Afwijkende sirene ook in Duitsland

Auteur Topic: Afwijkende sirene ook in Duitsland  (gelezen 8501 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Gepost op: 27 oktober 2011, 13:11:58
Nu weet ik wel dat dit onderwerp uit en te na is besproken als het gaat om Nederland en onze zuiderburen zoals Belgie.

Maar -voor mij nieuw- tref ik nu ook Duitse ambulances aan met zo'n Amerikaanse sirene (aldaar Wail Horn genoemd).

RTW 8/83-1 DRK Schloßvippach "mit Wail Horn"
RTW 4/83-1 DRK Sömmerda "mit Wail Horn"

Op zich ben ik wel voorstander van het invoeren van dergelijke sirenes in Nederland, want die 2-toon nu is nou ook niet bepaald mooi.

Weet iemand of er afwijkingen mogelijk zijn op de voorgeschreven sirene die op dit moment geldt ?
Ik meen mij te herinneren dat onze huidige nieuwe sirene vanuit de Europese Unie is aanbevolen. Of was het toch "lokaal" beleid van Nederland zelf ? Fris mijn geheugen maar op.

Daarnaast vraag ik mij af of de Wail Horn -zoals de Duitsers het kennelijk noemen- wel een rechtsgeldig gebruik kent in Nederland.
Ik ken wel een paar voertuigen die een dergelijke sirene hebben, de vraag is alleen of het formeel ook toegestaan is.

Ben gewoon benieuwd. Van de 30 auto's in mijn regio hebben er nog een stuk of 8 de nostalgische 3-toon.
En of het nu veel verandering heeft gebracht in het verkeer........


Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Madmedic

  • AVK-ACH-OvDG (Duitsland)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
    • Wunsch-Ambulance e.V.
Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2011, 13:30:21
... het mag dus NIET...

Grundlage für Schalleinrichtungen, welche das "Sondersignal" erzeugen, ist § 55 Abs. 3 StVZO (Straßenverkehrszulassungsordnung):
(3) Kraftfahrzeuge, die auf Grund des § 52 Abs. 3 Kennleuchten für blaues Blinklicht führen, müssen mit mindestens einer Warneinrichtung mit einer Folge von Klängen verschiedener Grundfrequenz (Einsatzhorn) ausgerüstet sein. [...]
In Deutschland wird üblicherweise die Tonfolge a'–d" verwendet. Hier wird die Ausführung des Folgetonhorns durch DIN 14610 geregelt. Diese sieht zwei verschiedene Signale für Nutzung auf dem Land (bevorzugter Frequenzbereich 2–4 kHz) und in der Stadt (bevorzugter Frequenzbereich 0,5–2 kHz) vor, entsprechend heißt die Einstellung „Landhorn“ bzw. „Stadthorn“.
Das Wegerecht gilt nur bei gemeinsamer Verwendung von Blaulicht und Folgetonhorn.
Der Einsatz bei Nacht wurde versuchsweise in Städten wie Hamburg stark eingeschränkt, da bei niedrigerer Verkehrsdichte die bei Dunkelheit bessere Erkennbarkeit der blauen Rundumkennleuchte als ausreichend erachtet wird. Zudem wurden z. B. in Erfurt und Weimar für kurze Zeit das Wail-Signal erprobt, jedoch ohne dass dafür eine Genehmigung vorlag. Da es sich dabei um kein offizielles DIN-Sondersignal handelt, ist der Gebrauch in Deutschland untersagt.

ik heb ooit eens  de Nederlandse 3-toon op onze Ambu gezet ( gewoon een jumpertje op de generator omzetten) en heb daar een "douw" van de baas voor gekregen... :D

groetjes uit "good old Germany"

Marinus


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2011, 13:32:01
:o Verbazend, op een Duitse ambu - "sirenes" zoals Wail zijn in D "streng verboten", alleen de tweetonige hoorn mag. Dit is overigens voor nieuwe ambu's in NL al het geval, oude 3-toons mogen nog even blijven bestaan (weet even de datum niet meer, maar zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=11270.0 voor meer info).

EDIT: Argh - Marinus is me voor - met dezelfde strekking.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 5 november 2011, 15:36:09
Even voor de duidelijkheid. De "nieuwe sirenes" in NL, zijn niet Europees geregeld...

In Nederland is het nationale wetgeving  (de bekende regeling optische en geluidssignalen)
In Duitsland geldt voor hulpverleningsvoertuigen de DIN14610

Klasse II verlichting, 360 graden rondom amber signalering, is alleen maar een eis die in NL geldt.


Ook In Dld wordt geéxperimenteerd met sirenes, ook de zogenaamde "Zisch Horn", oftewel een extra ruis meevoeren met de sirene, is een tijd geprobeerd op de NEF (Notarzt Einsatz Fahrzeug) van Brandweer Stuttgart (2x Porsche Cayenne), echter vanwege klachten van de chauffeurs zijn ze ermee gestopt.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 5 november 2011, 16:30:49
Welke kies je dan....
=======================

Löschzug BF Erfurt FW 1
User: wwwrescue911de


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #5 Gepost op: 5 november 2011, 16:40:40
Ik heb begrepen dat het korps Erfurt (in het filmpje hier boven) de wail sirene's niet meer heeft.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 5 november 2011, 16:56:36


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 5 november 2011, 17:31:52
(bijvoorbeeld 1:51)

Die is niet voor de Duitse markt maar ergens voor Azië ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #8 Gepost op: 6 november 2011, 02:03:50
Wat een monster is dat op 3:35.
Daar kan je de kerstverlichting wel mee ophangen zeg.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #9 Gepost op: 6 november 2011, 11:07:56
Die op 2:32 en die op 3:35 zijn allebei ook in Dubai geweest als promotie materiaal, dus misschien vandaar die afwijkende sirene.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.