Welke papieren dienen aanwezig te zijn in je auto?

Auteur Topic: Welke papieren dienen aanwezig te zijn in je auto?  (gelezen 45491 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Blauw112

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Gepost op: 17 december 2011, 01:26:09
Hallo,

Ik vraag me eigenlijk af welke papieren verplicht zijn om bij je te hebben als je met een auto op pad bent, en welke papieren aanbevolen zijn:

Verplicht:
- rijbewijs
- kentekenbewijs deel 1
- kentekenbewijs deel 1B (tenaamstellingsbewijs)
- overschrijvingsbewijs

Aanbevolen:
- Europees schadeformulier
- APK keuringsbewijs

En zijn kopieën ook toegestaan (m.u.v. rijbewijs) dan?




sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 17 december 2011, 01:45:05
Origineel of kopie van rijbewijs
U moet altijd een origineel en geldig rijbewijs kunnen laten zien. Een kopie van uw rijbewijs is niet geldig.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-boete-bekeuring-krijgen-voor-het-rijden-zonder-rijbewijs.html


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 17 december 2011, 01:51:42
Kopie identiteitsbewijs
Een kopie van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument is geen geldig identiteitsbewijs. De echtheidskenmerken die op het originele document zijn aangebracht kunnen op een kopie niet worden gecontroleerd.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren.html


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 17 december 2011, 02:02:11

Verplicht:
- rijbewijs
- kentekenbewijs deel 1
- kentekenbewijs deel 1B (tenaamstellingsbewijs)
- overschrijvingsbewijs
- APK keuringsbewijs

Aanbevolen:
- Europees schadeformulier

GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #4 Gepost op: 17 december 2011, 02:02:58
De papieren die je verplicht bij je moet hebben zijn.
- rijbewijs
- kentekenbewijs deel 1
- kentekenbewijs deel 1B (tenaamstellingsbewijs)
- APK keuringsbewijs

En van alles dient het orgineel op 1e vordering ter inzage te overleggen zijn.

Het overschrijvingsbewijs kan je uit veiligheidsoverwegingen het beste thuis op een veilige plaats bewaren maar moet je
nooit bij je hebben omdat als je papieren en auto gestolen worden men dan de auto op het postkantoor kan overzetten
op een nieuwe eigenaar.

De reden waarom je het overschrijvingsbewijs niet bij de ander papieren moet hebben is dat je dan nooit meer kan
aantonen dat jij de eigenaar van het voertuig was.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 17 december 2011, 02:19:35
Voor Frankrijk kun je een boete krijgen als je geen schadeformulier in je voertuig hebt.

Verder ligt het wel aan het voertuig dat je in rijdt.
Prive in Nederland:

Rijbewijs
Kentekenbewijs 1 en 1b (voor het bij je hebben van het overschrijvingsdeel kun je in diverse landen een boete krijgen)
Apk

Bedrijfsvoertuig in Nederland:

Rijbewijs
Indien uitgereikt chauffeurspas
Indien van toepassing alle tachograafschijven van de laatste 28 dagen
Kentekenbewijs 1 en 1b
Apk
Groene Kaart
Indien het voertuig wordt gebruikt voor goederenvervoer boven 500kg kopie NIWO vergunning.
Nu 1 die snel vergeten wordt, indien het voertuig mag worden gebruik voor het vervoer van ADR goederen keuringsbewijs voor de categorien die mogen worden vervoert.

Aanvulling die voor beiden geldt is dat een id kaart geen geldig document is in andere landen dan Nederland, hij wordt in EG landen wel geaccepteerd maar is niet officieel. Voor elk grensoverschrijdend vervoer is er het advies voor een Paspoort.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #6 Gepost op: 17 december 2011, 02:20:21
    Hallo,

    Ik vraag me eigenlijk af welke papieren verplicht zijn om bij je te hebben als je met een auto op pad bent, en welke papieren aanbevolen zijn:

    Verplicht:
    - rijbewijs
    - kentekenbewijs deel 1
    - kentekenbewijs deel 1B (tenaamstellingsbewijs)
    - overschrijvingsbewijs
    - APK keuringsbewijs

    Aanbevolen:
    - Europees schadeformulier

    En zijn kopieën ook toegestaan (m.u.v. rijbewijs) dan?

    Indien geen rijbewijs, dan een ander geldig Nederlands legitimatiebewijs (wed ID). APK is niet meer verplicht en mag dus niet meer gevraagd worden, behalve als de APK van het betrokken voertuig verlopen is (waarheidsvinding!) Een kopie van een document is niet toegestaan, en het repareren van het document OOK niet! (zie de kleine letters op het document: het eigenhandig aanbrengen van wijzigingen ...)

    Maar even een weder vraag, je leent een auto van een ander, ben jij (ook) verantwoordelijk voor:

    • APK
    • verzekering
    • technische staat

     van dat voertuig?

    En voor degene die het antwoord weten: even zwijgen svp!
    in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


    Haageneesch

    • Foto- en videograaf.
    • Senior gebruiker
    • ****
    • Berichten: 5,952
    • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
      • Haageneesch
    Reactie #7 Gepost op: 17 december 2011, 02:35:27
      Maar even een weder vraag, je leent een auto van een ander, ben jij (ook) verantwoordelijk voor:
      • APK
      • verzekering
      • technische staat

       van dat voertuig?

      En voor degene die het antwoord weten: even zwijgen svp![/list]

      Ja, jij bent de bestuurder, dus jij bent verantwoordelijk dat jij de openbare weg betreedt met een voertuig dat technisch enigszins in orde is, de APK mag verlopen zijn maar dan moet je onderweg zijn naar een locatie waar deze APK gekeurd kan worden.

      Ik ben niet iemand die het antwoord weet. Dit is van wat ik (hopelijk goed) heb onthouden van BodW.


      HIT

      • Eigenaar HarmInfraTransport
      • Senior gebruiker
      • ****
      • Berichten: 3,046
        • Harm Infra Transport
      Reactie #8 Gepost op: 17 december 2011, 10:04:59
        Ja, jij bent de bestuurder, dus jij bent verantwoordelijk dat jij de openbare weg betreedt met een voertuig dat technisch enigszins in orde is,
      de APK mag verlopen zijn maar dan moet je onderweg zijn naar een locatie waar deze APK gekeurd kan worden.
      Ik ben niet iemand die het antwoord weet. Dit is van wat ik (hopelijk goed) heb onthouden van BodW.

      Kijk dat wist ik dus weer niet, ik weet niet beter dan dat je er dan eigenlijk niet mee mag rijden behalve de monteur voor de benodigde proefrit. Sinds wanneer is dit eigenlijk? [/list]
      Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


      Haageneesch

      • Foto- en videograaf.
      • Senior gebruiker
      • ****
      • Berichten: 5,952
      • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
        • Haageneesch
      Reactie #9 Gepost op: 17 december 2011, 11:40:44
      Kijk dat wist ik dus weer niet, ik weet niet beter dan dat je er dan eigenlijk niet mee mag rijden behalve de monteur voor de benodigde proefrit. Sinds wanneer is dit eigenlijk?
      Sinds ik dat in blik op de weg heb gezien?