Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 371089 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #180 Gepost op: 25 januari 2012, 20:45:25
(ik denk dat deze topic nog wel even doorgaat.......)

Ik denk het ook wel, helemaal sinds de heren van het CROW wel elke keer uitbreid in de regeltjes en de regeltjes niet finetuned tot een kloppend geheel. Maar niet alleen de heren van het CROW maar ook de wetgever klopt de regeltjes niet helemaal vast.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #181 Gepost op: 25 januari 2012, 21:07:31
Terug mag niet?! Want dan rij je op de snelweg tegen het verkeer in...

Ja terug het middels matrixborden afgesloten vak in, niet omkeren!!!  :D

Even overnieuw dus:

                             segment 1         segment 2      segment 3      segment 4
--------------------------------------------------------------------------------
rijstrook 1               [ X ] afgesloten  [ X ]  afgesloten [  ] doet t niet [ X ] afgesloten
--------------------------------------------------------------------------------
rijstrook 2               [ 0 ]  vrij           [ 0 ]  vrij           [ 0 ] vrij          [ 0 ] vrij
--------------------------------------------------------------------------------
zou betekenen dat je op rijstrook 2 moet rijden omdat 1 is afgekruist middels matrixbord. Omdat segment 3 het niet doet zou je theoretisch gezien terug naar rijstrook 1 mogen gaan mits je dan uiteraard niet door het rode matrixkruis segment 4 rijdt....

Leuk zigzagje zullen we maar zeggen

tekenen was niet mijn sterkste punt op school..... :'(
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #182 Gepost op: 26 januari 2012, 08:59:01
(...) Maar er moet altijd een F08 worden getoont na het laatste rode kruis. Dit gebeurt niet overal dat weet ik, maar het hoort wel. (...)
Volgens mij geldt dit alleen als er met de afkruising een reguliere rijstrook uit het verkeer wordt gehaald waarbij voor de naastgelegen rijstro(o)k(en) een lagere maximumsnelheid op de matrixborden is aangegeven (90 km/u of lager). Voor afkruisingen op niet-reguliere rijstroken (spitsstroken e.d.) waarbij op de naastgelegen rijstro(o)k(en) geen lagere maximumsnelheid op de borden is aangegeven, hoeft F-09 volgens mij niet te worden toegepast.
Ik vraag me dan ook af of F-09 niet alleen bedoeld is voor de snelheidsbeperking in plaats van de afkruising.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #183 Gepost op: 26 januari 2012, 10:43:18
Nee, dit heb ik tijdens mijn laatste BRL9101 bespreking nog nagevraagd. F09 Geld namelijk ook voor geslotenverklaringen.
Echter CROW heeft dit ook aangekaart bij het ministerie en die gaan er nu weer onderzoek naar doen.

CROW zegt: Doordat het nu niet pertinent wordt toegepast weet de burger niet of een beperking nog geldt ja of nee.

Maar ook wat te weinig mensen weten is dat F09 alleen voor de matrix beperkingen/verplichtingen is en F08 voor alle op verkeersborden aangegeven beperkingen/verplichtingen. De meeste weggebruikers zeggen bij F08 en F09 opheffing van alles.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #184 Gepost op: 26 januari 2012, 10:47:03
Nee, dit heb ik tijdens mijn laatste BRL9101 bespreking nog nagevraagd. F09 Geld namelijk ook voor geslotenverklaringen.
Echter CROW heeft dit ook aangekaart bij het ministerie en die gaan er nu weer onderzoek naar doen.

CROW zegt: Doordat het nu niet pertinent wordt toegepast weet de burger niet of een beperking nog geldt ja of nee.

Maar ook wat te weinig mensen weten is dat F09 alleen voor de matrix beperkingen/verplichtingen is en F08 voor alle op verkeersborden aangegeven beperkingen/verplichtingen. De meeste weggebruikers zeggen bij F08 en F09 opheffing van alles.

Ik beken meteen schuld. Voor mij is de ene een digitale versie van de "stalen" variant, maar hetzelfde bord/betekenis.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #185 Gepost op: 26 januari 2012, 15:19:32
Nee, dit heb ik tijdens mijn laatste BRL9101 bespreking nog nagevraagd. F09 Geld namelijk ook voor geslotenverklaringen. [1]
(...)
Maar ook wat te weinig mensen weten is dat F09 alleen voor de matrix beperkingen/verplichtingen is en F08 voor alle op verkeersborden aangegeven beperkingen/verplichtingen. De meeste weggebruikers zeggen bij F08 en F09 opheffing van alles. [2]
Ad 1: mee eens. F-08 en F-09 betreft de opheffing van alle ingestelde verboden (zie onderstaand citaat uit RVV 1990), dus inderdaad ook een geslotenverklaring in de zin van Bijlage 1 van het RVV 1990. Een rood kruis is echter geen verbod (laat staat geslotenverklaring) in de zin van de RVV 1990, maar een "rijstrooklicht" (art. 73 lid b RVV 1990). Dit betekent dat de rijstrook niet mag worden bereden. Een rijstrooklicht hoeft dus niet te worden opgeheven door F-09 of F-08. Tot de rijstrooklichten behoren ook de groene pijl omlaag, de witte verdrijfpijl en de tekst "BUS" boven een rijstrook.

Citaat van: RVV 1990 Bijlage 1 Bord F-09
Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden en adviezen op een electronisch signaleringsbord

Ad 2: gelet op het bovenstaande citaat uit het RVV en het feit dat verkeersborden op een elektronisch signaleringsbord weergegeven mogen worden (art. 64a RVV 1990), gelden F-08 én F-09 dus zowel voor gewone verkeersborden als voor elektronische verkeersborden. Mattijs heeft gelijk: de ene is feitelijk een digitale versie van de andere, met als enige uitzondering dat F-09 ook elektronische "adviezen" opheft. Omdat er geen elektronische adviezen bestaan (een weergegeven snelheid is immers de maximumsnelheid), is deze uitzondering nutteloos.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


sylvester1986

  • Gast
Reactie #186 Gepost op: 16 april 2012, 12:29:05
Leg volgende keer een spijkermat neer, zou ik zeggen.
===============================
Wangedrag automobilisten verbijstert politie

Hulpverleners die uitrukten voor een ernstig ongeval op de A16 moesten zondagavond uitkijken voor automobilisten die massaal de rode kruizen boven de snelweg negeerden.

De politie reageerde woedend op het onverantwoordelijke rijgedrag van de passerende automobilisten. ''De rode kruizen bij het #ongeval #A16 worden massaal genegeerd, onbegrijpelijk, ze staan er niet voor niets, er werken daar hulpverleners!'', twitterde een politiewoordvoerster.

De hulpverleners waren ter plaatse na een botsing tussen drie auto's. Door het ongeval kwam een persoon om het leven en raakten twee mensen gewond. Twee mannen zijn na een alcoholtest aangehouden.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/16-04-2012/wangedrag-automobilisten-verbijstert-politie


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #187 Gepost op: 16 april 2012, 12:32:23
Leg volgende keer een spijkermat neer, zou ik zeggen.
===============================
Wangedrag automobilisten verbijstert politie

Hulpverleners die uitrukten voor een ernstig ongeval op de A16 moesten zondagavond uitkijken voor automobilisten die massaal de rode kruizen boven de snelweg negeerden.

De politie reageerde woedend op het onverantwoordelijke rijgedrag van de passerende automobilisten. ''De rode kruizen bij het #ongeval #A16 worden massaal genegeerd, onbegrijpelijk, ze staan er niet voor niets, er werken daar hulpverleners!'', twitterde een politiewoordvoerster.

De hulpverleners waren ter plaatse na een botsing tussen drie auto's. Door het ongeval kwam een persoon om het leven en raakten twee mensen gewond. Twee mannen zijn na een alcoholtest aangehouden.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/16-04-2012/wangedrag-automobilisten-verbijstert-politie

Vind ik op zich niet eens zo'n gek idee. Iedereen mag wel zelf de bergingskosten betalen O0


sylvester1986

  • Gast
Reactie #188 Gepost op: 16 april 2012, 13:25:59
Ik zag die automobilisten op tv inderdaad langs de hulpverleners manoeuvreren, ze moesten de ogen uit hun hoofd schamen.


Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #189 Gepost op: 16 april 2012, 13:30:04
Ik zag die automobilisten op tv inderdaad langs de hulpverleners manoeuvreren, ze moesten de ogen uit hun hoofd schamen.
Enige zelfreflectie mag dan misschien ook wel bij de hulpverleners, want ik vraag me dan af hoe de afzetting geregeld was eigenlijk...
En Bergnet heeft wel enige nuances aangebracht in het andere topic, waardoor het negeren wel wat verklaard wordt. En hoe schandalig het ook is, je hebt er wel rekening mee te houden.