Uitschuifbare wapenstok

Auteur Topic: Uitschuifbare wapenstok  (gelezen 206741 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #110 Gepost op: 13 april 2012, 13:21:12
En is het bij iemand wel eens gebeurd (persoonlijk, of bij collega) dat je een middel in privé tijd hebt moeten gebruiken of het liefst had willen gebruiken?

Moeten gebruiken bij een agent valt m.i. onder zijn plicht.
Willen is een ander verhaal.
Dusdanig sterk in je schoenen staan om aan dat verlangen toe te geven, dat is dan de volgende vraag.

En de uitzonderingen bevestigen of ontkennen de regel.

Zulke informatie hoort niet op het internet thuis. Daarnaast is het onwenselijk om hier uitspraken over doen.

Maar nu weer ontopic lijkt me.

Waarom?

Dit soort discussies dienen juist openlijk gevoerd te worden.
Je hebt als agent 8 ons aan verantwoordelijkheid aan je riem hangen, voor een sportschutter kan dat gewicht variëren en bevind ze zich achter slot en grendel of op de schietbaan, maar de verantwoording is m.i. dezelfde. Daar moet je niet geheimzinnig over doen of proberen dood te zwijgen.

Feit blijft dat niet die 8 ons er toe doet, maar de bezitter. Een wapen is geen bedreiging, degene die er achter staat... daar moet je voor oppassen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #111 Gepost op: 13 april 2012, 13:50:44
Gezien alle inbraken de laatste tijd bij agenten thuis, waarbij complete kluizen (weliswaar zonder inhoud) zijn mee genomen denk ik dat het totaal niet van belang is in welk korps agenten bewapening wel en niet mee naar huis mogen nemen en wat voor eisen daar verder aan gesteld zijn, wat voor handelingen er moeten worden verricht etc.

Misschien dat het nu duidelijk is ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #112 Gepost op: 13 april 2012, 14:09:24
Gezien alle inbraken de laatste tijd bij agenten thuis, waarbij complete kluizen (weliswaar zonder inhoud) zijn mee genomen denk ik dat het totaal niet van belang is in welk korps agenten bewapening wel en niet mee naar huis mogen nemen en wat voor eisen daar verder aan gesteld zijn, wat voor handelingen er moeten worden verricht etc.

Misschien dat het nu duidelijk is ....

Volgens mij stel ik mijn vraag concreet over niet vuurwapens
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #113 Gepost op: 13 april 2012, 14:13:20
Volgens mij stel ik mijn vraag concreet over niet vuurwapens

Hoezo concreet niet over vuurwapens?

En is het bij iemand wel eens gebeurd (persoonlijk, of bij collega) dat je een middel in privé tijd hebt moeten gebruiken of het liefst had willen gebruiken?

Je hebt het over een middel. Daar valt een vuurwapen ook onder. En volgens mij is Jerommeke vrij duidelijk geweest.

Gezien alle inbraken de laatste tijd bij agenten thuis, waarbij complete kluizen (weliswaar zonder inhoud) zijn mee genomen denk ik dat het totaal niet van belang is in welk korps agenten bewapening wel en niet mee naar huis mogen nemen en wat voor eisen daar verder aan gesteld zijn, wat voor handelingen er moeten worden verricht etc.

Misschien dat het nu duidelijk is ....
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #114 Gepost op: 13 april 2012, 14:22:58
Hoezo concreet niet over vuurwapens?

Je hebt het over een middel. Daar valt een vuurwapen ook onder. En volgens mij is Jerommeke vrij duidelijk geweest.

Misschien vanuit die post niet geheel duidelijk, maar als je mijn voorgaande erbij leest dan wel ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #115 Gepost op: 13 april 2012, 14:27:33
Dus als ik het goed begrijp zijn er voor de overige middelen (wapenstok, pepperspray, handboeien) dezelfde regels als een vuurwapen?

Als het een voortzetting van deze post, dan begrijp ik dat het niet gaat op vuurwapens, maar om de overige geweldsmiddelen.

Ook daarvoor moet ik je verwijzen naar de citaat van Jerommeke. Want ook dit valt onder de bewapening.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #116 Gepost op: 13 april 2012, 14:42:50
DEVENTER - De Deventer politie heeft zaterdagavond excessief geweld gebruikt tegen een groep van veertien jongeren bij Wok Plaza inSchalkhaar. Dat zegt Jan Kloeze, vader van één van de jongeren, namens de ouders en de jongeren.

Zie ook:
•Wapenstok maakt eind aan ruzie met jongeren
"Het incident is compleet uit de hand gelopen dankzij onnodig gebruik van de onlangs geïntroduceerde uitschuifbare wapenstok door agenten." Enkele jongeren uit de groep hebben verwondingen opgelopen. Ook is er schade aan kleding en mobiele telefoons. Ze gaan een klacht indienen bij de politie wegens gebruik van buitensporig geweld. De ouders willen een gesprek met de korpsleiding.


De politie meldt dat een groep van twintig jongeren ruzie kreeg aan de Lindeboomseweg. Vier Deventenaren en een Groninger zijn aangehouden wegens belediging, bedreiging, en het negeren van bevelen van de politie. De groep zou opstandig en agressief gedrag hebben vertoond. Volgens Kloeze waren de jongeren weliswaar aangeschoten, maar niet buitengewoon agressief.

De jongeren die door de politie zijn aangehouden, willen de zaak laten voorkomen bij de rechter. Ze zeggen zich misbruikt te voelen. "Wij waren net testdummie's waarop ze de nieuwe wapenstok even konden uitproberen", zegt Wout Goedhuis (18). Van de elf jongens uit de groep, hebben er uiteindelijk acht klappen gehad. Goedhuis benadrukt dat ze met veertien waren. "En niet met twintig, zoals de politie in de berichtgeving heeft gemeld."

Politiewoordvoerder Henk Kremer zegt dat de groep een klacht kan indienen bij een onafhankelijke commissie. Hij wil niet specifiek op deze zaak ingaan. "Het is algemeen bekend dat de politie geweld kan toepassen tegen mensen die zich in dergelijke situaties onttrekken aan de aanwijzingen die de politie geeft. Dit keer is de nieuwe wapenstok gebruikt, maar het kan ook pepperspray zijn of een politiehond. Daarbij kan inderdaad letsel ontstaan."

Op de vraag of er in dit geval buitensporig geweld is toegepast, wil Kremer niet reageren. "Daar moet de klachtencommissie over oordelen." Het gebruik van de uitschuifbare wapenstok bevindt zich nog in een proeffase. "Er komt nog een evaluatie", zegt Kremer.

De video-opnamen bij dit bericht zijn door betrokkenen zelf gemaakt met smartphones. De beeldkwaliteit laat zeer te wensen over, maar het geluidsspoor geeft een indruk van wat er gebeurde. De redactie heeft de opnamen slechts achter elkaar geplakt en hier en daar stiltes of niet relevante delen weggeknipt.

BRON: http://www.destentor.nl/regio/deventer/10783579/Politie-gebruikt-onnodig-geweld.ece?start=4&sort=asc#reakties

Het filmpje is te zien bij het artikel en is ook al in een ander topic geplaatst.

Overigens zijn de reacties onder het artikel voornamelijk lovend richting de politie. Voor wat betreft de negatieve reacties denk ik dat dit te verwachten was. De politie probeert een nieuw middel, waardoor men zich meteen slachtoffer voelt van een 'showcase' van dit middel. Ik ben er niet bij geweest, maar ik ga er wel vanuit dat de politie niet zomaar de wapenstok ter hand zal nemen. Er zijn altijd 2 kanten aan een verhaal. Als er daadwerkelijk aangifte word gedaan, zal de tijd leren hoe het precies zat.
Ben benieuwd of we hier ooit nog iets over gaan horen. Vind het altijd jammer dat ik veel van dit soort berichten (ook in andere context) lees en er verder nooit meer iets over hoor :-\


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #117 Gepost op: 13 april 2012, 14:48:25
Ik vermoed dat we hier nooit meer iets van gaan horen. Zeker niet als het blijkt dat de politie voldaan heeft aan het subsidiariteits en propertionaliteits beginsel.

Daarnaast lijkt het binnen de Mediawereld een sport te worden om de politie in een kwaad daglicht te stellen en niks te rectificeren als het blijkt fout te zijn.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


klangberg

  • HBO rechten
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #118 Gepost op: 12 mei 2012, 13:23:23
Even weer over de wapenstok, waarom is er niet zoals in het Duitse filmpje gekozen voor de Bonowi EKA camlock? Lijkt mij een zeer degelijk ding en ook makkelijk d.m.v. een knop in de onderkant in te schuiven, die stokken uit de USA moet je meestal d.m.v. een recht klap op de grond sluiten.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #119 Gepost op: 12 mei 2012, 23:25:27
De friction lock stokken wel. Niet de de leverloc, deze moet je met 2 handen draaien wil je hem kunnen inklappen (niet op de grond slaan dus). Voordeel van de leverloc is dat deze niet in kan klappen tijdens gebruik. De leverloc is in test.

Ik zelf ben ook meer fan van de bonowi, veel zwaardere (ook tevens nadeel) kwaliteit en imho ook hoogwaardiger. Maarja ook duurder. Ach we zullen het zien als er tzt een aanbesteding komt.