Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 371077 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #860 Gepost op: 22 september 2014, 21:25:09
rijstrooklichten
mR 610        rijstrook aangeduid met verlicht rood kruis gebruiken € 230,00
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
Reactie #861 Gepost op: 25 september 2014, 18:26:57
Eind vorig jaar heb ik alle politieke partijen in de tweede kamer per e-mail aangeschreven.

Inhoud van de mail was een noodkreet om duidelijk te maken dat in toenemende mate weggebruikers het rode kruis negeren, zelfs soms massaal.
In de mail een betoog met een aantal voorbeelden van de afgelopen maanden waarbij weggebruikers de rode kruizen massaal negeerde.

Ik hoef jullie de gevaren niet te noemen maar heb in de e-mail wel een opsomming gemaakt.

Schrik niet maar ik heb van alle partijen netjes een reactie gehad.

De ene met wat meer inhoud dan de andere maar allemaal erkende zij het belang dat hier zo snel mogelijk maatregelen voor moesten komen om te zorgen dat weggebruikers dit dus niet meer doen.

De wijze waarop hierop tegen opgetreden zou moeten worden verschilde nogal per partij, de ene was voor strengere sancties  O0.
De andere partij was weer voor een betere voorlichting naar de weggebruiker toe....  98uiye (iets met nog geloven in sprookjes?)

Nou weet ik dat het in de politiek allemaal even duurt voor er eens een keer wat gebeurd maar zou dit een (kleine) eerste stap zijn??

http://www.nu.nl/politiek/3887514/meer-verkeersovertredingen-aangepakt-via-rechter.html

Groeten Icare


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #862 Gepost op: 25 september 2014, 18:35:35
Een tijdje geleden was hier de discussie of je een rijstrook met daarboven een roodkruis mag oversteken om een afrit te nemen.
Deze vraag heb ik gesteld aan en mijn advocaat en een HOvJ in mijn vriendenkring, en beiden gaven ze exact hetzelfde antwoord.

Ja het mag, als een rijstrook niet daadwerkelijk is afgezet dmv een afzetting mag je hem wel oversteken om bijvoorbeeld een afrit te nemen.
Een vrij simpel voorbeeld dat de HOvJ gaf waren de spitsstroken waar vaak een rood kruis hangt buiten de spits en die wordt ter hoogte van een afrit niet opgeheven.
Maar ook bij incidenten is het vaak nodig dat een langere afstand in de kruisen wordt gezet terwijl de uitvoeger en/of de invoeger gewoon vrijelijk te gebruiken zijn.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #863 Gepost op: 25 september 2014, 20:08:58
Breaking:

http://nos.nl/artikel/702725-verkeershufters-harder-aangepakt.html

(citaat)

Justitie gaat verkeersovertreders strenger aanpakken. "Verscheidene zogeheten hufterovertredingen die nu nog met een boete worden afgedaan, worden vanaf 1 januari 2015 strafrechtelijk aangepakt", schrijft minister Opstelten van Veiligheid en Justitie in een brief aan de Tweede Kamer.

Met hufterovertredingen bedoelt de minister bijvoorbeeld het negeren van een stopteken van de politie, het negeren van een rood kruis boven de weg of het onterecht gebruiken van de vluchtstrook langs de snelweg.

(einde citaat)

Zal dedju eens tijd worden.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #864 Gepost op: 25 september 2014, 20:09:52
Citaat van: icare link=msg=1298206 date=1411662417
Eind vorig jaar heb ik alle politieke partijen in de tweede kamer per e-mail aangeschreven.
goed gedaan.!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #865 Gepost op: 25 september 2014, 20:22:17
Citaat van: icare link=msg=1298206 date=1411662417
Eind vorig jaar heb ik alle politieke partijen in de tweede kamer per e-mail aangeschreven.

Nou weet ik dat het in de politiek allemaal even duurt voor er eens een keer wat gebeurd maar zou dit een (kleine) eerste stap zijn??

http://www.nu.nl/politiek/3887514/meer-verkeersovertredingen-aangepakt-via-rechter.html

Groeten Icare

Goede zaak Icare  O0

Mocht wat in het artikel van Nu.nl staat door gaan dan vind ik dat persoonlijk een zeer goede zaak.
Gewoon hard aanpakken die #verkeershufters.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #866 Gepost op: 25 september 2014, 20:33:04


Gewoon hard aanpakken die #verkeershufters.
het negeren van rode kruizen vind ik niet kunnen en men mag daar streng tegen optreden.
Verkeershufters, daar vallen de onnodig linksrijders hopelijk toch ook onder?


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #867 Gepost op: 25 september 2014, 21:06:27
En de bumperklevers...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #868 Gepost op: 25 september 2014, 21:18:10
En de vrachtauto's die irritant gaan seinen omdat je je aan de snelheid houdt en je dan insluiten ...... Al zal die meneer van vandaag op de A9 dat niet zo snel meer doen, daar heb ik een "prettig" gesprek mee gehad toen we in de file kwamen 998765
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #869 Gepost op: 25 september 2014, 22:51:35
Dit zijn de feiten die overgaan naar het strafrecht:

R 631 a als weggebruiker niet opvolgen van aanwijzingen gegeven door middel van verlichte transparant op personen‐, bedrijfsauto of motorfiets van; politie
R 628 a als weggebruiker niet stoppen voor een stopteken; gegeven door middel van een rode lamp
R 628 b als weggebruiker niet stoppen voor een stopteken; gegeven met een aan een politievoertuig aangebrachte verlichte transparant
R 630 a als weggebruiker niet opvolgen van de in de bijlage II RVV 1990 vastgestelde aanwijzingen; gegeven door daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaar
R 483 als bestuurder een bestuurder van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteekt of kennelijk op het punt staat over te steken, niet voor laten gaan
R 328 als bestuurder een voertuig inhalen vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats
R 327 als bestuurder een andere bestuurder die links heeft voorgesorteerd en een teken geeft linksaf te willen slaan, links inhalen
R 482 als bestuurder een voetganger, die op een voetgangersoversteekplaats oversteekt of kennelijk op het punt staat over te steken, niet voor laten gaan
R 481 b als bestuurder een persoon die zich moeilijk voortbeweegt niet voor laten gaan
R 465 a behoudens in noodgevallen als weggebruiker op een autosnelweg; over de vluchtstrook of vluchthaven rijden
R 610 als weggebruiker bij verlicht rood kruis een rijstrook gebruiken
R 481 a als bestuurder een blinde, voorzien van een blindenstok niet voor laten gaan
K 010 als weggebruiker geen gevolg geven aan een door een opsporingsambtenaar ter zake van het verkeer op de weg gegeven aanwijzing
K 149 als bestuurder van een motorrijtuig dat motorrijtuig niet op eerste vordering stilhouden
R 461 anders dan als bestuurder van een motorvoertuig waarmee sneller mag en kan worden gereden dan 60 kilometer per uur, een autosnelweg gebruiken
R 462 als bestuurder van een motorvoertuig op een autosnelweg; keren
R 463 als bestuurder van een motorvoertuig op een autosnelweg; achteruitrijden
R 464 als bestuurder van een motorvoertuig op een autosnelweg; deze op de rijbaan laten stilstaan
R 468 anders dan als bestuurder van een motorvoertuig waarmee sneller mag en kan worden gereden dan 50 kilometer per uur, een autoweg gebruiken
R 469 als bestuurder van een motorvoertuig op een autoweg; keren
R 470 als bestuurder van een motorvoertuig op een autoweg; achteruitrijden
R 471 als bestuurder van een motorvoertuig op een autoweg; deze op de rijbaan laten stilstaan
R 472 a behoudens in noodgevallen als weggebruiker op een autoweg; over de vluchtstrook of vluchthaven rijden