Jaw thrust en ERC richtlijnen

Auteur Topic: Jaw thrust en ERC richtlijnen  (gelezen 3934 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Gepost op: 22 november 2011, 14:20:04
De jaw thrust komt (volgens geruchten) niet meer voor in de ERC-richtlijnen. Iemand die weet hoe dit komt (wetenschappelijke literatuur)?




Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #1 Gepost op: 22 november 2011, 15:19:06
Er worden meerdere redenen gegeven. Zo hoor je dat de jaw-thrust te ingewikkeld is voor leken, dat hij alleen nuttig is als je met zijn tweeen bent, etcetera. Er wordt ook gezegd dat het een goede methode zou zijn om zonder beweging in de wervels de ademweg vrij te maken, maar tegelijk gaan er stemmen op dat de jaw-thrust de ademweg helemaal niet goed vrij maakt. Voor literatuur kwam ik een mooi artikel tegen bij de American Hearth Association. Het is een literatuurstudie betreffende BLS waarin ook de jaw-thrust ter sprake komt. Vervolgens staan daar dan natuurlijk voldoende links naar de oorspronkelijke artikelen. Daar ben je wel even zoet mee, denk ik!  O0

http://circ.ahajournals.org/content/112/22_suppl/III-5.full

Overigens, dit beantwoord niet direct waarom uit de ERC richtlijnen is gehaald, maar mogelijk vindt het wel zijn oorsprong in o.a. deze literatuur.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 23 november 2011, 11:14:51
De Jaw-Thrust is niet uit de ERC richtlijnen gehaald.   alleen uit de BLS richtlijnen voor passanten..

In de ILS en ALS richtlijnen staat deze gewoon in.

Het jammere is dat de BLS richtlijnen alleen gericht is op passantenhulpverlening.


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #3 Gepost op: 23 november 2011, 13:34:42
De Jaw-Thrust is niet uit de ERC richtlijnen gehaald.   alleen uit de BLS richtlijnen voor passanten..

In de ILS en ALS richtlijnen staat deze gewoon in.

Het jammere is dat de BLS richtlijnen alleen gericht is op passantenhulpverlening.
Als je de zinsbouw verandert, ga ik met je mee:
Het jammere is dat bij de passantenhulpverlening alleen gericht is op de BLS richtlijnen.( niet heel goed Nederlands, maar ik hoop dat je me begrijpt)
problemen los je op door er wat aan te doen


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #4 Gepost op: 24 november 2011, 08:38:32
De Jaw-Thrust is niet uit de ERC richtlijnen gehaald.   alleen uit de BLS richtlijnen voor passanten..

Ah kijk, dat wist ik dan weer niet, maar wel van de BLS. Hoop dat de literatuur nog wel wat uitleg geeft voor Koen.