Overname taken weginspecteur door commerciele bedrijven

Auteur Topic: Overname taken weginspecteur door commerciele bedrijven  (gelezen 25814 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Andreej

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Gepost op: 5 december 2011, 00:29:59
Met enige verbazing zat ik onlangs een informatieblaadje van een groot verkeersregelaarsbedrijf uit Zwolle te lezen. In dit blad geeft men aan dat zij met succes taken van weginspecteurs overnemen danwel genomen hebben en met hun wagens en signalering, welke overigens qua uiterlijk behoorlijk anders zijn dan die van RWS, tegenwoordig dus diverse activiteiten op de nederlandse (rijks)wegen uitvoeren. Voor de geinteresseerden: http://www.trafficsupport.nl/data/styleit/files/Leesversie_bijna_A3.pdf. Is er iemand hier die wellicht meer weet over deze inzetten?

Verder werd ik ergens wel getriggerd door dit artikel, ben benieuwd naar de meningen hierover, zoals over de volgende vragen/aspecten:
- kunnen WIS taken overgenomen worden door commerciele bedrijven, of is dit echt een overheidstaak?
- waaraan moet een dergelijk bedrijf voldoen?
- is er een risico op competitie (a la amerikaanse (TV) bergers etc.)




KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #1 Gepost op: 5 december 2011, 01:02:59
Ik denk dat dit een mooi 'verkoop' verhaaltje is..

Want alle (beroepsmatig) verkeersregelaars hebben namelijk een beperking om niet zelfstandig op de rijkswegen verkeer te regelen zonder toezicht van een WIS.

Er staat als je verder leest in het verhaaltje dat er 'extra handjes' nodig zijn.
Het kan wel dat rijkswaterstaat ze inhuurt om ondersteuning te bieden, maar alleen werken mogen zij niet.
Of deze regel hebben ze sinds kort aangepast, maar daar ga ik niet van uit.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #2 Gepost op: 5 december 2011, 07:15:10
Ik zou eigenlijk niet weten waarom dit niet zou kunnen.

Hetzelfde riepen we vroeger ook over het toezichthouden in de steden, dat kon ook alleen maar door politie. Tegenwoordig zien we commercielebedrijven die stadwachten leveren.
Bekender voorbeeld zijn de parkeerwachten, ook hier was de mening dat dat alleen bij de politie kon blijven.
Maar ook brandwachten worden niet alleen maar meer door de brandweer ingezet, over de ambulanceservices maar te zwijgen. Ik denk dat bij de laatste groep meer commerciele bedrijven worden ingezet dan bij welke andere organisatie ook.

Verder is dit niets nieuws, Van Der Linden verkeer, Van Der Meulen Infra, Olde Kalter enzovoort leveren dezelfde diensten.

Ik zou er niet eens van op gaan kijken als in de toekomst beveiligers worden ingezet bij de politie als surveillant. Dat kan nog een vreemde worden omdat ik heb begrepen dat die vaak meer verdienen dan veel agenten 098uo
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Andreej

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #3 Gepost op: 5 december 2011, 11:13:21
Verder is dit niets nieuws, Van Der Linden verkeer, Van Der Meulen Infra, Olde Kalter enzovoort leveren dezelfde diensten.

Dat is waar, maar ik heb niet het idee dat zij zo duidelijk naar voren treden met dit soort dingen, inderdaad, Van Der Linden heeft ook een dergelijke wagen, maar hoor er verder nooit wat over.

Dat er overigens taken overgenomen worden lijkt me een redelijk logisch gevolg van de ontwikkelingen bij de overheid die je, zoals HIT al aanhaalt, ook ziet bij politie etc. Maar ik ben benieuwd in hoeverre een commercieel bedrijf de aangewezen instantie is om dit soort (hulpverlenings)taken over te nemen. Er kan natuurlijk een behoorlijke gevaarssettting zijn, waarvoor je echt meer middelen en ervaring nodig hebt dan hebt dan alleen een mooi geel/oranje pak een wagen met signalering.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #4 Gepost op: 5 december 2011, 11:17:33
Je hoord mij niet zeggen dat het onmogelijk is om 'weginspecteurs' te regelen, door commerciele bedrijfen.

Maar dan moet enkel de aanstellingspas voor een aantal regelaars(?), die dat werk kunnen/mogen doen aanpast worden, zodat zij geen beperking meer hebben op de pas.

Dit is het enigste wat ik er vreemd aan vind, want die beperking staat er niet voor niks toch..?

Leveren vd Linden verkeerstechniek ect. eigen 'weginspecteurs'? of leveren zij helpende handjes..?
Ik vermoed namelijk het laatste..

Ik zou eigenlijk niet weten waarom dit niet zou kunnen.

Hetzelfde riepen we vroeger ook over het toezichthouden in de steden, dat kon ook alleen maar door politie. Tegenwoordig zien we commercielebedrijven die stadwachten leveren.
Bekender voorbeeld zijn de parkeerwachten, ook hier was de mening dat dat alleen bij de politie kon blijven.
Maar ook brandwachten worden niet alleen maar meer door de brandweer ingezet, over de ambulanceservices maar te zwijgen. Ik denk dat bij de laatste groep meer commerciele bedrijven worden ingezet dan bij welke andere organisatie ook.

Verder is dit niets nieuws, Van Der Linden verkeer, Van Der Meulen Infra, Olde Kalter enzovoort leveren dezelfde diensten.

Ik zou er niet eens van op gaan kijken als in de toekomst beveiligers worden ingezet bij de politie als surveillant. Dat kan nog een vreemde worden omdat ik heb begrepen dat die vaak meer verdienen dan veel agenten 098uo
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #5 Gepost op: 5 december 2011, 14:05:23
Er is een verschil tussen de taken kunnen uitvoeren en de taken mogen uitvoeren. Met een mooie pickup met autodrip kun je wel degelijk een verkeersstop uitvoeren, maar dat betekent niet dat je daartoe bevoegd bent en dus dat die verkeersstop rechtsgeldig is. Dat is in theorie ook helder naar dergelijke bedrijven gecommuniceerd, en zijn aannemers ook de extra handjes die soms node worden gemist.

In de praktijk blijft dit echter een stuk moeilijker, en voeren de commerciële bedrijven "gewoon" de weginspecteur-taken uit. Even snel de verkeersstop uitvoeren, even snel die beveiliging alvast opzetten, even snel ...... (uiteraard zonder dat er een weginspecteur bij is!)

Wat echter jammer is, is dat verkeersregelaars van commerciële bedrijven soms net een iets ander gedrag vertonen dan de weginspecteurs zelf. Ze hebben de bevoegdheden en verantwoordelijkheden niet, maar doen bij wijze van spreken net alsof ze de OvD-RWS zelf zijn. Helaas kan ik daar bij bijna alle genoemde bedrijven over meepraten.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #6 Gepost op: 5 december 2011, 17:05:17
Ik heb wel een tijdje inderdaad bij/rondom Zwolle personeel van Traffic Support bezig gezien op de A28.  Zoals ik het zag waren zij gewoon ondersteunend aan de WIS. Er waren op dat moment veel fileproblemen door werkzaamheden aan de A28 ri Meppel.
Waarschijnlijk was het te duur om voor de korte tijd van de werkzaamheden extra WIS aan te nemen of in te zetten en is dit een mooie tijdelijke oplossing geweest. Traffic Support kan dan de eerste maatregelen nemen, of een klein incident afhandelen terwijl de WIS aanrijdend is of ergens anders al vast staat.

Zo stond er ook altijd in de spits een berger klaar.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #7 Gepost op: 6 december 2011, 20:08:45
Als ik het stukje zo lees gaat het om de helpende hand van de WIS en niet zelf als WIS opereren.
Maar of de beoogde personen dat zelf ook zien is even een ander verhaal.

Ben overigens wel benieuwd naar de regelgeving betreffende de drip en de daarop te tonen beelden
wat mag/kan wel en wat niet
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #8 Gepost op: 6 december 2011, 21:15:55
@DeMassel:
Een autodrip is een verlicht transparant en die mag conform de Regeling Voertuigen op bedrijfsauto's aanwezig zijn. Conform RVV 1990 art. 82a en art. 41a mogen deze echter alleen worden gevoerd (= in werking hebben, "aan" hebben) door de aangewezen diensten. Geen van de genoemde bedrijven valt onder deze aanwijzing en dus mogen de autodrips niet als zodanig worden gebruikt. Het is verlichting die niet is toegestaan om actief te hebben. Gelukkig of helaas, het is net hoe je het bekijkt, weet 99% (zo niet 100%) van de dienders dit niet en wordt hier dus niet tegen opgetreden. De moeilijkheid is bovendien dat een aantal overheden (gemeenten, provincies) volgens de wet óók niet met een in werking zijnde autodrip of regulier verlicht transparant mogen optreden, maar dit wel doen. Dat maakt handhaving bijzonder lastig.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #9 Gepost op: 7 december 2011, 03:50:25
Ik heb het ook een paar keer gelezen en het zullen naar alle waarschijnlijkheid ondersteunende diensten zijn voor RWS.
Op zich niets mis mee ik heb het zelf op de ruit van R'dam in de zomer van 2008 ook gedaan.

Wat ik dan wel weer jammer vind van de wagens van Traiffis Support is dat men aan de huisstijl striping blijft vasthouden
en juist die striping vind ik voor op de rijkswegen niet geheel voldoende voor als het voertuig in Fend-off zou moeten staan
omdat er nog al wat nuttige elementen ontbreken die het voor het verkeer duidelijk kunnen maken aan welke kant te passeren.

Ik zou zeggen kies zelf maar de striping waar je het meeste profijt van zou hebben.

Traffic Support gebruikt nu deze uitvoering waarvan de striping niet functioneel is.


Persoonlijk vond ik onze wagens dan beter waar ik toen in reed kwa striping alleen had ik nooit de tekst verkeersregelaar door de striping heen gezet maar daar dacht men op kantoor helaas totaal anders over.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen