Zware berging, LZV verplichten?

Auteur Topic: Zware berging, LZV verplichten?  (gelezen 9126 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ik

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Gepost op: 9 november 2011, 21:05:12
zou je als zware berger in het bezit moeten zijn van een lzv certificaat? zou het persoonlijk wel toevoegen aan de opleiding




HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #1 Gepost op: 9 november 2011, 21:10:01
zou je als zware berger in het bezit moeten zijn van een lzv certificaat? zou het persoonlijk wel toevoegen aan de opleiding

Nee, het voegt niets toe. Net als een LZV rijbewijs of aantekening niets toevoegd voor een chauffeur zwaartransport die eigenlijk al  jaren met een bakwagen met oplegger rijdt.

Wie kent ze niet, kippers met een oplegger erachter waarop een kraan oid staat?
Of de kermisauto's die een oplegger erachter hebben?

Deze mensen hebben meer ervaring in het rijden van grote combi's dan iemand anders ze ooit zal kunnen aanleren of verbeteren.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


ik

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #2 Gepost op: 9 november 2011, 21:23:24
dit vind ik erg kort door de bocht, dan heb je geen rijbewijs meer nodig of enig ander diploma


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #3 Gepost op: 10 november 2011, 01:16:50
Een diploma, certificaat, rijbewijs of vergelijkbaar document is niets anders dan een bevestiging van datgene wat je al kan. Het is een stuk papier of een stuk kunststof waarmee je kan aantonen dat je kunt rijden. Niets meer en niets minder. Anders zou je bij iedere staande houding een rijtest moeten afleggen.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #4 Gepost op: 10 november 2011, 04:22:22
dit vind ik erg kort door de bocht, dan heb je geen rijbewijs meer nodig of enig ander diploma

Dat staat nergens, ook deze mensen hebben een BCE rijbewijs alleen rijden ze al jaren met deze combi's.

Een diploma, certificaat, rijbewijs of vergelijkbaar document is niets anders dan een bevestiging van datgene wat je al kan. Het is een stuk papier of een stuk kunststof waarmee je kan aantonen dat je kunt rijden. Niets meer en niets minder. Anders zou je bij iedere staande houding een rijtest moeten afleggen.

Dat ben ik helemaal met je eens, alleen is de overheid goed in het geld vragen voor dingen die mensen al jaren doen/kennen.

Kijk eens naar die nieuwe code 95, ik heb nu drie onderdelen gedaan. Ik heb sinds 1988 mijn rijbewijs BCDE en ik verveel me dood elke cursus het voegt niets toe. Maar het kost in totaal weer een paar duizend euro. Anders is het voor mensen die net in het vak komen of mensen die al jaren een rijbewijs BCDE hebben en er nooit wat mee heeft gedaan.

En voor de meeste "exeptionele" transporten is opleiden leuk, maar sluit absoluut niet aan op de praktijk.

Berger met bus, hoe ga je die opleiden? Met een oplegger van 11m achter een bakwagen? En wat als de bus 13m is? Of geleed 18m?
Kipperchauffeur met aanhanger? Ook voor elke afmeting een nieuwe aantekening?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #5 Gepost op: 10 november 2011, 09:08:25
Dit lijkt op de discussie die gevoerd wordt over de oost europese chauffeurs.

Eigenlijk is de basis vraag die beantwoord moet worden: "Wanneer is iemand bekwaam om er mee te rijden?" Ik ben het wel met HIT eens, moet alles perse in verplichte opleidingen vast liggen?
Digitaal onderzoek


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #6 Gepost op: 10 november 2011, 10:08:28
zou je als zware berger in het bezit moeten zijn van een lzv certificaat? zou het persoonlijk wel toevoegen aan de opleiding

Ik ben heb zelf het LZV certificaat, en kan je zeggen het voegt voor mensen, welke al met een bakwagen met autonome aanhangwagen hebben gereden, buiten specifieke kennis betreffende waar en waarneer je een lzv mag rijden, weinig rijvaardigheid toe.


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #7 Gepost op: 10 november 2011, 23:02:56
Ach en zelfs een LZV in de lepel van je zware berger komt voor.
En inderdaad het voegt niets toe,alleen maar mooie plaatjes. Alles wat achter je zit volgt je wel,alleen de bocht wat wijder nemen(verder doortrekken) 8)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #8 Gepost op: 10 november 2011, 23:12:38
Ach en zelfs een LZV in de lepel van je zware berger komt voor.
En inderdaad het voegt niets toe,alleen maar mooie plaatjes. Alles wat achter je zit volgt je wel,alleen de bocht wat wijder nemen(verder doortrekken) 8)

Idd, zo'n LZV achter een zware berger is mooi plaatje van een combinatie van zo'n 35 meter lang, als je zo'n plaatje hebt ik hou me aanbevolen, is toch wel bijzonder . ;D ;) 8)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #9 Gepost op: 10 november 2011, 23:28:24
http://www.modern-berging.nl/pages/posts/fuif-even-uitgesteld---11.php

http://www.modern-berging.nl
Foto's van een berging van een LZV. Foto mogen niet worden getoond zonder toestemming van Modern Berging.