Tsunami,

Auteur Topic: Tsunami,  (gelezen 5089 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 27 december 2004, 12:10:09
Met betrekking tot de de Tsunami in het verre oosten, hebben we volgens mij nog maar een staartje gezien..

Als je ziet dat er zelfs in afrika slachtoffers zijn gevallen (pak de atlas er maar ff bij ) dat moeten er toch tussen dat hele gebied dus enorm veel schepen in de problemen zijn..
Heeft iemand daar over al iets gehoord..




Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 27 december 2004, 13:08:55
Peter,

geruime tijd geleden zond "National Geographic" een documentaire uit over deze Tsunami, oorzaak, de reis en het gevolg. De titel was "Killer Wave" en ik geloof dat dit zijn naam "eer" heeft aangedaan. http://shop.nationalgeographic.com/shopping/product/detailmain.jsp?itemID=504&itemType=PRODUCT&KickerID=76&KICKER
In deze documentaire krijg je een goed beeld waarom dergelijke golven zo krachtig en gevaarlijk zijn en waarom je deze aan de oppervlakte dus niet ziet.

Ten tijde van de eerste vloedgolf zat hij onderwater (hij is duikinstructeur) en heeft deze onderwater meegemaakt. Achteraf zegt hij ook dat de symptomen, zoals omschreven in de documentaire, er allemaal waren, maar niemand heeft ze herkent. En zij kregen maar een vloedgolf van 1,5 meter hoog. Overigens komt dat precies overeen met het hoogste punt van het eiland, dus . . . . . .
Overigens een ander eiland, dat hierboven staat, licht maar 1 meter hoog en daar is niks meer.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Kanarie

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 27 december 2004, 13:15:29
Ik heb eens een werkstuk over aardbevingen gemaakt en daarbij ook de tsunami meegenomen. Het is dus zo dat een schip gewoon over die grote waterkolom heen kan varen zonder er iets van te merken, maar als deze waterverplaatsting bijn ondiep water komt, krijg je ineens een hele hoge golf.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 27 december 2004, 13:18:47
Ik heb een seen werkstuk over aardbevingen gemaakt en daarbij ook de tsunami meegenomen. Het is dus zo dat een schip gewoon over die grote waterkolom heen kan varen zonder er iets van te merken, maar als deze waterverplaatsting bijn ondiep water komt, krijg je ineens een hele hoge golf.
dus hoe ondieper de zee,zo hoger de golven.waar ligt dat aan dan?


Kanarie

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 27 december 2004, 13:33:21
Dit had ik destijds in mijn werkstuk staan:
"Tsunami's zijn hoge, levensgevaarlijke golven, die ontstaan door een schok van de oceaanbodem, veroorzaakt door een aardbeving, vulkaanuitbarsting of aardverschuiving. In tegenstelling tot een golf op de zeespiegel, bestaat een tsunami uit een hele kolom water die van de zeebodem tot de oppervlakte reikt.
Een tsunami kan duizenden kilometers door de oceaan afleggen en daarbij een snelheid bereiken van 800 km per uur. Zo'n reusachtige waterverplaatsing kan zich honderden kilometers van de ene golftop naar de andere uitstrekken, zonder door overvarende schepen opgemerkt te worden. Tsunami's kunnen veel schade veroorzaken. Ze komen vooral voor in het Pacifisch gebied."
(Dat heb ik geschreven in de 2e klas)

Een (hele) snelle blik op de krant vanmorgen leerde mij het volgende: Doordat het ondieper wordt bij de kust, neemt de snelheid van het water af en komt er dus een soort ophoping van het water waardoor je een hele hoge golf krijgt. Mede door die snelheidsverandering, wordt de waterspiegel aan de kust eerst juist heel laag. Het water wordt als het ware in de golf gezogen.

Over het precieze mechanisme zou ik ook wel wat meer willen weten.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 27 december 2004, 15:40:17
Inderdaad, een tsunami beweegt zich over de bodem van een oceaan of zee en niet aan de oppervlakte. Indien de watermassa minder diepte heeft. bouwt hij zich op en neemt de snelheid af. Vandaar dat er geen voorwaarschuwwing kan komen omdat ze niet zichtbaar zijn vanaf de oppervlakte.

Het eiland op de foto is de golf vanaf het diepe gedeelte gekomen en dus met hoge snelheid en weinig hoogte, maar de destructie is even groot.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 27 december 2004, 15:59:29
Inderdaad, een tsunami beweegt zich over de bodem van een oceaan of zee en niet aan de oppervlakte. Indien de watermassa minder diepte heeft. bouwt hij zich op en neemt de snelheid af. Vandaar dat er geen voorwaarschuwwing kan komen omdat ze niet zichtbaar zijn vanaf de oppervlakte.

Het eiland op de foto is de golf vanaf het diepe gedeelte gekomen en dus met hoge snelheid en weinig hoogte, maar de destructie is even groot.

Eigenlijk is het heel simpel, te vergelijken met stroom en spanning. Er zit in zo'n golf een bepaalde hoeveelheid bijna gelijkblijvende energie. Energie kan je maar voor een ding tegelijk gebruiken. Of je hebt een grote inhoud (diepte x hoogte x breedte) ter beschikking is (om véél water een beetje te bewegen is véél energie nodig) er geen weerstand en dus kan de energie met grote snelheid verplaatsen. Als een van de parameters veranderd (bijvoorbeeld de diepte) en de ter beschikking staande hoeveelheid water (de inhoud) wordt kleiner zal de zelfde energie zich in minder water ophopen. (minder water gaat héél veel bewegen) De snelheid neemt af, maar de hoogte (stuwing) neemt toe, de energie blijft het zelfde. Dit zie je ook goed op het strand, in de branding.  Pas op het moment dat een golf omvalt komt de energie vrij en raakt verloren (op).

dus kort gezegd:
energie X is in staat veel water weinig of
weinig water véél te bewegen.*


Henk

* met dank aan mijn leraar natuurkunde  ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 27 december 2004, 18:57:46
op TV zijn nu vaak beelden te zien van de ramp,die toevalligerwijs zijn gemaakt door nederlandse toeristen.Als je dat dan ziet krijg je beetje een indruk hoe verwoestend zo,n zeebeving is,zeker als je de ellende erna ziet :-\ :-\


Kanarie

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 27 december 2004, 20:10:21
En 4.500 km van het epicentrum, in Somalië, zijn zelfs nog dorpen weggevaagd en doden gevallen!! :o :o :o


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 27 december 2004, 20:53:35
Tot nu toe zijn er van hele eiland groepen nog niets gehoord..
Van de malediven is nog niets gehoord..  en die ligt maximaal 1 meter boven zee niveau..