Helpen foto's van ongeval bij verwerking?

Auteur Topic: Helpen foto's van ongeval bij verwerking?  (gelezen 9928 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

saorafael

  • Incidentenfotograaf
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • Incidentenfotograaf
Gepost op: 10 december 2011, 09:13:06
Er is soms veel discussie of het wel of niet plaatsen en/of nemen van foto´s bij (zware) ongevallen.Ik krijg regelmatig zeer positieve reacties van slachtoffers die deze foto´s bekijken en die zeggen dat het zeer veel nut heeft bij de verwerking van deze ongevallen.Wat zijn jullie ervaringen hiermee?




jemming

  • Hoofdbrandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
    • Brandweer Emmer-Compascuum
Reactie #1 Gepost op: 10 december 2011, 10:56:48
Als Brandweerman zijnde heb ik er geen behoefte aan.
Reden ervoor?
Als ik een zwaar ongeval mee beleeft heb zal ik bij het zien van de foto's alles opnieuw beleven.
Het is wel zo dat als ik langs een plek rijdt ik weet wat en waar iets gebeurt is.
Maar ik hoef zo nodig geen foto erbij te hebben.
Is mijn ervaring. Kan best zijn dat andere collega's er anders over denken.
In mijn 8 jaar dat ik bij de vrijwillige brandweer ben, heb ik het nodige al meegemaakt.
Maar ik kijk eigenlijk maar weinig terug naar beelden en of foto's van de zware klappers.
Nabestaanden zullen er ongetwijfeld anders over denken.
Is meer voor hun verwerking, wij hebben niets te verwerken, daarvoor is het BOT team.
Behalve dat er slachtoffers zijn gevallen, in sommigen gevallen zelfs erger.
Ik hoop niet dat je schrikt van mijn reactie, maar voor mij hoeft het niet.
Tenminste niet voor verwerking.
Maar ondanks alles ga gewoon door, voor de nabestaanden.
JJ Emming Hoofdbrandwacht Brandweer Emmen Post Emmer-Compascuum www.brw-emmer-compascuum.nl


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #2 Gepost op: 10 december 2011, 11:29:39
Zoals Jemming al aangeeft, het verschilt per persoon.
Persoonlijk heb ik er ook niet veel mee, maar ik kan me voorstellen dat mensen het als nuttig ervaren


saorafael

  • Incidentenfotograaf
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • Incidentenfotograaf
Reactie #3 Gepost op: 10 december 2011, 12:13:15
Nee,ik schrik niet reactie Jemming ! Ik krijg wel veel verzoeken van brandweermensen en politie om fotos te sturen,maar dan is het voor op de website van de brandweer of voor onderzoek bij politie.
Maar van veel nabestaanden en/of slachtoffers krijg ik ook verzoek om foto´s,dit voor verwerking en om het plaats te geven.Natuurlijk zijn er ook mensen die het afschuwelijk vinden dat ik of een van mijn medefotografen die foto´s maak.Maar voor die andere groep doe ik het,en als ik er mensen mee kan helpen blijf ik dit doen.Uiteraard heb ik wel paar regels zoals : geen slachtoffer vol in beeld,geen bloed en geen kentekens.En vooral : Helpen als dit gevraagd wordt en afstand nemen als dit gevraagd wordt.Dit komt weleens voor: Infuusje vasthouden,slachtoffer rechthouden,en in extreme gevallen,hulp bij reanimatie en of opstart hiervan als je als eerste ter plaatse bent.In dat soort gevallen denk ik geenzins aan mijn fotocamera uiteraard.


jemming

  • Hoofdbrandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
    • Brandweer Emmer-Compascuum
Reactie #4 Gepost op: 10 december 2011, 12:38:54
Als je maar goed nadenkt met wat je doet.
We hebben ooit een fotograaf gehad die het gezicht erop liet staan.
Zijn website is nu wel uit de "lucht"
We vinden het over het algemeen niet erg dat jullie er zijn.
Vinden het zelfs wel goed, maar loop je ons teveel in de weg dan is het afgelopen.
Maar dat, denk ik, weet je zelf ook wel.
Verder gewoon doorgaan.
Ik ben soms wel blij dat er mensen zoals jullie zijn.
JJ Emming Hoofdbrandwacht Brandweer Emmen Post Emmer-Compascuum www.brw-emmer-compascuum.nl


saorafael

  • Incidentenfotograaf
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • Incidentenfotograaf
Reactie #5 Gepost op: 10 december 2011, 12:48:12
Jemming,Dat is natuurlijk helemaal duidelijk en hier sta ik volkomen achter! Bedankt voor je positieve reactie! Ik ga zeker door.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #6 Gepost op: 11 december 2011, 22:29:41
Gisteren werd ik toevallig aangesproken door iemand die vertelde dat ze had gezien dat er "ambulancespotters" zijn die ambulances filmen en de filmpjes van A1-ritten op youtube zetten. Mevrouw vertelde dat haar man vorig jaar een hartaanval had gekregen, gereanimeerd is en met spoed naar het ziekenhuis was vervoerd. Inmiddels is hij weer helemaal hersteld en hij weet van het hele gebeuren niets meer, maar mevrouw vertelde dat haar man erg blij was dat hij het filmpje zag waarin de ambulances bij zijn huis (met hem erin) wegreden. Het is maar een klein beetje van het hele gebeuren, maar toch was hij er blij mee. Ik kon me er persoonlijk niet heel veel bij voorstellen, maar kan wel begrijpen dat het voor sommige mensen toch positief uitwerkt.

Kortom, weer eens wat anders dan alleen maar negatieve verhalen over deze hobbyisten.
greetz,  Enrique


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #7 Gepost op: 11 december 2011, 23:34:14
Natuurlijk is het mogelijk dat foto's kunnen helpen bij het verwerken van gemaakte indrukken/trauma's van meegemaakte incidenten. Maar wie zegt dat dat altijd zo is? Kan het ook niet een tegengesteld effect hebben, dus een trauma juist vergroten? En wie is daarvoor en de eventuele gevolgen ervan, verantwoordelijk?

In samenspraak met de korpsleiding, het brandweerkorps voor welk ik foto's maak, worden na een inzet een aantal (geanonimiseerde) foto's op de website geplaatst. Eventuele slachtoffers, familie of andere betrokkenen moeten genoegen nemen met deze plaatjes. Verzoeken om de overige foto's in te zien worden over het algemeen niet gehonereerd. Men gaat er al veel te snel van uit dat de foto's goed zijn om een voorval te kunnen verwerken, echter het is evengoed mogelijk dat het een trauma kan verergeren. Zowel het korps als ikzelf willen en kunnen daarvoor geen enkele verantwoording nemen!

Daarnaast is het een feit dat ik geen controle heb over hetgeen gebeurt met bestanden die aan een slachtoffer of iemand anders worden afgegeven. Ben ik aan de ene kant heel voorzichtig met het plaatsen van fotomateriaal, zou iemand anders de andere foto's juist wel online gaan zetten, en dan spreek ik nog niet eens over in welke context die plaatjes geplaatst kunnen worden en of ze al of niet geanonimiseerd zijn.

Voor het intern gebruik van fotomateriaal, is de korpsleiding verantwoordelijk. Andere diensten, zoals politie en RAV, kunnen op vraag wel beschikking krijgen over het fotomateriaal. Dit laatste gebeurt regelmatig, ter aanvulling van een onderzoek, illustratie bij een verslag, gebruik voor opleidingsdoeleinden etc. Daarbij is de afspraak dat foto's niet worden gepubliceerd en evenmin ter beschikking aan derden worden gesteld.


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #8 Gepost op: 11 december 2011, 23:39:16
Betreffende een familie-lid van mij,

Met een MICU overgebracht van het ene naar het andere ziekenhuis. Ze was zo ziek dat ze er zich er niks van herinnerd. Ook hier (net als in het ziekenhuis) foto's van gemaakt voor het geval dat haar situatie in positieve zin om mocht slaan.

Dit was het geval en de twee weken die ze in haar geheugen miste hebben we "deels" kunnen opvullen met alle foto's. Zowel die op de IC als alles daar omheen.

Ik geloof dat het slachtoffers wel degelijk kan helpen. Doe het met respect en ingetogen maar dat hoef ik vast niet te vertellen. Succes!
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 11 december 2011, 23:41:44
Ik heb zelf ooit eens een behoorlijke klapper meegemaakt (6 so's, is gebleven bij wat breuken en schaafwonden her en der, ik kwam er redelijk ongeschonden van af)

Wel zag ik dubbel en was ik zodanig van de wereld van de klap dat alles als een film aan me voorbij ging. En met een nekkraag om krijg je nou eenmaal niet veel mee van wat er om je heen gebeurt.

Daarom was ik erg blij met de foto's die de brandweer had gemaakt. Vooral de autowrakken, de overzichtsfoto's van het ongeval, hielpen mij het hele gebeuren weer goed te herinneren. En helder te krijgen wat er precies fout was gegaan.