Verkeers vraagje; rechts inhalen?

Auteur Topic: Verkeers vraagje; rechts inhalen?  (gelezen 3537 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Gepost op: 7 december 2011, 12:56:48
Situatie:
- 2 snelwegen met beide 2 rijstroken komen bij elkaar (laten we ze SW1 (SnelWeg) en SW2 noemen), om samen verder te gaan als SW1.
- Zodra ze bij elkaar komen wordt er 2 rijstroken samen gevoegd, totaal houden we er dus 3 over.
- Op beide snelwegen mag / mocht 120Km/U gereden worden, dat mag na het samenkomen van SW1 en SW2 nog steeds
- Op SW1 is nogal wat verkeer, door drukte wordt er +/-100Km/U gereden
- Op SW2 rijdt men gewoon 120Km/U

Vraag:
Zodra de snelwegen samen komen blijft het verkeer wat vanaf SW2 komt 120Km/U rijden, dit kan want het verkeer op SW1 blijft links rijden en komt niet naar de extra bijgekomen rijstrook (afkomstig vanaf SW2). Eigenlijk haalt men dus rechts in. Dit gebeurd tot ver voorbij de blokmarkering gezien het feit dat auto's op SW1 nog altijd niet naar rechts komen.

In hoeverre wordt hier tegen op getreden?
Ja, rechts rijden mag niet, echter, gas terug / remmen zodat je niet meer inhaalt is ook niet bepaald praktisch als achterliggend verkeerd niet op zit te letten...




Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #1 Gepost op: 7 december 2011, 14:29:53
Even als leek hoor, maar als SW 2 bij SW 1 opkomt is het laaste stukje SW2 dan niet eigenlijk een invoeger. Op die invoeger, zou het verkeer wat daar rijdt zich moeten aanpassen aan de snelheid van SW1.

Anderzijds betekend de blokmarkering dat het eigenlijk 2 afzonderlijke wegen zijn, waardoor er niet gesproken kan worden van rechts inhalen volgens mij.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


peter51-1

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #2 Gepost op: 7 december 2011, 14:49:16
er mag in nederland in de volgende situatie's recht ingehaald worden.
- voor een rotonde
-bij blokmarkering
-en in file.

wanneer spreekt men in de wet van file?
dit is wanneer er 7 of meer auto's achter elkaar langzamer rijden dan de maximum snelheid.
dus als op de meest linker rijstrook (rijstrook 1) met minimaal 7 auto's in rij 100 km per uur gereden word op een weg waar een maximum geld van 120km per uur mag hier wettelijk gezien rechts ingehaald worden, of dit verstandig is is natuurlijk de vraag.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #3 Gepost op: 7 december 2011, 14:58:22
er mag in nederland in de volgende situatie's recht ingehaald worden.
- voor een rotonde
-bij blokmarkering
-en in file.

wanneer spreekt men in de wet van file?
dit is wanneer er 7 of meer auto's achter elkaar langzamer rijden dan de maximum snelheid.
dus als op de meest linker rijstrook (rijstrook 1) met minimaal 7 auto's in rij 100 km per uur gereden word op een weg waar een maximum geld van 120km per uur mag hier wettelijk gezien rechts ingehaald worden, of dit verstandig is is natuurlijk de vraag.

ALs ik dit zo lees is wat ik als hufterig gedrag ervaar dus niet eens te beboeten. Ik doel hier op het inhalen van een vrachtwagen, door meerdere auto's, waardoor er vaak op de rechterbaan een leegte ontstaat, die door sommige automobilisten graag wordt gebruikt om hem vooraan in het rijtje er tussen te proppen.  >:(
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #4 Gepost op: 7 december 2011, 14:59:49
Misschien een plaatje ter verduidelijking:

http://maps.google.com/maps?q=vianen,+nederland&hl=nl&ll=51.972757,5.106293&spn=0.00236,0.004758&sll=37.0625,-95.677068&sspn=49.310476,77.958984&vpsrc=6&hnear=Vianen,+Zuid-Holland,+Nederland&t=k&z=18

Inmiddels is de weg hier nogal aangepast, het principe blijft echter.
De A27 komt hier bij de A2 als het ware. Wanneer je de weg volgt naar beneden, het zuiden, dan zie je nog een beetje wat ik bedoel.

@Mattijs, het inhalen gebeurd ook wanneer de blokmarkering is opgehouden
@Peter, uiteraard gaat voorzichtigheid / veiligheid altijd voor..! :)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #5 Gepost op: 7 december 2011, 15:18:53
Misschien een plaatje ter verduidelijking:

http://maps.google.com/maps?q=vianen,+nederland&hl=nl&ll=51.972757,5.106293&spn=0.00236,0.004758&sll=37.0625,-95.677068&sspn=49.310476,77.958984&vpsrc=6&hnear=Vianen,+Zuid-Holland,+Nederland&t=k&z=18

Inmiddels is de weg hier nogal aangepast, het principe blijft echter.
De A27 komt hier bij de A2 als het ware. Wanneer je de weg volgt naar beneden, het zuiden, dan zie je nog een beetje wat ik bedoel.

@Mattijs, het inhalen gebeurd ook wanneer de blokmarkering is opgehouden
@Peter, uiteraard gaat voorzichtigheid / veiligheid altijd voor..! :)
Knp Everdingen was ook gelijk het eerste wat in mijn hoofdschoot, al dacht ik eerder aan de aansluiting A2 naar A27 aangezien ik
daar bijna dagelijk over rij. In theorie ben je inderdaad aan het rechts inhalen. Echter wil het wel eens voorkomen dat als je op de
rechterstrook rijd en op de middelste strook (die dus samenvoegd) rijd er een vrachtwagen dan geeft het een rusitger wegbeeld als jij
deze rechterstrook vrij maakt (en hem dus aan die kant inhaalt) als jij er naast rijd. Kom je er achter dan zou ik even inhalen, eventueel
een seintje geven dat de chauffeur naar recht kan en dan zelfs naar links schuiven. Dit geld natuurlijk ook idem voor een PA, wel zou ik zo snel mogelijk een baan opschuiven naar links.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #6 Gepost op: 16 december 2011, 09:37:50
A4 en A44 hebben ook zo'n stuk, (en de A8- A10)doen wij niks tegen als het verantwoord gebeurd. Anders is het gewoon een simpele artikel 5 (het in gevaar brengen of hinderen van)  en wordt met een bonnetje afgedaan.

Maar stel je voor dat jij netjes "niet rechts inhaald" en jouw snelheid aanpast aan de weggebruiker links van je. Hij rijd 80 jij dus 70-75. De auto achter jou is een standaardvoorbeeld weggebruiker zit te dicht op jou maar remt wel. Hij moet dus (om voldoende afstand te houden) harder remmen en moet nog langzamer gaan rijden. etc etc. Zo krijg je dus file (even heel simpel omschreven) en de simpele conclusie is dus: de niet inhalende automobilist creëert file en kost de staat miljoenen :'( (of is het nou juist de niet rechts rijdende automobilist :D)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #7 Gepost op: 16 december 2011, 22:02:23
Ik heb een vraag als aanvulling.

Ik heb de afgelopen weken mijn minst favoriete hobby uitgevoerd, nl. mijn oude beroep. Trukken met de vrachttuut vracht vervoeren.

Wat mij vooral opviel is dat bij dit soort punten veel automobilisten ineens extra gas geven en dan voorbij de blokmarkering langs je heen scheuren aan de rechterkant. De aanzet voor de inhaal manouvre is dus in de blokmarkering, maar de werkelijke inhaal manouvre is erna.
Wordt hier tegen opgetreden of is dit een grijs gebied?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #8 Gepost op: 17 december 2011, 02:03:12
re: HIT

zie mijn vorige antwoord! Daartegen wordt niet opgetreden. Inhalen bij invoegen blijft ene grijs gebied tenzij er sprake is van gevaar of hinder.

Maar ik wil vooral benadrukken dat deelnemen aan het verkeer niet een kwestie is van goed en fout. De beste bestuurder is de bestuurder die inzicht heeft, verder kijkt dan de ander, rekening houdt met de ander en de ander ook de ruimte geeft om deel te nemen aan het verkeer.

Waar veel bestuurders mee pronken is kilometers per jaar. Mijn mening is dat dat helemaal niks zegt, ik rijdt 50.000 kilometer per jaar met een gemiddelde snelheid die ver boven die elke vertegenwoordiger ligt. Zegt dat iets over kwaliteit??? Ik denk van niet, het is een kwestie van ervaring en inzicht. Rijden met 80 km/u naar zuid Frankrijk met de sleurhut achter de personenauto is anders dan 80 km/u met een vrachtwagen.Of 80 met een 2CV rijden vergelijken met een ....Bentley??
Ik heb jaren geleden uit nieuwsgierigheid een week mee gereden op een vrachtwagenrit Frankrijk-Nederland. Bijzonder om mee te maken en zéééééééér leerzaam.
Daar tel ik bij op dat ik in het begin van mijn jaren bij de verkeersdienst A-A eens langs de A10 re uitgang Coentunnel 1e rijstrook stond met een afgevallen chemisch toilet. Als je dan ziet hoe hard het verkeer op de links voorbij komt.... en dat is ook 80 km/u :o Twee totaal verschillende ervaringen met vrijwel dezelfde snelheid....

Dus de strekking van een (bijna) oneindig verhaal verhaal: ook al is het verboden, mensen doen het toch! Dus hou daar rekening mee, rij veilig naar huis en laat de rest lekker de rest. Als het fout gaat lossen wij wel weer op  :'( Belangrijker is dat jij weer thuis aan de boerenkool zit en de kids aan kunt kijken!

En nee: ik promoot geen echoïsme in het verkeer! Ik zeg juist: houdt rekening met elkaar, dan pas komen we veilig thuis!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #9 Gepost op: 17 december 2011, 02:08:14
oh nee zo bedoel ik het niet, ik heb ook het idee dat de meesten niet eens beseffen dat het niet mag.

En ik heb een bedrijf voor verkeersveilligheid dus ik rijd niet te hard, en ik probeer alle verkeersregels te eerbiedigen, maar soms als ik dit soort mensen heb krijg ik wel de neiging om gewoon naar rechts te gaan zoals van mij verwacht wordt ookal rijd er een "snelle aso"
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.