'HELP! app' voor mobiele telefoons

Auteur Topic: 'HELP! app' voor mobiele telefoons  (gelezen 5307 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Gepost op: 14 december 2011, 17:16:49
Rotterdamse student bedenkt ‘HELP! App’
13-12-2011  |  23:45   door Michel Feenstra

Er is sinds dinsdagavond een nieuwe gratis telefoondienst beschikbaar om hulp in te schakelen in geval van nood.
Met de zogeheten ‘HELP! App’ kun je met één druk op de knop 112 bellen en tegelijkertijd omstanders in de buurt
oproepen om te komen helpen.


De applicatie is bedacht door student Bart Blok van de Hogeschool van Rotterdam naar aanleiding van het verhaal van Jacqueline de Jong van Stichting Meld Geweld.
De Jong werd op een vrijdagavond met haar man in elkaar geslagen terwijl mensen gewoon voorbij liepen.
Blok schrok van het feit dat mensen blijkbaar niet uit zichzelf helpen en bedacht daarom samen met twee medestudenten de ‘HELP! App’. Hierdoor wordt men via de mobiele telefoon persoonlijk gevraagd om te helpen als vlakbij iemand
in een noodsituatie verkeert. Dat kan verschillen van een hartaanval tot verdrinking of mishandeling.
Ook omstanders kunnen de applicatie indrukken om hulp in te roepen.

Wedstrijd
Bart Blok zond het idee in voor een wedstrijd voor duurzame applicaties en won uiteindelijk de ontwikkeling
van het idee door Vodafone Netherlands Foundation en de stichting Enviu.

330.000 EHBO-ers
Het Oranje Kruis roept in de uitzending van EenVandaag alle 330.000 EHBO-ers op om de nieuwe telefoondienst per direct te gebruiken.
Ook andere organisaties zoals de Hartstichting en het Rode Kruis hebben aangegeven de applicatie te omarmen.
Zij geven aan dat het een belangrijke manier is om bij een hartstilstand waarbij de eerste zes minuten van levensbelang zijn,
zo snel mogelijk te kunnen helpen. De applicatie zorgt op die manier voor snelle hulpverlening voordat er een ambulance is.

De applicatie is gratis te downloaden op www.helpapp.nl tevens is er een voorbeeld flimpje te zien.

BRON: http://www.rijnmond.nl/nieuws/13-12-2011/rotterdamse-student-bedenkt-%E2%80%98help-app%E2%80%99

De App is er op dit moment alleen nog voor Iphone en de Android markt.
Ik heb al gevraagd of en wanneer er een BlackBerry versie komt en wacht op antwoord daarvan.


In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1 Gepost op: 14 december 2011, 17:25:09
Het programma éénvandaag heeft er gisteravond ook aandacht aan besteed.

Voor reportagefilmpje van 06:15 minuten ga je naar http://www.eenvandaag.nl/gezondheid/39372/nieuwe_telefoondienst_voor_noodsituaties
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 14 december 2011, 19:42:35
ik vraag me alleen af hoe je misbruik hiervan kan voorkomen;
als je weet hoe vaak er al (bewust) misbruik wordt gemaakt van 112, de drempel van zo'n App is nog veel lager.

''leuk" als je met je vrienden in de kroeg staat, kijken hoeveel EHBO'ers er komen binnenstormen  :-X
Samen sterk in de hulpverlening!


Rowin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #3 Gepost op: 14 december 2011, 20:05:16
ik vraag me alleen af hoe je misbruik hiervan kan voorkomen;
als je weet hoe vaak er al (bewust) misbruik wordt gemaakt van 112, de drempel van zo'n App is nog veel lager.

''leuk" als je met je vrienden in de kroeg staat, kijken hoeveel EHBO'ers er komen binnenstormen  :-X
Nee, zodra je de app gebruikt en om hulp vraagt, wordt er ook direct 112 gebeld.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #4 Gepost op: 14 december 2011, 20:08:36
Helaas niet voor Symbian, dus ik moet nog paar maandjes wachten tot ik een iPhone of Android toestel heb
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #5 Gepost op: 15 december 2011, 15:22:23
De App is er op dit moment alleen nog voor Iphone en de Android markt.
Ik heb al gevraagd of en wanneer er een BlackBerry versie komt en wacht op antwoord daarvan.


Zojuist antwoord gekregen op mijn vraag.

We zijn momenteel bezig de versies voor Blackberry en Windows Phone 7 te ontwikkelen.
Houdt dus vooral de website en social media in de gaten, zodra hij beschikbaar is voor Blackberry zullen we dat
uiteraard zo snel mogelijk laten weten!
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 15 december 2011, 17:32:45
Zie o.a. http://www.helpapp.nl/

Citaat
Woendag 14 december is het zover! Na maandenlang voorbereiden zal de HELP! app dan officieel gelanceerd worden! In het voormalig Trouw gebouw in Amsterdam zal er een demonstratie plaats vinden waar bij je de werking van de HELP! app zelf kunt beleven en ervaren!
 
Naast dat de HELP! zijn grootse lancering zal gaan beleven zal het Oranje Kruis die dag ook 330.000 Nederlanders met een EHBO diploma of een EHBO certificaat oproepen om de HELP! app te gaan gebruiken.
 
Wij hebben ook jouw hulp nodig om de HELP! app tot een groots succes te maken. Door de app te downloaden in de iTunes App Store of in de Android Market en aan te geven voor welke noodsituaties opgeroepen wilt worden kunnnen we elkaar samen helpen in noodsituaties.

HELP! App in EenVandaag, uitzending 13 december 2011

HELP! demonstratiefilm


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 15 december 2011, 18:11:54
een vergelijkbaar initiatief:

Meldkamer Ambulancezorg lanceert App voor smartphones

http://www.liwwadders.nl/data/nieuws/items/EFEAEApZAFBQAiozJL.php
Datum: Vrijdag, 21 Oktober 2011
(tekst: persbericht)

Alarmnummer, locatiegegevens, huisarts, huisartsenpost onder de knop

Meldkamer Ambulancezorg Noord-Nederland lanceert slimme App voor smartphones

Nooit meer twijfelen over de plaats waar u bent wanneer in Noord-Nederland met spoed een ambulance nodig is. Eén druk op de ambulanceapp van uw smartphone en u ziet binnen enkele seconden tot op enkele meters nauwkeurig waar u bent. U drukt op de grote rode knop en uw telefoon belt direct 112. Het is één van de bijzondere mogelijkheden van de App die de nieuwe Meldkamer Ambulancezorg Noord-Nederland in Drachten heeft laten ontwikkelen. Binnen de meldkamer werken de vier Noordelijke ambulancediensten uit Groningen, Friesland en Drenthe samen aan professionele en snelle ambulancezorg voor 1,7 miljoen inwoners. De App is gratis te downloaden in zowel de App-store van Apple als op de site met Android Apps, via de zoekterm ambulance. De App van de meldkamer is uniek in Nederland.

Een tweede toepassing van de App is het vinden van en telefoneren met de dichtstbijzijnde huisartsenpost voor spoedeisende huisartsenzorg buiten de gewone praktijktijden in Friesland, Groningen of Drenthe. Aan de hand van uw locatie bepaalt de App automatisch wat de dichtstbijzijnde huisartsenpost is en geeft daarvan direct het nummer. Het aanraken van de knop is vervolgens voldoende om de verbinding tot stand te brengen. In de App kan ook het nummer van de eigen huisarts worden ingegeven, zodat u daar ook nooit meer naar hoeft te zoeken.

Gebruikers van de App krijgen via enkele veel gestelde vragen inzicht in wat gevraagd wordt wanneer ze bellen met het alarmnummer 112. Verder wordt uitleg gegeven over de ambulancezorg en de meldkamer.

Achter het publieke deel van de gratis App voor Apple en Android toestellen, bevindt zich een professioneel deel, dat alleen toegankelijk is voor zorgprofessionals en dat werkt via een inlogcode.

De App biedt de meldkamer ambulancezorg de mogelijkheid om snel de nieuwste informatie, regelingen en afspraken te verspreiden onder bijvoorbeeld de huisartsen in Noord-Nederland, de verloskundigen en andere professionele zorgverleners die regelmatig contact hebben met de meldkamer en ambulancepersoneel. De App is ontwikkeld door het Heerenveense bedrijf Speak.
Samen sterk in de hulpverlening!


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #8 Gepost op: 15 december 2011, 18:12:09
Vanmorgen heb ik in Deventer gewerkt. Toen ik thuis was kreeg ik een HELP! bericht of ik hulp kon bieden in Deventer bij een geweldsincident...
Terwijl mijn telefoon aangaf dat ik terug was in Ermelo en 38561meter van dit incident verwijderd was.. Het werkt dus nog niet helemaal vlekkeloos  ::)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #9 Gepost op: 16 december 2011, 21:03:52
Enig idee of dit ook voor een Nokia C6-01 is? Voor zover alleen voor de Iphone.