Welke voertuigen gaan eruit bij Gooi en Vechtstreek, ivm bezuinigingen?

Auteur Topic: Welke voertuigen gaan eruit bij Gooi en Vechtstreek, ivm bezuinigingen?  (gelezen 121749 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #40 Gepost op: 20 november 2011, 19:50:31
Dat is inderdaad erg jammer. Maar ik vermoed dat dit gehele verhaal niet zo,n vaart zal lopen, en Weesp enkel met hun HW nog buiten hun gemeentegrenzen gaat komen. Je gaat immers niet je enige TS wegsturen voor een zeer groot incident elders in de regio. Ik denk dat er eerder beroep op bijstand vanuit A-A zal worden gedaan, aangezien Weesp daar vlak tegen aan ligt.
Tja, met alle respect, maar met deze bezuinigingen hebben ze wel alle flexibiliteit uit die regio gehaald. Ook voor wat betreft de interregionale bijstanden. Er gaan maar 3 TSen weg, maar volgens mij wel net de cruciale TSen

Het geheel blijft maar vragen oproepen.

Muiden, Bussum, Wijdemeren en Naarden moeten dus hun HV inleveren. Wat er, volgens mij, voor gaat zorgen dat bij elke uitruk naar bv de A1/A6 en N236 Weesp met de HV gaat uitrukken. Lijkt mij dat het alarmeren van twee korpsen meer kost dan een.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #41 Gepost op: 20 november 2011, 19:59:49
Het geheel blijft maar vragen oproepen.

Muiden, Bussum, Wijdemeren en Naarden moeten dus hun HV inleveren. Wat er, volgens mij, voor gaat zorgen dat bij elke uitruk naar bv de A1/A6 en N236 Weesp met de HV gaat uitrukken. Lijkt mij dat het alarmeren van twee korpsen meer kost dan een.
Houdt Hilversum wel weer de HV, maar tijdens de spits zitten zij niet snel op de A1. Laren dus de HV kwijt, Huizen de HV kwijt. Dan zou ook Blaricum nog wel eens een belangrijke post kunnen gaan worden met hun HV, zij kunnen snel op de A27 zitten en vanuit daar ben je redelijk snel op de A1 richting Amsterdam. Zeker als je aanhoudt dat een HV er 15 minuten over mag doen.

Feit blijft wel dat de posten hun HV klussen eerstelijns zelf moeten gaan doen, dus de normale beknellingen. Moet ook kunnen aangezien als het goed is alle TSen voorzien zijn van een redset, heb je toch die HV nodig dan zal die inderdaad van 1 van de HV-posten moeten gaan komen. Zo werken we hier in de regio Utrecht ook. Dan rukt ook de HV pas uit bij een ongeval met een vrachtwagen of op aanvraag.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #42 Gepost op: 20 november 2011, 20:03:07
Ik snap de ophef niet echt. Een HV is mooi om te hebben en op snelwegen ook nog eens handig als buffervoertuig, maar veruit de meeste beknellingen zijn gewoon met het redgereedschap van de TS te doen. Mocht je toch zwaarder gereedschap nodig hebben dan kan je in de tijd die het duurt tot de HV ter plaatse is alvast het voertuig stabiliseren en wat voorbereidend werk doen. Al met al vind ik het een uiterst redelijke oplossing om voertuigen weg te bezuinigen en geen posten. Zoals al gezegd: uiteraard is het lullig voor de posten die een tweede TS of HV kwijtraken, maar dat gemis is prima op te vangen door buurkorpsen en/of betere interregionale samenwerking!  ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #43 Gepost op: 20 november 2011, 20:19:21
Ik snap de ophef niet echt. Een HV is mooi om te hebben en op snelwegen ook nog eens handig als buffervoertuig, maar veruit de meeste beknellingen zijn gewoon met het redgereedschap van de TS te doen. Mocht je toch zwaarder gereedschap nodig hebben dan kan je in de tijd die het duurt tot de HV ter plaatse is alvast het voertuig stabiliseren en wat voorbereidend werk doen. Al met al vind ik het een uiterst redelijke oplossing om voertuigen weg te bezuinigen en geen posten. Zoals al gezegd: uiteraard is het lullig voor de posten die een tweede TS of HV kwijtraken, maar dat gemis is prima op te vangen door buurkorpsen en/of betere interregionale samenwerking!  ;)
Jij en ik zijn gewent om zonder HV uit te rukken naar een ongeval, simpelweg omdat de inzetvoorstellen bij ons in de regio anders eruit zien. En de HV pas gaat rijden bij ongevallen met vrachtwagens of op aanvraag. Maar er zijn regio,s zoals G&V waar ze redelijk wat HV,s hadden, en als daar in gesneden gaat worden kan dat hard aankomen. Opzich wel te begrijpen. ;)
Voor wat betreft de buurkorpsen of betere interregionale samenwerking ben ik het geheel met je eens. O0


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #44 Gepost op: 20 november 2011, 20:25:58
Ik snap de ophef niet echt. Een HV is mooi om te hebben en op snelwegen ook nog eens handig als buffervoertuig, maar veruit de meeste beknellingen zijn gewoon met het redgereedschap van de TS te doen. Mocht je toch zwaarder gereedschap nodig hebben dan kan je in de tijd die het duurt tot de HV ter plaatse is alvast het voertuig stabiliseren en wat voorbereidend werk doen. Al met al vind ik het een uiterst redelijke oplossing om voertuigen weg te bezuinigen en geen posten. Zoals al gezegd: uiteraard is het lullig voor de posten die een tweede TS of HV kwijtraken, maar dat gemis is prima op te vangen door buurkorpsen en/of betere interregionale samenwerking!  ;)

Hoe het nu gaat klopt gewoon niet. De bezuinigingen op de voertuigen komt in het nieuws terwijl er niks te vinden is, op wat vage uitspraken van een burgemeester na, over eventuele verbeterde samenwerking met andere gemeenten en regio's. Het "grote plaatje" komt niet vrij terwijl dat waarschijnlijk veel vragen en misschien ook de ongerustheid weg zou nemen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #45 Gepost op: 20 november 2011, 20:37:38
Jij en ik zijn gewent om zonder HV uit te rukken naar een ongeval, simpelweg omdat de inzetvoorstellen bij ons in de regio anders eruit zien. En de HV pas gaat rijden bij ongevallen met vrachtwagens of op aanvraag. Maar er zijn regio,s zoals G&V waar ze redelijk wat HV,s hadden, en als daar in gesneden gaat worden kan dat hard aankomen. Opzich wel te begrijpen. ;)
Voor wat betreft de buurkorpsen of betere interregionale samenwerking ben ik het geheel met je eens. O0

Dat klopt, maar ook dat is een stukje gewenning. Nogmaals: als je een HV op de post hebt staan en deze moet weg is dat vervelend, maar wel een bezuiniging die te begrijpen is. En zoals je al zegt: in veel andere regio's wordt er in heel veel gevallen al niet meteen met een HV uitgerukt ;)

Hoe het nu gaat klopt gewoon niet. De bezuinigingen op de voertuigen komt in het nieuws terwijl er niks te vinden is, op wat vage uitspraken van een burgemeester na, over eventuele verbeterde samenwerking met andere gemeenten en regio's. Het "grote plaatje" komt niet vrij terwijl dat waarschijnlijk veel vragen en misschien ook de ongerustheid weg zou nemen.  

Slechte communicatie is misschien nog wel dramatischer voor een veiligheidsregio dan het weghalen van de voertuigen, als je het immers goed onderbouwd valt het m.i. goed te verklaren. Maar ik weet niet of jij ervan op de hoogte bent wat er intern is gecommuniceerd naar het personeel. Misschien niks, maar misschien was alles ook al wel bekend voordat de pers erover schreef. Ik weet het niet...

Binnen de VRU wordt er wel de nodige informatie intern verstrekt. Ik hoop alleen dat ze zich daar straks niet mee in de vingers gaan snijden.........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #46 Gepost op: 20 november 2011, 20:57:35

Slechte communicatie is misschien nog wel dramatischer voor een veiligheidsregio dan het weghalen van de voertuigen, als je het immers goed onderbouwd valt het m.i. goed te verklaren. Maar ik weet niet of jij ervan op de hoogte bent wat er intern is gecommuniceerd naar het personeel. Misschien niks, maar misschien was alles ook al wel bekend voordat de pers erover schreef. Ik weet het niet...

Binnen de VRU wordt er wel de nodige informatie intern verstrekt. Ik hoop alleen dat ze zich daar straks niet mee in de vingers gaan snijden.........

Ik hoef als burger niet alles te weten, maar als een burgemeester (in dit geval van Weesp) met de claim komt dat alles in orde is en er een brandweerwagen van AA paraat staat en de eigen TS niet vaak meer de gemeeente uit hoeft, lijkt het mij duidelijk dat daar uitleg over nodig is.

Mbt de wagen uit AA: dat was altijd al zo. Alleen trok men eerst de eigen regio leeg voor men AA belde. Blijft dus de vraag of er wijzigingen zijn in de onderlinge afspraken of beroept de burgemeester zich op jaren oude afspraken?

Mbt de TS buiten de eigen gemeente: voorziet de burgemeester minder middel/grote branden in de regio of zijn er andere alarmeringvoorstellen gekomen? Dit terwijl de beste man roept dat men in Weesp, in dit geval al bij middelbrand, kan rekenen op steun uit Muiden en Wijdemeren. Gelden die afspraken dan maar een kant op?

Oftewel. Zijn uitspraken roepen meer vragen op dan het antwoorden geeft. Wees dan gewoon duidelijk en geef een goede uitleg.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #47 Gepost op: 20 november 2011, 22:08:37
Ik hoef als burger niet alles te weten, maar als een burgemeester (in dit geval van Weesp) met de claim komt dat alles in orde is en er een brandweerwagen van AA paraat staat en de eigen TS niet vaak meer de gemeeente uit hoeft, lijkt het mij duidelijk dat daar uitleg over nodig is.

Mbt de wagen uit AA: dat was altijd al zo. Alleen trok men eerst de eigen regio leeg voor men AA belde. Blijft dus de vraag of er wijzigingen zijn in de onderlinge afspraken of beroept de burgemeester zich op jaren oude afspraken?

Mbt de TS buiten de eigen gemeente: voorziet de burgemeester minder middel/grote branden in de regio of zijn er andere alarmeringvoorstellen gekomen? Dit terwijl de beste man roept dat men in Weesp, in dit geval al bij middelbrand, kan rekenen op steun uit Muiden en Wijdemeren. Gelden die afspraken dan maar een kant op?

Oftewel. Zijn uitspraken roepen meer vragen op dan het antwoorden geeft. Wees dan gewoon duidelijk en geef een goede uitleg.
Ik begrijp je punt wel. Er wordt een TS weggehaald, en er wordt vervolgens de indruk gewekt dat alles toch koek en ei is door de bijstand vanuit A-A. Er wordt zelfs gesteld dat als de TS weg is uit de gemeente Weesp voor een bijstand dat men kan rekenen op bijstand vanuit A-A. En daar komt de manco naar voren. Uit welke vorm bestaat die bijstand uit A-A? Komt er dan een TS in Weesp te staan gdurende de afwezigheid van de TS Weesp, of wordt er uitgerukt vanuit Driemond??

Tja, Weesp heeft al een geschiedenis met een aantal flinke branden. Weesp heeft ook nog eens een omvangrijk industrieterrein, en een binnenstad die ook op leeftijd is. En het nodige aan hoogbouw (flatwoningen). Opzich al redenen om 2 TSen te behouden, als je stelt dat bv een brand in een flat hier in de regio (Utrecht) al een inzetvoorstel heeft van 2x TS en een RV en OVD. Rekenen op bijstand vanuit de buurregio is goed af te regelen, maar zeker niet zaligmakend. En buurregio kan het namelijk ook druk hebben. Dan vraag ik me af of het handig is om die 2e TS weg te halen uit Weesp.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


BRANDWEERuden

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #49 Gepost op: 1 december 2011, 17:17:22
En de nieuwe TS2 voor Bussum. :-X
112actueel: Bussum - De Nieuwe TS2 52633 Brandweer Bussum

mooie wagen maar is dat geen Snel Interventie Voertuig in plaats van een ts