Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 369540 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #630 Gepost op: 16 november 2013, 08:33:40
Ik denk dat een deel van het probleem is dat sommige mensen niet begrijpen dat als de rechter rijstrook is afgekruist je de afrit niet mag nemen, want "daar hangt toch geen rood kruis boven ...".


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #631 Gepost op: 16 november 2013, 09:51:55
Citaat van: voske83 link=msg=1220436 date=1384587220
Ik denk dat een deel van het probleem is dat sommige mensen niet begrijpen dat als de rechter rijstrook is afgekruist je de afrit niet mag nemen, want "daar hangt toch geen rood kruis boven ...".

Heel sekt gezien.... wanneer er alleen kruizen staan boven een rijstrook dan mag men een afrit gewoon gebruiken en de strook overschrijden. Vandaar ook dat wanneer de afrit ook is afgesloten dit van te voor met bebording is aangegeven met daarbij ook een omleidingsroute en de afrit fysiek met afzethekken met C01.

Voor dit soort gevallen ja zou je een RWS auto met twee afzethekken kunnen uitvoeren met een C01, echter waar laat men dat betonblok om het hek vast te zetten want die schuift men toch opzij. Of men rijd door de berm.....
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #632 Gepost op: 16 november 2013, 10:31:57
Citaat van: HIT link=msg=1220447 date=1384591915
Heel sekt gezien.... wanneer er alleen kruizen staan boven een rijstrook dan mag men een afrit gewoon gebruiken en de strook overschrijden. Vandaar ook dat wanneer de afrit ook is afgesloten dit van te voor met bebording is aangegeven met daarbij ook een omleidingsroute en de afrit fysiek met afzethekken met C01.

Voor dit soort gevallen ja zou je een RWS auto met twee afzethekken kunnen uitvoeren met een C01, echter waar laat men dat betonblok om het hek vast te zetten want die schuift men toch opzij. Of men rijd door de berm.....

Dat is dan wel weer een aardig weetje, want dat wist ik niet. Bij wegwerkzaamheden staat inderdaad doorgaans een nette omleiding etc. Maar bij een incident niet, dus als een afrit in zo'n situatie is afgesloten, word het natuurlijk al lastiger. Immers ik mocht het kruis overschrijden om de afrit te nemen.

Misschien toch sneller een auto van de politie neerzetten met blauw/blauw aan?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #633 Gepost op: 16 november 2013, 11:24:47
Citaat van: Mattijs link=msg=1220450 date=1384594317
Misschien toch sneller een auto van de politie neerzetten met blauw/blauw aan?
In dit geval staat er een auto van RWS met een pijl die aangeeft dat je die strook ook niet mag gebruiken. Daar bovenop staat een verkeersregelaar ( want dat is een wis ook ) die aanwijzingen geeft.... hoe duidelijker wil je het dan nog hebben?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #634 Gepost op: 16 november 2013, 22:35:17
Citaat van: HIT link=msg=1220462 date=1384597487
In dit geval staat er een auto van RWS met een pijl die aangeeft dat je die strook ook niet mag gebruiken. Daar bovenop staat een verkeersregelaar ( want dat is een wis ook ) die aanwijzingen geeft.... hoe duidelijker wil je het dan nog hebben?

Ik ben het met je eens, maar de foto's getuigen bij dit incident toch echt van het tegendeel. Hoe goed de WIS ook zijn VKR taak probeert te doen, er is zelfs een automobilist die langs z'n Pick-up rijd.

In zo'n situatie zou de WIS toch moeten kunnen besluiten met enige spoed blauw/blauw erbij te krijgen. Dit heeft ongetwijfeld sneller effect dan de aanwijzingen van de WIS/VKR. Rijden ze nu toch nog door/onder het rode kruis, kan er tenminste geschreven worden in het wel bekende bonnenboekje.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #635 Gepost op: 16 november 2013, 23:17:03

Heel sekt gezien.... wanneer er alleen kruizen staan boven een rijstrook dan mag men een afrit gewoon gebruiken en de strook overschrijden. Vandaar ook dat wanneer de afrit ook is afgesloten dit van te voor met bebording is aangegeven met daarbij ook een omleidingsroute en de afrit fysiek met afzethekken met C01.

Voor dit soort gevallen ja zou je een RWS auto met twee afzethekken kunnen uitvoeren met een C01, echter waar laat men dat betonblok om het hek vast te zetten want die schuift men toch opzij. Of men rijd door de berm.....
Het eerste deel komt mij vreemd over; als ik een afrit wil nemen en de rechter strook is middels een rood kruis afgesloten, kan ik er niet af zonder het rode kruis te negeren TENZIJ dit middels bebording is aangegeven.

Je zegt dat vaak middels borden een omleidingsroute wordt aangegeven bij een afsluiting. Dat is maar hoe je het bekijkt. Ik zie regelmatig eerst de rode kruisen en dan een bord met de omleiding. Handiger zou zijn om dat al eerder aan te geven zodat je of een afslag eerder of een afslag later kan nemen. Als RWS voor Schiphol had aangegeven dar afrit Hoofddorp dicht was, kan je bij Schiphol de A4 nog verlaten.

Ik denk dat, door de komst van navigatie de bestuurder te lui is; men kan niet zelf meer iets bedenken of door middel van een kaart een alternatieve route opzoeken.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #636 Gepost op: 17 november 2013, 12:00:01
Citaat van: Bert65 link=msg=1220621 date=1384640223
Ik denk dat, door de komst van navigatie de bestuurder te lui is; men kan niet zelf meer iets bedenken of door middel van een kaart een alternatieve route opzoeken.

Touché.
Ik weet dat er door RWS ooit een onderzoek is gedaan naar foutrijders (mensen die op de hoofdrijbaan uitkwamen ipv op de parallelrijbaan en andersom) op de vernieuwde ring Eindhoven. De exacte cijfers heb ik even niet bij de hand, maar uit mijn hoofd gebruikte ruim driekwart van de foutrijders op dat moment navigatie. Met andere woorden: hoeveel rode kruizen, richtingsborden, omleidingsborden, pijlwagens, WISsen, pylonnen, hekken, etc. je ook plaatst; een groot deel zal toch hun navigatie blijven volgen. Daarnaast zijn er dus ook nog de aso's. Daarom is het dus gewoon nodig om een extra stok achter de deur te hebben om een hoge bekeuring uit te kunnen schrijven. Dan leert men het hopelijk eens een keer af.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #637 Gepost op: 18 november 2013, 00:10:13
Heb wel vaker gezegd, maar een afzetting fysiek, combineer een afzetlint met een staalkabel. Dappere jongen die er dan nog doorheen rijdt!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #638 Gepost op: 18 november 2013, 00:30:36
Zondg avond 17u na werk op weg naar Maastricht, op ziekenbezoek AZM. Zie ik voor Kerensheide nog een  vrachtauto over de spitsstrook X denderen.
Ik ff paar licht geknipperd en toen ik er voorbij kwam ff toeter en naar kruis gewezen. Blijkbaar zag hij , toen ik helemaal voorbij was de sticker "bevoegd verkeersregelaar" op achterruit en ging direct naar de gewone rijstrook. Het kwartje viel blijkbaar, heeft ook de stikcer  effect gehad, hoewel ik het als burgerplicht deed hem op zijn fout wijzen. Want stel er zou maar iemand verderop met pech staan.... ::) :o
BTW ziekenbezoek werd gewaardeerd dat ik daarvoor ommetje maakte.  098uo


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #639 Gepost op: 18 november 2013, 00:43:25
Citaat van: piet60 link=msg=1220867 date=1384731036
Blijkbaar zag hij , toen ik helemaal voorbij was de sticker "bevoegd verkeersregelaar" op achterruit en ging direct naar de gewone rijstrook.
Wellicht zag hij, nadat iemand toeterde, dat er inderdaad een rood kruis (en niet 1) hing boven zijn rijstrook, en ging direct naar de gewone rijstrook. Alsof een buitenlandse chauffeur "bevoegd verkeersregelaar" verstaat.