Zwemvest of niet... (werken op het water)

Auteur Topic: Zwemvest of niet... (werken op het water)  (gelezen 66841 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 28 december 2004, 20:01:32
Naar aanleiding van een discussie die in de brandweer gedeelte van dit forum word gevoerd.. en wat foto's hier, werd ik getriggerd en zet ik even een nieuwe discussie op..

Bedoel als je met een brandweer uitrusting op langs de waterkant aan het werk bent, moet je eigenlijk een zwemvest om..
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=5652.0

Als een reddingsbrigade  vaart met een snelle boot of Het zo'n ouderwets bondsvletje, dan heb je een droogpak en zwemvest aan.  Juist met koud weer pof koud water..

Iemand met verstand van droogpakken, zal nooit met een droogpak open op een snelle boot varen, zeker niet zonder zwemvest toch ?
(Met een droogpak vol water kom je echt niet meer boven hoor.. althans niet zonder aanvullende drijfhulpmiddelen.)

AANGEPAST DOOR MIJ:

Hier stond een foto van reddingsboot van Paal13, met een medewerker van Paal13, op een koude dag,  en met een wijd open droogpak een erg dikke trui en geen redvest of zwemvest om van de site Paal13..

Ik had keurig de bron vermeld en de link is een keer verbroken geweest en toen heb ik de link nogmaals gekopieerd en toen stond tie op een andere site.. De enige opmerking die ik gemaakt heb is dat ik dit beschouw ik maar als een vergissinkje.


Citaat
Dhr. P. Adema

PER fax: xxxxxxx en e-mail: xxxxxxxxxx

Betreft: vordering staken openbaarmaken en/of verveelvoudigen


Amsterdam, 5 januari 2005


Geachte heer Adema,

Naar aanleiding van uw e-mail die ondergetekende heden ontving doe ik u deze vordering toe komen.

Ondergetekende is houder van het fotomateriaal
http://reddingbrigade.net/plaatjes/DSCN0206.jpg (het werk). Onlangs heeft ondergetekende vastgesteld dat u het werk heeft openbaargemaakt en/of erveelvoudigd.

Dit blijkt uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?
PHPSESSID=4a72ed175031ffbd7abf4d9a084e6848&topic=5654.0


Ondergetekende heeft u per e-mail gesommeerd het openbaarmaken en/of verveelvoudigen te staken. Aan de sommatie is door u echter geen, althans onvolledig gevolg gegeven.

U maakt inbreuk op de art. 1 jo. 12  [en/of] 13 [of] 14 Auteurswet 1912 aangezien u het werk van ondergetekende zonder toestemming van ondergetekende openbaargemaakt heeft of verveelvoudigd heeft. U beroept zich op de ‘didactische’ waarde van de foto. Een ‘didactisch’ belang is geen beperking van de Auteurswet 1912 (zoals beschreven in art.15).

Hierbij vraag ik u nogmaals vriendelijk doch dringend zo spoedig mogelijk het openbaarmaken en/of verveelvoudigen te staken.

Mocht u hier wederom geen gevolg aan geven dan ben ik helaas genoodzaakt gerechtelijke stappen tegen u te ondernemen. Alle (buiten) gerechtelijke incassokosten zullen daarbij op u verhaald worden.

Tevens zult u aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade die voortvloeit uit de door u gepleegde onrechtmatige daad.

Erop vertrouwende u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben, verblijf
ik.

Met vriendelijke groet,

Andres Boot

-----------------------------------------
Andres W. J. Boot
Bestuurslid Human Resource Management
Reddingsbrigade "Paal 13" Callantsoog & Groote Keeten
postbus 13
1759 ZG Callantsoog
 
tel.  +31.(0)xxxxxxxxxxxxxxx
mailto:   Andres.Boot@paal13.com
internet: www.paal13.com


Er zijn arbo-richtlijnen, er zijn in de visserij-wet allerlei regeltjes die zeggen dat je veilig moet werken, eisen waar reddingsmiddelen aan moeten voldoen..

Maar nu dit :
Ik zie diverse beroeps en visserij vaart zonder reddingsmiddelen aan op een koude winterdag op het water staan.. 
Nu zie ik een havenmeester die op een koude winterdag over gladde stijgers lopen.. (ijs afzetting) en bootjes verplaatsen..

Naast je gezond verstand.. (en overdrijven is ook een vak ?) zijn er ook spelregels op dit gebied.. maar die zijn allemaal niet echt eenduidig..

Op een prachtige zomerdag, op het binnenwater hoef je nog niet in een droogpak te lopen, maar een zwemvest of een rescuevest is toch wel erg verstandig..

Een droogpak open, bij de mogelijkheid dat je toch in water valt.. is levensgevaarlijk.. maar dat weten we toch wel ?




bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #1 Gepost op: 29 december 2004, 13:50:04
Peter,

Zwemvest of reddingsvest/redvest.... Ik geloof dat de term zwemvest aan het verdwijnen is en nu zwemhulpmiddel o.i.d. genoemd wordt.

Wat betreft een redvest: uiteraard zou iedereen die in de buurt van (diep) water werkt en een kans loopt om in het water te raken een redvest moeten dragen.

Sowieso vind ik dat dit het geval moet zijn bij de hulpdiensten. Als er in Den Helder politie mee aan boord gaat (of dit nu op zee is of op de gracht), krijgen agenten altijd een redvest om!

In Zwolle hebben we wel redvesten (Besto 150N; voor een leuke prijs gekocht bij Besto), maar die zijn alleen bedoeld voor de bemanning van de boot. Op de kade zou dit eigenlijk ook moeten, maar er is simpelweg geen geld voor. Er zijn echter ook redenen om dit niet te doen:

  • Tijdens bijvoorbeeld het Bevrijdingsfestival heb je met grote mensenmassa's te maken en daar zit altijd wel een grapjas bij die aan je redvest gaat trekken.
  • Bij de Sinterklaasintocht staan de hulpverleners voor de hekken, die het publiek op afstand houden van de kades.
  • De hulpverleners krijgen de uitdrukkelijke instructie om niet 'zomaar' het water in te gaan om een drenkeling uit het water te halen. Hiervoor is een boot aanwezig.
  • Op de recreatieplas wordt wel patrouille gelopen met een redvest of rescuecan

bAdemArk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #2 Gepost op: 29 december 2004, 16:13:14
Hopelijk weer meer duidelijkheid over de begrippen.

Ik ben ook geheel voor de term redvest, duidelijk en kort.
De handleiding Strandwacht heeft het over reddingvest, zou beter met een s kunnen, nietwaar...

Kort en helder heet het ding wat mij betreft voortaan redvest.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 29 december 2004, 17:51:43
een  redvest, of inflatable redding(s)vest is voor mij niet het zelfde als een rescue-vest..

En je kan je zelfs afvragen of bij het werken aan het water een inflatable redvest wel veilig genoeg is voor veel situaties..

voorbeelden van rescue-vest.



Voor ijsrescue en swiftwater rescue, of flooding is een een inflatable vest niet geschikt..
Een rescuevest is ook geschikt als een operationsvest, je kan er diverse materialen in opbergen..

Ik zie zelfs dat paal13 de foto weggehaald heeft..  jammer want het had enorme didactische waarde. ;D of had ik de link nu verkeerd gekopieerd..  ???


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 29 december 2004, 19:12:16
Heel stoer, en er zit ook geen touwtje aan. Ik vind 'm mooi  8).

Kan dat ook zonder droog/overlevingspak, je weet wel voor die snikhete dagen?

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #5 Gepost op: 29 december 2004, 19:21:37
Denk wel dat je als werknemer rond het water een vest aan moet hebben maar op de meeste werkplaatsen buiten brigade wordt er geen vest gedragen. Ben zelf ook wel een met een klein alu bootje voor werksaamheden wezen varen, ook zonder vest. Als ik ga zeilen dan doe ik ook niet altijd een vest om alleen bij slecht weer. Het is niet altijd handig om om te hebben en als je weet wat doet dan gaat het lang goed.

9910001
9910001


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #6 Gepost op: 29 december 2004, 21:20:51
een vol automatische vest lijkt mij voldoende voor werkzaamheden rond het water.
En wat is het verschil tussen een rescue vest en een reddingsvest?
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 29 december 2004, 21:22:53
Het complete harnas,als je dat zo kunt noemen...
  Ta


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 29 december 2004, 21:54:41
een vol automatische vest lijkt mij voldoende voor werkzaamheden rond het water.
En wat is het verschil tussen een rescue vest en een reddingsvest?

Voornamelijk dat het niet lek kan raken. Het heeft eigen drijfvermogen, zonder dat het behoeft te worden opgeblazen.

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #9 Gepost op: 29 december 2004, 22:38:54
Een vest met eigen drijfvermogen is voor ons ongeschikt.

Wel zou een redvest met opbergmogelijkheden handig zijn vooral als het meteen een hesje in de juiste kleur is met letters reddingsbirgade erop.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!