Veiligheid van incidentfotografen; wel of geen hesje?

Auteur Topic: Veiligheid van incidentfotografen; wel of geen hesje?  (gelezen 32640 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #20 Gepost op: 24 oktober 2011, 12:45:53
Tsja ... een veiligheids zichtbaarheidsvestje op de fiets...
Als mijn kinderen met de hele schoolklas op de fiets stappen, hebben ze een oranje vest aan dat van school uit verstrekt wordt.
De begeleiders + de twee voorste en de twee achterste fietsers hebben een geel hesje aan.
Niemand die er raar van opkijkt (voor zover ik weet)
Ooit een hesje gekocht. Ik heb dat hesje echt nooit aan. Ten eerste sta je voor 'lul' en ten tweede neemt het veel ruimte in. Langs de snelweg is het wel slim om een hesje te gebruiken voor je eigen veiligheid. Ik hoorde laatst wel dat de goedkope hesjes (denk aan de Action) niet gekeurd zijn!
Ik ben geen incidentfotograaf maar ik heb zelf standaard een hesje in het kaartenvak van mijn autodeur zitten. Dat bleek in de praktijk een betere plaats te zijn dan in de kofferbak. Mits goed opgevouwen neemt het nauwlijks plaats in beslag. Ook op de motor draag ik reflecterende kleding. Ik vind mezelf namelijk minder voor 'lul' staan met een vestje aan dan dat ik op de grond lig omdat ik met mijn standaard donkere kleding net niet genoeg opviel. Als ik door externe factoren met een hesje niet gezien wordt ... wordt ik het zonder hesje waarschijnlijk al helemaal niet.
Dat goedkope hesjes niet gekeurd zijn ... Het zou wat. Zolang ze maar doen waar ze voor gemaakt zijn. Opvallen. Mijn negatieve ervaring met goedkope hesjes is dat ze meestal " one size fits all" zijn. En dat werkt bij volwassen mensen die ook nog eens een dikke jas aan hebben (of iets te kort zijn voor hun gewicht ::)) niet altijd op die manier.

Maar goed ... deze algemeenheden zijn slecht aanvullend op de vraag die specifiek over incidentfotografen gesteld wordt.

Ik denk dat een vestje een aanvulling zou kunnen zijn om ter plaatse aan te geven dat je geen toevallige voorbijganger/ramptoerist bent maar iemand die voorbereidt op pad gaat en niet zomaar ergens met een toestelletje staat te klooien terwijl hij verder nergens naar kijkt/op let.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #21 Gepost op: 24 oktober 2011, 14:23:48
Ik heb er (nog) geen, maar ik zit er wel over te denken om er een aan te schaffen. In het donker langs provinciale- of snelwegen is het op z'n minst handig.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Martijn Roggeveen

  • (Incident)fotograaf in regio Zoetermeer
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 526
Reactie #22 Gepost op: 24 oktober 2011, 15:21:01
Ik heb er (nog) geen, maar ik zit er wel over te denken om er een aan te schaffen. In het donker langs provinciale- of snelwegen is het op z'n minst handig.

Ik heb er altijd één in mijn cameratas zitten. Bij incidenten op provinciale- en snelwegen trek ik deze (bijna) altijd aan.
Ook met mijn (winter)jas die helemaal zwart is, is het wel een handig om een hesje 's avonds en 's nachts te dragen bij een incident.
Voor je gevoel een stuk veiliger en hulpdiensten appreciëren het ook vaak.
Fotograaf in regio Zoetermeer en omstreken | @MartynRoggeveen


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #23 Gepost op: 24 oktober 2011, 15:56:24
en medefietser laten je eerder door met een fluorjas of i.d.
Want ? ? ? ? ?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #24 Gepost op: 24 oktober 2011, 16:06:02
Nou vraag ik me af of sommige het hesje voor de veiligheid aan willen doen of om er een beetje bij te horen? Als ik even naar mijn eigen regio kijk zie je de echte pers nooit met een hesje lopen. Enkel als het echt nodig is op snelwegen, spoorwegen etc. Daar tegen over zie je bepaalde 112 fotograven continu met van die hesjes lopen, met of zonder opdruk van hun website. Erg handig voor de politie want dan weten ze meteen wie ze er tussen uit moeten plukken en weer achter het lint moeten plaatsen. Maar als je als fotograaf geen PPK hebt, en toch achter het lint moet staan heeft een hesje mijn inziens geen functie. Je staat tenslotte toch tussen het gewone publiek en die hebben ook geen hesje/ ze staan op een veilige afstand.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #25 Gepost op: 24 oktober 2011, 16:54:03
Nou vraag ik me af of sommige het hesje voor de veiligheid aan willen doen of om er een beetje bij te horen? Als ik even naar mijn eigen regio kijk zie je de echte pers nooit met een hesje lopen. Enkel als het echt nodig is op snelwegen, spoorwegen etc. Daar tegen over zie je bepaalde 112 fotograven continu met van die hesjes lopen, met of zonder opdruk van hun website. Erg handig voor de politie want dan weten ze meteen wie ze er tussen uit moeten plukken en weer achter het lint moeten plaatsen. Maar als je als fotograaf geen PPK hebt, en toch achter het lint moet staan heeft een hesje mijn inziens geen functie. Je staat tenslotte toch tussen het gewone publiek en die hebben ook geen hesje/ ze staan op een veilige afstand.

Daar heb je misschien wel een punt. Maar het is toch wel degelijk zo. Neem een voorbeeld aan dit:
https://lh4.googleusercontent.com/-QMBhJ9qM6G0/TiKzRyDyqZI/AAAAAAAADSk/-5pzdKEeoOQ/s720/IMG_0336.jpg

Dit was de afzetting aan de achterkant:
https://lh3.googleusercontent.com/-4Irx0cL7vgw/TiKzI0YRXRI/AAAAAAAADQY/AYhuuWxjXjY/s720/IMG_0388.jpg

Ik weet zeker dat als hij het niet aanhad dat hij ook geen toegang kreeg.

Ik denk dat ik voorlopig mijn hesje toch maar in mijn tas hou, en als het echt nodig is dat ik hem terplaatse aantrek.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #26 Gepost op: 24 oktober 2011, 17:40:57
Daar heb je misschien wel een punt. Maar het is toch wel degelijk zo. Neem een voorbeeld aan dit:
https://lh4.googleusercontent.com/-QMBhJ9qM6G0/TiKzRyDyqZI/AAAAAAAADSk/-5pzdKEeoOQ/s720/IMG_0336.jpg

Dit was de afzetting aan de achterkant:
https://lh3.googleusercontent.com/-4Irx0cL7vgw/TiKzI0YRXRI/AAAAAAAADQY/AYhuuWxjXjY/s720/IMG_0388.jpg

Ik weet zeker dat als hij het niet aanhad dat hij ook geen toegang kreeg.

Ik denk dat ik voorlopig mijn hesje toch maar in mijn tas hou, en als het echt nodig is dat ik hem terplaatse aantrek.

Wat is wel degelijk zo Sem?

Voorbeeld bekeken, ken betreffende man niet, maar zie aan zijn jas dat hij brandweerfotograaf is, dus lijkt het mij normaal dat hij er staat. Hij zal er vanuit zijn functie staan en niet door zijn jas.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #27 Gepost op: 24 oktober 2011, 18:12:44
Wat is wel degelijk zo Sem?

Voorbeeld bekeken, ken betreffende man niet, maar zie aan zijn jas dat hij brandweerfotograaf is, dus lijkt het mij normaal dat hij er staat. Hij zal er vanuit zijn functie staan en niet door zijn jas.
Mee eens ;). En aan zijn functie zal dan wel die jas gekoppeld zitten zodat 'ie waarschijnlijk opvalt.
Weer of geen weer... altijd brandweer


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #28 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:17:21
Ik ken de situatie (uiteraard) beter dan jullie, en ik weet dat deze betreffende persoon niet van beroep brandweerfotograaf is. Hier zijn hele discussies over in het fotografenboard. Grote kans dat de politie hem onder het lint door gelaten heeft omdat hij een fluo jas aanheeft met daarop 'Brandweerfotograaf'...

Overigens heb ik de link van de foto even verwijdert, omdat ik geen problemen wil  ;) Als jullie de foto alsnog willen moeten jullie even een PB sturen.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #29 Gepost op: 24 oktober 2011, 22:50:09
Ik ken de situatie (uiteraard) beter dan jullie, en ik weet dat deze betreffende persoon niet van beroep brandweerfotograaf is. Hier zijn hele discussies over in het fotografenboard. Grote kans dat de politie hem onder het lint door gelaten heeft omdat hij een fluo jas aanheeft met daarop 'Brandweerfotograaf'...

Overigens heb ik de link van de foto even verwijdert, omdat ik geen problemen wil  ;) Als jullie de foto alsnog willen moeten jullie even een PB sturen.

Tja Sem
 Dan doet hij zich volgens jou als iemand voor wat hij niet is. Taak voor de politie hier scherper op toe te zien en deze persoon helemaal te bannen binnen het afgezet gebied. Overegens is dit nou precies wat ik bedoel met mijn eerdere reactie. Over welk fotografenforum heb je het  trouwen?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.