Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 240412 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #130 Gepost op: 18 mei 2013, 20:44:52
Uiteraard zullen er ook agenten zijn die voor imagoschade zorgen, alleen door de relatief lange en strenge selectieprocedure worden deze er al zo veel mogelijk uitgefilterd lijkt mij. Als ik zelf soms Overtreders keek zag ik soms handhavers voorbij komen die amper Nederlands spraken en ipv de-escalerend optreden alleen maar olie op het vuur gooiden. Maar goed, dit zijn de spreekwoordelijke 'rotte appels' want het overgrote deel zal gewoon prima werk leveren  :)

Het feit dat een handhaver altijd een BOA is wist ik niet. Kun je nagaan, over een paar dagen zelf onderdeel van het wereldje en voor mij is het zelfs niet 100% duidelijk hoe het zit met alle afdelingen van handhaving. Laat staan voor iemand die zich er helemaal niet mee bezig houdt. Die weet totaal niet wie wat wel en niet mag!

Handhaven zonder bevoegdheden is lastig, toch? e050

Ik weet niet hoe vaak het escaleert tussen een handhaver en een burger, is denk dat dit vaker gebeurd als bij de politie. Veel burgers kennen de term BOA ook niet.. OAO ook niet, maar wel wat een agent is :) (en een beetje wat hij mag)


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #131 Gepost op: 18 mei 2013, 20:58:36
Handhaven zonder bevoegdheden is lastig, toch?

Zelf kijk ik vaak naar programma's als Overtreders, en ik had soms dan ook wel het idee dat sommige handhavers verder gingen dan waartoe zij bevoegd waren (gebruik maken van de 'onwetende' burger). En dat is juist zo lastig bij het hele handhavings wereldje. Wat jij zelf al zegt, van een agent weet iedereen wat hij vertegenwoordigd en wat hij mag (grotendeels dan). Van een handhaver/boa weten mensen dit vaak niet. En het feit dat je ook nog tig verschillende soorten boa's hebt helpt dan niet echt mee. En juist daarom zou één nationaal uniform wat meer duidelijk kunnen scheppen. Ipv stadstoezicht Rdam en stadswacht Enschede heb je dan gewoon Handhaving Rdam, Handhaving Enschede etc.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #132 Gepost op: 18 mei 2013, 21:16:46
Zelf kijk ik vaak naar programma's als Overtreders, en ik had soms dan ook wel het idee dat sommige handhavers verder gingen dan waartoe zij bevoegd waren (gebruik maken van de 'onwetende' burger). En dat is juist zo lastig bij het hele handhavings wereldje. Wat jij zelf al zegt, van een agent weet iedereen wat hij vertegenwoordigd en wat hij mag (grotendeels dan). Van een handhaver/boa weten mensen dit vaak niet. En het feit dat je ook nog tig verschillende soorten boa's hebt helpt dan niet echt mee. En juist daarom zou één nationaal uniform wat meer duidelijk kunnen scheppen. Ipv stadstoezicht Rdam en stadswacht Enschede heb je dan gewoon Handhaving Rdam, Handhaving Enschede etc.

In een ander topic's ook veel vragen over de ROT's van handhavers.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #133 Gepost op: 18 mei 2013, 22:16:59
In een ander topic's ook veel vragen over de ROT's van handhavers.
Of een agent nou 1 streep op zijn schouders heeft of een kroontje, wat is het verschil in bevoegdheden?


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #134 Gepost op: 19 mei 2013, 00:51:38
Of een agent nou 1 streep op zijn schouders heeft of een kroontje, wat is het verschil in bevoegdheden?

Het gaat hier dus over toezichthouders, en ja, bij toezichthouders zit er verschil in bevoegdheid, BOA of burger!


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #135 Gepost op: 19 mei 2013, 01:11:08
Het gaat hier dus over toezichthouders, en ja, bij toezichthouders zit er verschil in bevoegdheid, BOA of burger!
Ik moet dat als burger dan toch zien aan het BOA logo en legitimatie, niet aan de streepjes op iemands schouder!?!?!?


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #136 Gepost op: 19 mei 2013, 01:15:00
In een ander topic's ook veel vragen over de ROT's van handhavers.
Of een agent nou 1 streep op zijn schouders heeft of een kroontje, wat is het verschil in bevoegdheden?
Het gaat hier dus over toezichthouders, en ja, bij toezichthouders zit er verschil in bevoegdheid, BOA of burger!
Rutger,

Het topic is over handhavers/BOA's vs Politie.
Vanuit deze gedachtegang is het niet vreemd dat er door Haageneesch de vraag gesteld wordt over het verschil in ROT's bij de politie. Je gaf zelf enige tijd geleden ook al aan:
Het ging over handhaven, wat de politie doet.

De zaken waarover gesproken wordt op een forum waar zowel leken als experts meepraten kunnen soms iets meer gebruiken dan een kortaf antwoord. Gelijk hebben is soms zoveel meer dan gelijk halen en het is vaak de toon die de muziek maakt.
Communicatieve vaardigheden zijn niet alleen voor het aanspreken tijdens de werkzaamheden. Althans ... zo heb ik het niet geleerd.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #137 Gepost op: 19 mei 2013, 01:20:30
Ik moet dat als burger dan toch zien aan het BOA logo en legitimatie, niet aan de streepjes op iemands schouder!?!?!?

Ik weet niet zo waar ik het hier op het forum tegen kwam, maar het was zoiets als dit:

1 streep was toezichthouder
2 streep leerling
3 boa
4 leiding leidinggevende

Zal het later even opzoeken.

Was overigens op een bepaalde locatie waar ze deze ROT's gebruikten, geloof Ede.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #138 Gepost op: 19 mei 2013, 02:22:33
Ik weet niet zo waar ik het hier op het forum tegen kwam, maar het was zoiets als dit:

1 streep was toezichthouder
2 streep leerling
3 boa
4 leiding leidinggevende

Zal het later even opzoeken.

Was overigens op een bepaalde locatie waar ze deze ROT's gebruikten, geloof Ede.
Het was één pagina en vijf dagen terug in dit topic
Voorbeeld zoals het in Groningen is.
1 streep is Stadswacht/toezichthouder.
2 strepen is praktijkcoach.
3 strepen is BOA.
4 strepen is teamleider.

Voor verdere ROT gerelateerde dingen, misschien verstandig om hier verder te gaan: Functie rangonderscheidingstekens bij hulpverleningsdiensten . O0
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #139 Gepost op: 19 mei 2013, 12:26:41
Het was één pagina en vijf dagen terug in dit topic

Ja, dat bedoelde ik. thnx