Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 370442 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1320 Gepost op: 8 februari 2016, 01:30:14
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1404861 date=1454889254

De bijbehorende beelden geven alleen maar meer reden om de boete te seponeren.
Vertel. Volgens mij geeft de WIS toch een duidelijk stopteken en aanwijzing.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1321 Gepost op: 8 februari 2016, 01:43:07
Maar heel even, en dan niet vanwege de rode kruisjes, maar had de WIS zijn voertuig niet beter vóór dan in de bocht kunnen plaatsen? Hij zou dan beter zijn opgevallen (en terwijl ik dit tik, denk ik: "O ja?").


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #1322 Gepost op: 8 februari 2016, 02:04:54
Citaat van: Bert65 link=msg=1404865 date=1454892187
Maar heel even, en dan niet vanwege de rode kruisjes, maar had de WIS zijn voertuig niet beter vóór dan in de bocht kunnen plaatsen? Hij zou dan beter zijn opgevallen (en terwijl ik dit tik, denk ik: "O ja?").

De WIS geeft op 1:27 een stopteken aan de Prius, die op dat moment bezig is om op weliswaar onhandige manier in te voegen naar links, in een poging om de auto van de WIS te ontwijken omdat die op zijn rijbaan staat. Op 1:29 rijdt de Prius hem voorbij. Deze bestuurder had volgens mij onmogelijk op veilige wijze naar rechts kunnen sturen en stoppen, zonder de WIS en/of de cameraploeg die daar staat te raken! Verder negeert de bestuurder volgens mij geen rood kruis, maar gaat alleen op een heel laat tijdstip naar links. Maar het is dan ook wel een onoverzichtelijke situatie, met een rood kruis in een bocht en ook de auto van de WIS staat inderdaad ook niet echt op de meest opvallende plaats.

Of staat er nog een rood kruis voor de bocht? Zo ja, dan vraag ik mij af in hoeverre de WIS er van uit mag kan gaan dat daar een rood kruis staat? Hij kan dat namelijk niet zelf hebben gezien, want bij aankomst staat er nog niets en vraagt hij het aan. En wat staat er op het voorgaande elektronische bord, een rood kruis of een voorsorteer pijl?

Niet dat ik dit goed wil praten wat de Prius rijder doet, maar het stopteken gegeven door de WIS vind ik volstrekt onverantwoord. Als de bestuurder in een schrikreactie daar gehoor aan had gegeven dan waren er hoogstwaarschijnlijk gewonden gevallen, waaronder wellicht de WIS zelf. En ook de plaats waar hij de bestuurder van de blauwe stationwagon aanspreekt en een bekeuring geeft in het begin van het filmpje getuigd nu niet van veel inzicht!!!


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1323 Gepost op: 8 februari 2016, 02:29:01
Als je later kijkt omstreeks 2 min dan zie je dat de WIS al zijn hand opsteekt ver voor dat de prius bij de auto staat. Of er een kruis staat voor deze daar ga ik wel van uit anders dan zou de WIS niet schrijven. Daarbij komt ook dat een fend-off voertuig/ bots pas na het eerste rode kruis staat/ behoord te staan tenzij het niet anders kan.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #1324 Gepost op: 8 februari 2016, 09:25:49


Of staat er nog een rood kruis voor de bocht? Zo ja, dan vraag ik mij af in hoeverre de WIS er van uit mag kan gaan dat daar een rood kruis staat? Hij kan dat namelijk niet zelf hebben gezien, want bij aankomst staat er nog niets en vraagt hij het aan.
Ja tuurlijk staat daar een rood kruis. Meerdere nog voor de pickup. Die heeft de WIS zelf aangevraagd.
Alle mensen die vlak voor de pickup uitwijken zijn fout. Want die hebben een of meerdere kruizen genegeerd. Daarop reageert die WIS ook.

Die priusrijder zal pv kunnen krijgen voor het kruis. Het stopteken zal m.i. niet rond komen. Die werd te laat gegeven.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #1325 Gepost op: 8 februari 2016, 09:27:37
Maar heel even, en dan niet vanwege de rode kruisjes, maar had de WIS zijn voertuig niet beter vóór dan in de bocht kunnen plaatsen? Hij zou dan beter zijn opgevallen (en terwijl ik dit tik, denk ik: "O ja?").
Nee, zoveel pionnen zijn er niet. En daar komt bij dat daarvoor de kruizen zijn. Die maken de rijstrook al leeg voordat men bij de pickup is. Als men die niet negeert.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #1326 Gepost op: 8 februari 2016, 09:36:27
Laat ik een ander commentaar geven, helemaal niets te maken met juistheid van het teken of niet.

Ik vind de auto slecht geplaatst ivm de veiligheid van de WIS zelf.
Als een auto nu moet kiezen of tussen de auto van RWS en een auto op links doorrijden of vol in de remmen..... Bij de eerste keuze durf ik met aangrenzende zekerheid te stellen dat d WIS op deze plaatst staande een vervoer naar het ziekenhuis staat te wachten.
Iemand die in paniek de keuze maakt om tussen de voertuigen door te rijden zal nooit de WIS meer zien staan.


Dan over het stopteken, dat is nog steeds niet weids bekend dat RWS een stopteken mag/kan geven. Ja het staat in de media, maar er zijn ook legio mensen die dat soort berichten niet eens scannen als ze een krant openslaan. Dezelfde mensen kijken die programma's ook niet op tv en vinden het niet meer dan normaal dat er hulpverleningsdiensten zijn waar ze RWS dan weer niet onder schalen.
De enige manier om er zeker van te zijn dat regels als deze door iedereen geleerd worden is een verplicht theorie excamen elke 3 jaar ( zeker met het aantal regels dat tegenwoordig in dat tijdsbestek veranderen ), en dan ook de mogelijkheid tot zakken invoeren voor belangrijke en/of veranderende regelgeving. Op die manier kan je ook zeggen wanneer een regel al langere tijd is ingevoerd dat men het had moeten weten.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #1327 Gepost op: 8 februari 2016, 12:04:05
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1404872 date=1454894941
Als je later kijkt omstreeks 2 min dan zie je dat de WIS al zijn hand opsteekt ver voor dat de prius bij de auto staat.

Het blijven echter nog steeds dezelfde 2 seconden. In die 2 seconden komt de WIS voor de bestuurder opeens de weg op lopen, hij/zij heeft te maken met het voertuig van de WIS die gedeeltelijk op zijn/haar weghelft staat, waardoor de bestuurder dus wel naar links uit moet wijken, terwijl op de linkerbaan maar net een gaatje is. Verder staat er langs de kant van de weg, waar de WIS de auto naar toe wil hebben ook nog een cameraploeg, en iets verder de ANWB auto. Inderdaad kom de Prius maar net een aanrijding voorkomen, maar wanneer deze het teken van de WIS opgevolgd had, was er wellicht alsnog een ongeluk gebeurd. Ik vind het teken van de WIS onverantwoordelijk, en nogmaals, ook de plaats op de weg waar hij aan het begin van het filmpje een bestuurder bekeurd, is niet echt heel veilig. De auto staat namelijk heel ver van de vangrail, en zeer dicht op de rijbaan.

Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1404872 date=1454894941
Of er een kruis staat voor deze daar ga ik wel van uit anders dan zou de WIS niet schrijven. Daarbij komt ook dat een fend-off voertuig/ bots pas na het eerste rode kruis staat/ behoord te staan tenzij het niet anders kan.

Mijn vraag is/was, of de WIS (en/of politie) daar van uit mag gaan wanneer zij, zonder dat zelf geconstateerd te hebben, een bekeuring gaan uitdelen?


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #1328 Gepost op: 8 februari 2016, 12:09:09
Citaat van: HIT link=msg=1404902 date=1454920587
Dan over het stopteken, dat is nog steeds niet weids bekend dat RWS een stopteken mag/kan geven.

Volgens mij heeft de WIS gewoon een verkeersregelaars hesje aan, en die zijn toch al veel langer in het verkeersbeeld te zien? En verkeersregelaars geven dagelijks stoptekens en/of andere aanwijzingen, maar goed, ook die worden helaas vaak niet opgevolgd!

Citaat van: HIT link=msg=1404902 date=1454920587
Ja het staat in de media, maar er zijn ook legio mensen die dat soort berichten niet eens scannen als ze een krant openslaan.

En dan zijn er nog heel veel mensen, die niet eens meer een krant openslaan!

Dezelfde mensen kijken die programma's ook niet op tv en vinden het niet meer dan normaal dat er hulpverleningsdiensten zijn waar ze RWS dan weer niet onder schalen.

Citaat van: HIT link=msg=1404902 date=1454920587
De enige manier om er zeker van te zijn dat regels als deze door iedereen geleerd worden is een verplicht theorie excamen elke 3 jaar ( zeker met het aantal regels dat tegenwoordig in dat tijdsbestek veranderen ), en dan ook de mogelijkheid tot zakken invoeren voor belangrijke en/of veranderende regelgeving. Op die manier kan je ook zeggen wanneer een regel al langere tijd is ingevoerd dat men het had moeten weten.

Tja, dat gaat hem waarschijnlijk niet worden. Maar wellicht een media campagne, en/of borden langs de snelweg


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #1329 Gepost op: 8 februari 2016, 12:25:32
Citaat van: scorpio link=msg=1404936 date=1454929749
Volgens mij heeft de WIS gewoon een verkeersregelaars hesje aan, en die zijn toch al veel langer in het verkeersbeeld te zien?
Klopt, en zoals eerder al gemeld weten weinigen dat RWS een blauwe band heeft en de bevoegdheid om stoptekens te geven op een snelweg. Waarom? Een verkeersregelaar is in eerste instantie niet bevoegd op rijkswegen een stopteken te geven, die regel wordt bij theorielessen wel uitvoerig besproken niet dat RWS een uitzondering is.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.