Uitschuifbare wapenstok

Auteur Topic: Uitschuifbare wapenstok  (gelezen 207380 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #120 Gepost op: 12 augustus 2012, 23:34:47
Toch ben ik van mening dat een inschuifbare wapenstok handig kan zijn, maar een lange lat straalt wat meer gezag uit  ::)

Toevallig laatst weer even in Amsterdam, alwaar de jongens en meisjes tijdens de horeca gewoon met de lange lat lopen... Ziet er goed uit  O0
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Motosmurf

  • Noodhulp/wijkzorg politie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #121 Gepost op: 4 september 2012, 11:49:57
Weet iemand hoe het inmiddels met de proef staat? Hoelang gaat 'ie nog duren? Wij willen die stok ook!!  :)


Pepernoot

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #122 Gepost op: 2 oktober 2012, 10:40:52
Wapenstok steeds vaker gebruikt
RIJSWIJK - De politie gebruikt steeds vaker de wapenstok als geweldsmiddel wanneer dat nodig is.

Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Ateno in opdracht van het ministerie van Justitie. Het gebruik van pepperspray is juist licht afgenomen.
Uit het onderzoek blijkt dat pepperspray desondanks nog wel het populairste geweldsmiddel is. In 2010 gebruikte de Nederlandse politie bijna 3000 keer een wapen. In 1250 gevallen koos de agent in kwestie ervoor om pepperspray te spuiten.
Ook werd er nog eens 420 keer mee gedreigd. De korte en lange wapenstok werden in dat jaar in 520 gevallen tevoorschijn gehaald om het geweld te bestrijden.
Vaker
De afgelopen jaren is de wapenstok echter wel veel vaker gebruikt. De onderzoekers keken in Amsterdam en Rotterdam 10 jaar terug en zagen het gebruik met 180 procent toenemen. Over het hele land is die toename minder groot, zo’n 50 procent meer. Het gebruik van pepperspray daalde heel licht.
Volgens Gerrit van de Kamp, de voorzitter van politievakbond ACP, zien agenten de wapenstok vaker als het proportionele middel om in te zetten bij geweld.
''Het geweld is iets toegenomen, maar blijkbaar kiezen agenten er vaker voor om de wapenstok te gebruiken, in plaats van direct te grijpen naar pepperspray. Het is altijd de keuze van de agent om geweld te beantwoorden met het juiste middel. Daarbij is de hoeveelheid geweld waarmee de politie wordt geconfronteerd niet leidend, het gaat om de mate van geweld.''
Registratie
Volgens Van de Kamp kan ook het feit dat de afgelopen jaren de registratie sluitender is geworden een kleine rol spelen in de stijging. ''Agenten worden bevraagd welk middel ze hebben gebruikt. Maar ik zou daar niet te veel achter zoeken.''
De wapenstok wordt verreweg het meest gebruikt tijdens de uitgaansavonden in het weekend, zo blijkt. Liefst 4 op de 5 keer wordt de wapenstok ’s avonds of ’s nachts gebruikt. Pepperspray wordt in 60 procent van de gevallen ’s avonds of ’s nachts gebruikt. In tegenstelling tot de wapenstok wordt het prikkende goedje niet vooral in het weekend gehanteerd.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2923737/wapenstok-steeds-vaker-gebruikt.html


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #123 Gepost op: 3 oktober 2012, 11:38:59
Het valt me op dat in de bericht - en bij de afweging tussen taser / pepperspray / wapenstok in het andere topic - geen onderscheid wordt gemaakt tussen gebruik van wapens tegen groepen en gebruik van wapens tegen individuen. Worden politiemensen vaker met groepsgeweld geconfronteerd, dan is het ook logisch dat er meer gebruik wordt gemaakt van de wapenstok. En dat is volgens mij wel een beetje de ontwikkeling die we momenteel zien.

Overigens zou om diezelfde reden de taser in mijn optiek geen vervanging van de wapenstok kunnen zijn.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #124 Gepost op: 3 oktober 2012, 19:41:56
Ik ben van menig dat er voorheen, met name jaren 90, te weinig gebruik werd gemaakt van de lat. Tevens zie je volgens mij goed het effect van de module "dreigende escalatie" en het gebruik van linies tijdens reguliere diensten in de weekenden.

Goede ontwikkeling, voorkomt een hoop geweld! O0


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #125 Gepost op: 20 oktober 2012, 19:41:20
Dit filmpje leek mij wel relevant ;)

Uitschuifbare wapenstok - Van Rossem for President
Gepubliceerd op 18 okt 2012 door Luis Blok
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #126 Gepost op: 3 november 2012, 00:44:26


Dit model stond afgebeeld bij een krantenartikel, kan alleen dat artikel niet meer terug vinden.

Het betreft iig een:

Tonfa wapenstok Telescoop
materiaal: gehard Aluminium
zeer licht: 840 gr
lengte: 61 cm
lengte ingeschoven: 36 cm
kleur: zwart

Se Germans hebben ook dit type wapenstok, althans een hele hoop volgens mij. Toevallig begin van dit jaar een Duitse IBT docent gesproken die in Amsterdam mee keek maar die was in ieder geval niet te spreken over de Tonfa, omdat je als je op bepaalde manieren dat ding vast had en wilde slaan je eerder je eigen elleboog stuk sloeg dan de verdachte. Dit vanwege de vorm en het aluminium. Dat trilt nogal door.


Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Reactie #127 Gepost op: 30 december 2012, 21:30:34
He hallo allemaal,

Hoe staat het met de proef? Tweede vraag, wordt ook de nieuwe wapenstok pas per 1-1-2014 ingevoerd?

Kortom anybody nog nieuws ;)
"Waakzaam & Dienstbaar"


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #128 Gepost op: 2 januari 2013, 16:29:01
Tweede vraag, wordt ook de nieuwe wapenstok pas per 1-1-2014 ingevoerd?

Daar ben je nog vrij optimistisch mee. Ik reken er voorlopig nog niet op.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #129 Gepost op: 2 januari 2013, 22:17:49
Daar ben je nog vrij optimistisch mee. Ik reken er voorlopig nog niet op.

Het is dusdanig stil rond dit "project" dat ik ook ze me twijfels heb. Echter is er wel spraken van het volgende feit: De nieuwe broek ontbreekt het aan ( wat ik heb begrepen) een wapenstokzak. Dus zou de wapenstok aan de koppel moeten worden gedragen. Nu doe ik dat als biker regelmatig en heb ik er, in die rol, geen probleem mee. Maar tijdens de noodhulp, in een auto, zit het voor geen meter. De kans dat je dat ding kwijt raak, of ergens achter blijft hangen is groot. En de leiding is er geen voorstander van (te agressieve uitstraling) Daar zou de uitschuifbare wapenstok ideaal voor zijn in mijn ogen.