Particuliere duiker/bergingsbedrijf?

Auteur Topic: Particuliere duiker/bergingsbedrijf?  (gelezen 3769 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Gepost op: 23 november 2011, 14:31:35
Ik las vandaag dit artikel op een nieuwssite:

http://www.dichtbij.nl/west-friesland/regio/artikel/2199469/weer-auto-te-water-langs-schermerdijk-.aspx

Het viel mij aan de hand van de foto's op dat er kennelijk een duiker van een bergingsbedrijf?! het voertuig bergt samen met de berger. Hoe zit dit verzekeringstechnisch geregeld? En wat me ook opvalt qua veiligheid, onze brandweerduikers moeten zich aan allerlei regeltjes houden, hoe zit het met deze duikers?
Wie het weet mag het zeggen.
Bedankt, Merwin.


Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


ik

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #1 Gepost op: 23 november 2011, 22:57:47
zover als ik het inschat is dit een officieel particuliere duiker gezien zijn uitrusting, maar ook voor hun gelden best strenge regels op papier ze zullen niet zo strikt zijn als bij de brandweer maar ik denk dat hun opleiding ook een stuk ingewikkelder is aangezien hun werk veel meer divers is en op grotere diepte


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 24 november 2011, 12:44:19
Tja, deze beste man gaat nog erg goede zaken doen met het opheffen van duikteams bij de brandweer. ::)


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #3 Gepost op: 24 november 2011, 15:52:38
Daar vergis je je behoorlijk in. Dit is een beroepsduiker, die gebruik maakt van een vaste (walgebonden) voorziening. De regels daarvoor zijn niet mals en een stuk strenger dan die bij de brandweer.

Ik zal kijken of ik de opleidingseisen nog ergens heb. edit: zie http://www.ndc.nl/site/nl/opleidingen_programma.php Het gaat om duiken categorie B
Digitaal onderzoek


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #4 Gepost op: 25 november 2011, 10:42:38
Daar vergis je je behoorlijk in. Dit is een beroepsduiker, die gebruik maakt van een vaste (walgebonden) voorziening. De regels daarvoor zijn niet mals en een stuk strenger dan die bij de brandweer.

Ik zal kijken of ik de opleidingseisen nog ergens heb. edit: zie http://www.ndc.nl/site/nl/opleidingen_programma.php Het gaat om duiken categorie B
Super bedankt voor deze informatie!  O0
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


bulletje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #5 Gepost op: 26 november 2011, 02:27:36
Zelf ook paar keer met een particulier duikteam gewerkt. Heb er hele goede ervaringen mee.
De jongens wisten wat ze deden en communicatie liep makkelijker als de ervaring die ik heb met het duikteam van de brandweer.
Auto werd vastgemaakt waar ik vroeg. En na aanhaken kan ik mijn werk doen zonder discussie!


wrecker

  • berger / oprichter bergers meeting
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
    • bergers meeting
Reactie #6 Gepost op: 26 november 2011, 21:38:33
Ik ben het helemaal met je een Bulletje zonder discussie. O0
Alles wat ik hier zeg of schrijf doe ik geheel uit eigen beweging en hier heeft mijn werkgever dan ook niets mee te maken!!.


qwartje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
  • berger tegen wil en dank
Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2012, 13:52:52
In den lande is het niet meer aan de brandweerduikers om een voertuig vast te maken aan een bergingsvoertuig.
Dit is i.v.m. enkele ernstige ongevallen waarbij brandweerduikers zijn verdronken. o.a. Urk 2009 bij oefening ??? ???

Alleen het reddend duiken is nog toegestaan voor de brandweer.

Natuurlijk is het een beetje vreemd dat de brandweerduiker wel het voertuig in mag om een persoon(of huisdier) te redden, maar niet een kabeltje mag vastmaken. ???
De duikers die wij inzetten zijn van een particulier duikbedrijf die niets anders doen dan duikwerk, zij zijn altijd met 2 duikers en een begeleider aanwezig, en daar hangt een prijskaartje aan die overigens gewoon door de verzekeraar betaald wordt.

groetjes, qwartje
doe wat je wilt, ouwehoeren doen ze toch :D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2012, 16:36:09
In den lande is het niet meer aan de brandweerduikers om een voertuig vast te maken aan een bergingsvoertuig.
Dit is i.v.m. enkele ernstige ongevallen waarbij brandweerduikers zijn verdronken. o.a. Urk 2009 bij oefening ??? ???

Alleen het reddend duiken is nog toegestaan voor de brandweer.

Natuurlijk is het een beetje vreemd dat de brandweerduiker wel het voertuig in mag om een persoon(of huisdier) te redden, maar niet een kabeltje mag vastmaken. ???
De duikers die wij inzetten zijn van een particulier duikbedrijf die niets anders doen dan duikwerk, zij zijn altijd met 2 duikers en een begeleider aanwezig, en daar hangt een prijskaartje aan die overigens gewoon door de verzekeraar betaald wordt.

groetjes, qwartje
Dit klopt, de eisen voor de brandweerduikers zijn zwaarder geworden door de ongevallen die in het verleden zijn gebeurt. Maar dat staat los van het wel of niet aanpikken van een auto te water.


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2012, 13:12:19
De regelgeving omtrent het duiken zal binnenkort wel aangepast worden... zitten een berg haken en ogen aan... en dan bedoel ik geen hijsogen  ;)