Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 240420 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #140 Gepost op: 19 mei 2013, 13:01:23
Wanneer je spreek over een handhaver, heb je het over een BOA. Wanneer je spreekt over enkel een toezichthouder.. die niet handhaaft is het geen BOA.


Volgens mij moet je de AWB nog eens goed doorlezen. Een toezichthouder kan zeker ook handhavend optreden. Hij treedt alleen niet strafrechtelijk op, maar bestuursrechtelijk. Een toezichthouder als bedoeld in Artikel 5:11 van de Algemene Wet Bestuursrecht heeft vaak bevoegdheden die verder gaan die van een opsporingsambtenaar. Daarom worden BOA's vaak ook nog aangewezen als toezichthouder voor bepaalde wet- en regelgeving.

Handhaven zonder bevoegdheden is lastig, toch? e050

Ik weet niet hoe vaak het escaleert tussen een handhaver en een burger, is denk dat dit vaker gebeurd als bij de politie. Veel burgers kennen de term BOA ook niet.. OAO ook niet, maar wel wat een agent is :) (en een beetje wat hij mag)

Ik denk dat het niet veel verschil maakt hoe vaak het escaleert bij een handhaver of politie-agent. Het feit is wel dat de burger bij een handhaver vaak sneller probeert de grens op te zoeken omdat men er vanuit gaat dat de handhaver toch niets mag.

Wat is trouwens een OAO?
Servo Per Amikeco


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #141 Gepost op: 19 mei 2013, 13:07:16
Klopt je hebt gelijk. (bijv. fiscaal parkeren)

OAO moet een AOA zijn; algemeen opsporingsambtenaar. Fout je van mijn kant.

Ik denk dat het niet veel verschil maakt hoe vaak het escaleert bij een handhaver of politie-agent. Het feit is wel dat de burger bij een handhaver vaak sneller probeert de grens op te zoeken omdat men er vanuit gaat dat de handhaver toch niets mag.

Dat is precies wat ik bedoel, wat mensen de grens gaan opzoeken en dat het vaak lastiger is voor een handhaver om hier mee op te gaan.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #142 Gepost op: 19 mei 2013, 17:26:45
Dat is precies wat ik bedoel, wat mensen de grens gaan opzoeken en dat het vaak lastiger is voor een handhaver om hier mee op te gaan.

Dat is natuurlijk niet zo'n hele rare ontwikkeling, aangezien er zoveel wildgroei is in het handhavings wereldje dat het enorm onduidelijk is voor mensen wie wat wel en niet mag. Kleine kinderen weten al wat een politieagent is en wat hij doet, dat is 100% duidelijk. Van een handhaver is dit veel minder bekend. Mensen van nu zijn ook mondiger dan vroeger en laten zich niet zomaar door iemand anders iets vertellen. Zeker niet door iemand waarvan zij niet weten wat hij of zij vertegenwoordigd en mag. En dat is het probleem denk ik. Bij de politie is dit duidelijk, bij handhaving (door de wildgroei en verschillen op regionaal niveau) niet.


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #143 Gepost op: 28 mei 2013, 19:55:38
De VNG werkt momenteel aan ' blauwdruk ' voor de verschijningsvorm van gemeentelijk BOA's dus niet voor toezichthouders. Daarin wordt niet gepraat over de stofjes en modelletjes van het jasje de broek etc maar om te komen tot 1 herkenbare uitstraling. Zelfde naamsduiding -HANDHAVING- kleurstelling en gebruik van - BOA-logo's, eigen striping. De werkgever mag dan met z'n eigen mensen aftikken of het wol of katoen moet zijn, strak moet zitten of juist niet.

Overigens hoor ik meer dat het tenue van Amsterdam het meest geschikt zou zijn voor boa's. Valt niemand op dat dit gewoon het brandweer tenue is met andere plakplaatjes? Geen opties dus.  8)

Rotterdam..........tja.......Kek dat wel.....maar ja op het design na ( dat ik persoonlijk best in orde vind ) worden ze nu ook ingehaald door de ME.......


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #144 Gepost op: 29 mei 2013, 08:43:37
Over kleuren etc bestaan vele voorkeuren...maar zwart/grijs/wit (Amsterdam) is nou niet bepaald een "vriendelijke en uitnodigende" kleursetting. Ik hoop dat vwb kleur, model etc goed nagedacht gaat worden met inachtneming van alle factoren die meespelen. Met nadenken bedoel ik dus niet een samengesteld intern projectcluppie van zelfbenoemde experts.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #145 Gepost op: 29 mei 2013, 09:05:24
Citaat van: Gadgetman link=msg=1167394 date=1369763738
Overigens hoor ik meer dat het tenue van Amsterdam het meest geschikt zou zijn voor boa's. Valt niemand op dat dit gewoon het brandweer tenue is met andere plakplaatjes? Geen opties dus.  8)

Ik heb afgelopen weet het pak mogen aanschouwen in 020, waarbij de heren een soort worker met jas droegen. Dit was toch echt duidelijk anders dan het DT van de brandweer.


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #146 Gepost op: 29 mei 2013, 19:08:45
Citaat van: -Joost- link=msg=1167555 date=1369811124
Ik heb afgelopen weet het pak mogen aanschouwen in 020, waarbij de heren een soort worker met jas droegen. Dit was toch echt duidelijk anders dan het DT van de brandweer.

Ok die ken ik nog niet, is geen onderdeel van vast tenue denk ik. Was het een Biker die niet op de fiets zat? Klinkt trouwens erg duf die vraag.

Wat betreft kleuren; er is geen zelfbenoemd expert cluppie. Naar ik begreep is de basis van de concept waar de VNG aan werkt voor een belangrijk deel gebaseerd op een breed spectrum van onderzoeksgegevens en image branding theoriën. Is dus geen persoonlijk voorkeur verhaal van één of andere neus.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #147 Gepost op: 30 mei 2013, 14:19:46
Maar bij 'handhavers' hebben we het hier dan over de, laat ik het oneerbiedig zeggen, de 'nieuwe stadswacht' (BOA in het publiek domein) of alle soorten BOA'S?


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #148 Gepost op: 30 mei 2013, 18:57:45
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1168042 date=1369916386
Maar bij 'handhavers' hebben we het hier dan over de, laat ik het oneerbiedig zeggen, de 'nieuwe stadswacht' (BOA in het publiek domein) of alle soorten BOA'S?

Tja dat is net zo'n ingewikkelde als de verwarring rondom de te pas en onpas gebruikte tem Toezichthouder. Politieagent is ook handhaver, bouwinspecteur ook....

Alle BOA's zijn Handhaver dat dan weer wel, toch?!


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #149 Gepost op: 17 juni 2013, 23:15:42
Citaat van: Gadgetman link=msg=1168152 date=1369933065
Tja dat is net zo'n ingewikkelde als de verwarring rondom de te pas en onpas gebruikte tem Toezichthouder. Politieagent is ook handhaver, bouwinspecteur ook....

Alle BOA's zijn Handhaver dat dan weer wel, toch?!

Dat is juist ook het probleem. Wie is nu een Handhaver en wie een Toezichthouder? Ik heb zelfs al personeel van een beveiligingsbedrijf welke ingezet wordt voor toezichttaken in probleem gebieden. Zij hebben ook toezichthouder achterop hun T-shirt staan.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.