Traumahelikopter en mist

Auteur Topic: Traumahelikopter en mist  (gelezen 8920 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 21 november 2011, 17:09:15
hoe zit dit met het kunnen (mogen) vliegen van een lifeliner?
of zit die mist alleen bij de grond?

De mist zit inderdaad alleen aan de grond, ongeveer eerste 10-20 meter. Daarboven is het gewoon helder. Traumaheli is eerder vanavond wel gewoon vertrokken naar ongeval Epe, ondanks dat het in Epe behoorlijk mistig was.

Jongens, dit is gewoon niet waar.
De lifeliner 3 is opgeroepen voor een ongeval auto # boom in Epe. In verband met de mist is dit team vanuit UMCN (Nijmegen dus) grondgebonden vertrokken. Normale procedure onder deze omstandigheden. Omdat SO van Epe ABCD instabiel was is de grondgebonden rit niet geannuleerd (wat gezien de afstand normaal altijd wel het geval is). In overleg met het MMT is besloten het MMT door te laten rijden totdat er via scoop and run vervoer naar Zwolle (traumacentrum) gerealiseerd kon worden. Mocht het MMT dan nog steeds niet ter plaatse zijn zou er alsnog afbestelling plaatsvinden.

Tussen Arnhem en Apeldoorn, op de A50 heeft het MMT laten weten dat hun hulp dringend gewenst was in Duitsland. In bijzonder prettig en correct overleg tussen bemanning eerste ambu, OVDG, MMT en de meldkamer Oost Nederland is toen besloten dat het MMT af zou buigen naar Duitsland. Grondgebonden dus, gewoon in hun busje. Logisch: ze rijden niet terug naar Nijmegen om de heli te pakken, het was trouwens nog steeds mistig ;-)

Het feit dat het MMT is vrijgemaakt voor inzet in Duitsland was in goed overleg gedaan en mede ingegeven omdat de patiënt "van Epe" inmiddels vervoersklaar kon worden gemaakt en het MMT zeker nog 15 minuten nodig had om daar ter plaatse te komen.

Verhalen over mist die laag aan de grond hangt en dat heli's daaom wel vliegen lijken mij spreekwoordelijk uit de lucht gegrepen. De grond is belangrijk voor de oriëntatie van de bemanning (planning vluchtroute) en kunnen landen met zicht zal iedereen op prijs stellen vermoed ik.


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 21 november 2011, 17:09:50
Traumahelikopters aan de grond

http://www.rtvnh.nl/nieuws/68645/Traumahelikopters+aan+de+grond
21 nov 2011 | 15:44
 
AMSTERDAM De traumahelikopters van de ANWB kunnen al twee dagen niet in actie komen door de dichte mist.

Een woordvoerster van de ANWB zegt dat het te gevaarlijk is om in huidige weersomstandigheden te vliegen. Het Mobiele Medische Team dat normaal vanuit het VU MC in Amsterdam met een helikopter uitvliegt, moet nu over de weg traumazorg verlenen.

Hetzelfde geldt voor de andere traumahelikopters in Nederland die vanuit Nijmegen, Rotterdam en Groningen opereren. In totaal beschikt de ANWB over zes helikopters waarvan er vier operationeel zijn. Per jaar maken de traumahelikopters meer dan 4200 vluchten.
Samen sterk in de hulpverlening!


wesses

  • VPK in opleiding
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
  • Doe dat gene waar je plezier in hebt!
Reactie #2 Gepost op: 21 november 2011, 18:10:40
Dit vroeg ik mij vandaag gisteren al af, en weet nu gelijk het antwoord
Toen ik zaterdag avond/nacht vanuit Haarlem naar Alkmaar reed, had ik op een gegeven moment een zicht van nog geen 3 meter.
Dit vond ik wel erg extreem, door middel van zeer langzaam rijden, en goed opletten naar de belijning van de weg, en kijken of er niet iets spontaan voor je auto komt is het mij gelukt, maar erg comfortabel en gemakkelijk was het niet!

Tevens op de snelweg een situatie gehad dat ineens de linker baan stil stond, de zicht was hier ongeveer 50 meter, en ook dit was wel even schrikken! en waar je dan het meeste op let is of de auto's die achteraan aansluiten het ook doorhebben dat alles stil staat!

Het zal voor de hulpdiensten ook niet gemakkelijk zijn deze dagen, sneeuw is erg vervelend, maar ik denk dat zulke mist net zo vervelend kan zijn.

Groetjes
VPK in opleiding


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #3 Gepost op: 4 december 2011, 20:16:39
In de tijd dat ze nog niet mochten nachtvliegen had de LifeLiner1 minstens 1,1km zicht nodig, aldus het team toendertijd. Hoe het nu het nachtvliegen zit weet ik niet, ik denk gewoon dezelfde eisen
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Gast

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 4 december 2011, 20:49:01
Net even gebeld met de Lifeliner2 piloot:

Overdag heeft de Lifeliner helicopter de volgende zichtwaardes nodig om "eruit" te mogen:
Bij "lowest clouds"dus laagste bewolking met de classificatie Broken (of 5/8e) op 500voet een zicht van 1500 meter horizontaal, OF
bij lowest clouds Broken op 300voet een zicht van 3000 meter horizontaal, in zowel klasse C als klasse G airspace. Dus bij een lagere wolkenbasis kan wel gevlogen worden, als er méér zicht horizontaal is.
Deze waardes zijn, voor in een klasse C airspace, nog lager dan de Special VFR regels.

's Nachts heeft de Lifeliner met of zonder NVG de volgende zichtwaardes nodig:
Voor een tactical inzet(dus verplaatsing zonder medische inzet) 5 kilometer zicht bij een laagste wolkenbasis van 1500 voet, in zowel klasse C als G airspace,
voor een scramble gelden lagere waardes, bij een minimale wolkenbasis van 1200voet is 3KM zicht nodig.

De benodigde obstacle clearance om een landing in te kunnen zetten is overdag 25x50 meter, en 's nachts 50x50 meter.
De zichtwaardes benodigd in de overige airspace classifications heb ik niet gevraagd, omdat ik andere operationele belletjes moest plegen.


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #5 Gepost op: 4 december 2011, 20:55:23
Zo heb ik i.i.g. weer wat geleerd  O0
Student Technische Bedrijfskunde TU/e