Touringcar met hoge snelheid

Auteur Topic: Touringcar met hoge snelheid  (gelezen 7986 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Gepost op: 12 november 2011, 12:32:24
Had net even een ritje Rotterdam naar Leiden,
net na het 80km stuk richting Delft komt er een touringcar met een gang van 110km/h me voorbij.
Hier in NL geldt toch een Vmax van 80km/h voor touringcars ook ?

Ben er eens achter gaan hangen en meneer de chauffeur heeft deze snelheid tot aan de afslag bij Leiden volgehouden. (daarna moest ik eraf..)
In de bus zaten vrij veel passagiers ook.

Zat tijdens dit ritje me toch af te vragen of ik hiervoor politie had kunnen bellen..
Toen ik Leiden inreed zag ik (hoe toevallig) een voertuig van de KLPD rijden,
er had dus een auto in de buurt gezeten..

Vondt het toch wel een vrij forse snelheid in druk verkeer met een volle bus...


Groetjes, Marco


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1 Gepost op: 12 november 2011, 12:38:29
In theorie is er inderdaad een limiet van 80 voor bussen en vrachtwagens. Echter voor zover ik weet
(en dat word ook onderbouwd door onze vriend wikipedia wiki snelheidslimiet)
geld voor de zogenaamde T100 bussen de max van 100. Deze moet dan wel aan een aantal eisen voldoen:
Voor deze afwijkende maximumsnelheid gelden een aantal voorwaarden zoals: geen staanplaatsen, autogordels op alle zitplaatsen, snelheid begrensd op 100 km/h. T100-bus
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #2 Gepost op: 12 november 2011, 12:39:17
Bijna alle TC's mogen 100 km/u op de NL-snelwegen. Tegenwoordig zijn ze allemaal af fabriek al goedgekeurd voor 100 km/u. Voorheen konden TC-bedrijven hun TC's laten keuren voor 100 km/u.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #3 Gepost op: 12 november 2011, 17:02:10
110 op de teller is ongeveer 100 in werkelijkheid. Op een ritje van 3 uurtjes maakt het een aanzienlijk verschil of je nu 80 of 100 rijdt. Daarbij komt dat de meeste vrachtwagens ook 90 á 95 lopen terwijl men maar 80 mag rijden. Nederlandse touringcarchauffeurs doen het in mijn ogen dan ook heel netjes als ik kijk naar het buitenland waar ik met 140 op de teller nog werd ingehaald door een dubbeldekker.


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #4 Gepost op: 12 november 2011, 21:21:07
De buitelandse vrachtwagen lopen vaak 90 á 95 km/h , ik rijd zelf vaak met een kleine vrachtwagen naar enschede en terug en vaak als ik voluit rij 90km/h op de teller , dan wordt ik vaak nog ingehaald door een buitenlandse vrachtwagen die zowat in je laadbak gaat zitten


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 12 november 2011, 21:24:52
De buitelandse vrachtwagen lopen vaak 90 á 95 km/h , ik rijd zelf vaak met een kleine vrachtwagen naar enschede en terug en vaak als ik voluit rij 90km/h op de teller , dan wordt ik vaak nog ingehaald door een buitenlandse vrachtwagen die zowat in je laadbak gaat zitten

Uh juist, maar dit gaat over touringcar's ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #6 Gepost op: 13 november 2011, 13:47:58
touringcars van het zelfde laken een pak , willen het liefst door je heen

110 op de teller is ongeveer 100 in werkelijkheid. Op een ritje van 3 uurtjes maakt het een aanzienlijk verschil of je nu 80 of 100 rijdt. Daarbij komt dat de meeste vrachtwagens ook 90 á 95 lopen terwijl men maar 80 mag rijden. Nederlandse touringcarchauffeurs doen het in mijn ogen dan ook heel netjes als ik kijk naar het buitenland waar ik met 140 op de teller nog werd ingehaald door een dubbeldekker.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 13 november 2011, 14:52:01
Bijna alle TC's mogen 100 km/u op de NL-snelwegen. Tegenwoordig zijn ze allemaal af fabriek al goedgekeurd voor 100 km/u. Voorheen konden TC-bedrijven hun TC's laten keuren voor 100 km/u.
Hoe zit het dan in Duitsland/Oostenrijk?
Ik ben eens met de bus richting Innsbruck gegaan en de chauffeur reed op de snelweg rond de 100 km/u.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #8 Gepost op: 13 november 2011, 14:57:03
Hoe zit het dan in Duitsland/Oostenrijk?
Ik ben eens met de bus richting Innsbruck gegaan en de chauffeur reed op de snelweg rond de 100 km/u.

Als het een T100 TC is mogen die in DLD/O ook 100km/u rijden.

Het is vaak ook te zien op de bussen. Je ziet wel die witte ronde stickers met daarin getallen, zolas 70,80,90,100. Deze getallen hebben te maken met de snelheden die zo mogen en kunnen rijden in bepaalde landen. 100 is het hoogste getal. TC zijn dan technische goedgekeurd om die snelheid te mogen rijden.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 13 november 2011, 15:10:02
Ik weet alleen dat het een luxe TC was van een goede reisorganisatie ;)