Uitschuifbare wapenstok

Auteur Topic: Uitschuifbare wapenstok  (gelezen 206504 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #100 Gepost op: 12 april 2012, 18:57:19
Bij ons (KMar) dienen we een ondertekend blaadje(VRA) in om een pistool/pepperspray mee naar huis te nemen. Eentje ligt in je kluis en de ander draag je bij je.
Voor wapenstok maakt het niets uit, bij ons op het werk gaan regelmatig collega's in uniform naar huis en die hebben de wapenstok dan nog in de broek zitten.
Je krijgt deze wapenstok ook al op dag 1 van je opleiding, en je hebt geen eens een locatie om hem echt op te slaan ofzo.

Dus dat is nog steeds hetzelfde? Hahaha. Dat veranderd volgens mij nooit.  ;)
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #101 Gepost op: 13 april 2012, 07:09:28
Dit klopt. Juridisch gezien mag je als politieambtenaar alle geweldsmiddelen mee naar huis nemen, mits deze je van rijkswege zijn toegekend en je daarin bent geoefend. Zo klopt het ook dat je strikt juridisch gezien ook in privétijd je geweldsmiddelen bij je mag dragen. Omdat dit niet wenselijk is hebben de meeste korpsen interne regels opgesteld. Deze houden veelal in dat je geweldsmiddelen aan het bureau dienen te blijven. Zo kan je dan wel bijvoorbeeld je geweldsmiddelen mee naar huis nemen als de volgende dag IBT hebt of op een andere werkplek moet opkomen, om maar een paar voorbeelden te noemen.

En als je de wapens mee naar huis neemt? Aan welke voorwaarden moet je dan voldoen? Waar berg je ze bijvoorbeeld op?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #102 Gepost op: 13 april 2012, 09:29:07
En als je de wapens mee naar huis neemt? Aan welke voorwaarden moet je dan voldoen? Waar berg je ze bijvoorbeeld op?
Om mijn eigen korps te nemen, A-A. Wij hebben allemaal een wapenkluis gekregen van de baas voor het opbergen van je dienstwapen.

Weet trouwens niet of andere korpsen ook een kluis hebben verstrekt aan hun personeel.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #103 Gepost op: 13 april 2012, 09:53:22
Dus als ik het goed begrijp zijn er voor de overige middelen (wapenstok, pepperspray, handboeien) dezelfde regels als een vuurwapen?
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #104 Gepost op: 13 april 2012, 10:22:33
Dus als ik het goed begrijp zijn er voor de overige middelen (wapenstok, pepperspray, handboeien) dezelfde regels als een vuurwapen?
Vuurwapens moeten verplicht in een kluis worden opgeslagen (of dit nu thuis of op het bureau is). Voor overige geweldsmiddelen geldt deze regel voor zo ver ik weet niet.
In de praktijk komt het er hier op neer dat je alles op het bureau laat. Wanneer je de volgende dag IBT hebt kun je je koppel wel meenemen naar huis. Ben overigens niet vuurwapendragend.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #105 Gepost op: 13 april 2012, 11:24:44
Vuurwapens moeten verplicht in een kluis worden opgeslagen (of dit nu thuis of op het bureau is). Voor overige geweldsmiddelen geldt deze regel voor zo ver ik weet niet.
In de praktijk komt het er hier op neer dat je alles op het bureau laat. Wanneer je de volgende dag IBT hebt kun je je koppel wel meenemen naar huis. Ben overigens niet vuurwapendragend.

Het maakt niet uit of je vuurwapendragend bent of niet. Maar dit is ook bij ons in AA. Vuurwapen moet verplicht in een kluis. Al je andere geweldsmiddelen is niks over vermeldt.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #106 Gepost op: 13 april 2012, 11:49:51
En is het bij iemand wel eens gebeurd (persoonlijk, of bij collega) dat je een middel in privé tijd hebt moeten gebruiken of het liefst had willen gebruiken?
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #107 Gepost op: 13 april 2012, 12:05:53
Tsja, ik vraag me af of we dit soort informatie allemaal open en bloot moeten gaan neer zetten ... Daarnaast ging het volgens mij over de uitschuifbare wapenstok en niet over de opslagmogelijkheden van geweldsmiddelen thuis.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #108 Gepost op: 13 april 2012, 12:53:42
Tsja, ik vraag me af of we dit soort informatie allemaal open en bloot moeten gaan neer zetten ... Daarnaast ging het volgens mij over de uitschuifbare wapenstok en niet over de opslagmogelijkheden van geweldsmiddelen thuis.

Het is gewoon bedoelt als interesse. Ik weet niet hoe gevoelig deze informatie is (aangezien het per diender/korps blijkbaar verschilt), anders wellicht een afsplitsing?
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #109 Gepost op: 13 april 2012, 13:09:45
En is het bij iemand wel eens gebeurd (persoonlijk, of bij collega) dat je een middel in privé tijd hebt moeten gebruiken of het liefst had willen gebruiken?

Zulke informatie hoort niet op het internet thuis. Daarnaast is het onwenselijk om hier uitspraken over doen.

Maar nu weer ontopic lijkt me.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.