken moet op een voertuig zitten dat bezig is met of proefrit (kwestie van uitvragen en situatie bekijken) of
onderweg is van garage naar garage/demonstratie.
3 er mogen geen goederen vervoerd worden.

Daarnaast moet het onderliggende kenteken altijd in de handelsvoorraad zijn opgenomen. Word er aan een van die voorwaarden
niet voldaan dan is hij in overtreding en kan er een rapport worden opgemaakt. En als de garage iets te veel van dat soort
rapporten aan zijn broek heeft hangen dan raakt hij zijn kentekens kwijt.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2011, 09:28:29
Zo heb ik weer iets geleerd. Nu eens kijken of ik het in de praktijk kan gaan brengen.

TDMdR, kan je mij (liefst via pm) mij vertellen waar ik die digitale documenten kan vinden? Of kan ik ze in BVH vinden?
Digitaal onderzoek


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2011, 10:45:29
Wij hebben ze ook digitaal en LCA wil de formulieren ook graag digitaal opgestuurd krijgen. Echter heb ik een aantal uitgeprint zodat
ik weet wat ik moet opschrijven.

Betreffende de handerlaarsplaat moet het aan 3 voorwaarden voldoen.
1 het originele kentekenbewijs moet bij de platen zijn, dit is natuurlijk lastig voor proefritten gezien de garage
niet zomaar het kentekenbewijs mee wil geven. Hier is het dan ook een beetje natte vinger werk of het echt een
fout is van de garage of onwetendheid van de bestuurder.
2 het kenteken moet op een voertuig zitten dat bezig is met of proefrit (kwestie van uitvragen en situatie bekijken) of
onderweg is van garage naar garage/demonstratie.
3 er mogen geen goederen vervoerd worden.

Daarnaast moet het onderliggende kenteken altijd in de handelsvoorraad zijn opgenomen. Word er aan een van die voorwaarden
niet voldaan dan is hij in overtreding en kan er een rapport worden opgemaakt. En als de garage iets te veel van dat soort
rapporten aan zijn broek heeft hangen dan raakt hij zijn kentekens kwijt.
Dat is op zich dan weer een leuke icm met dakkoffer, gezin of caravan...