brandblusser aan boord

Auteur Topic: brandblusser aan boord  (gelezen 13754 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 9 januari 2005, 16:40:27
ik heb een polyester bootje van 4,20 meter met een 9,9 pk yamaha,

het probleem is dat een brandblusser verplicht is maar ik weet niet wat voor een ik moet nemen (qua kilo`s, en qua montage)

ik heb er een nodig die met aardig ruig weer goed blijft zitten en die niet gaat roesten

weten jullie wat ik moet gebruiken of wat aan te raden is>??

ik vraag het maar hier omdat jullie weten wat hij moet kunnen houden

met vriendelijke groet

jerommekeaalsmeer


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2005, 19:00:04
Het minimum wat je dient te hebben is een 2 kilo poederblusser in dit geval.
Die zijn er in aluminium uitvoering,maar die kunnen een stuk minder hebben dan een stalen,omdat het materiaal veel dunner is.
Ik zou je dus wel een stalen aanraden,met een draadbeugel en eventueel een los bandje erbij,dan kan er het minste mee gebeuren.
Als je hem na een dagje erop uit te zijn geweest gewoon van boord neemt dan zal hij ook niet zo snel gaan roesten.
  Ta


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2005, 19:56:35
Een simpel ABC-blussertje van de Aldi (zo af en toe in de verkoop) lijkt mij voldoende...

bAdemArk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2005, 20:18:43
Een simpel ABC-blussertje van de Aldi (zo af en toe in de verkoop) lijkt mij voldoende...

bAdemArk

Dat ligt er aan waarom je een brandblusser meeneemt. Om mee te blussen als het nodig is of om aan de wettelijke eisen te voldoen.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2005, 20:26:46
Dat ligt er aan waarom je een brandblusser meeneemt. Om mee te blussen als het nodig is of om aan de wettelijke eisen te voldoen.

Henk
ik ga even hele rare dingen zeggen voor mijn vakgebied dan (Annemiek snapt wel waarom ) Maar die dingen van een bouwmarkt of zoals hier van de Aldi zijn wel goed,maar na gebruik zijn ze niet altijd hervulbaar.Zeker niet als ze van een een of ander vaag merk zijn.
Wij zeggen altijd,koop een brandblusser bij een erkend brandbeveiligingsbedrijf.Dan zijn ze zeer zeker hervulbaar,het koste even wat meer,maar daar koop je ook wat meer zekerheid mee ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2005, 20:44:40
Dat ligt er aan waarom je een brandblusser meeneemt. Om mee te blussen als het nodig is of om aan de wettelijke eisen te voldoen.

Henk

antwoord B,

bij brand ken je toch niets uitrichten met zo`n dingetje op een kleine boot
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Heidebrandje

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2005, 21:06:01
ik ga even hele rare dingen zeggen voor mijn vakgebied dan (Annemiek snapt wel waarom ) Maar die dingen van een bouwmarkt of zoals hier van de Aldi zijn wel goed,maar na gebruik zijn ze niet altijd hervulbaar.Zeker niet als ze van een een of ander vaag merk zijn.
Wij zeggen altijd,koop een brandblusser bij een erkend brandbeveiligingsbedrijf.Dan zijn ze zeer zeker hervulbaar,het koste even wat meer,maar daar koop je ook wat meer zekerheid mee ;)

Let wel op dat je Blusser goed gekeurd is voor aan boord ze moeten voorzien zijn van een stuurwieltje dit staat meestal aan de rechterkant van het etiket


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2005, 22:54:28
ik ga even hele rare dingen zeggen voor mijn vakgebied dan (Annemiek snapt wel waarom ) Maar die dingen van een bouwmarkt of zoals hier van de Aldi zijn wel goed,maar na gebruik zijn ze niet altijd hervulbaar.Zeker niet als ze van een een of ander vaag merk zijn.
Wij zeggen altijd,koop een brandblusser bij een erkend brandbeveiligingsbedrijf.Dan zijn ze zeer zeker hervulbaar,het koste even wat meer,maar daar koop je ook wat meer zekerheid mee ;)

je kunt natuurlijk ook een nieuwe kopen, áls je het ding gebruikt hebt!  ;)

bAdemArk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2005, 23:23:51
antwoord B,

bij brand ken je toch niets uitrichten met zo`n dingetje op een kleine boot
je kan binnen enkele minuten na het ontstaan van de brand met dat dingetje meer uitrichten dan na een kwartier met een tas. Ik heb al meermalen een vuur gedoofd door simpel te blazen. Dit gaat natuurlijk alleen bij een beginnende brand, zoals met een klein stukje hout dat in de brand staat (ook wel "lucifer genoemd).  Maar als je eerst wacht met het gebruiken van de brandblusser tot het vuur zich uitbreid tot het merendeel van je boot heb je gelijk. Maar dit is niet verstandig.

Henk


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2005, 00:52:37
Hangt er een beetje vanaf wat voor soort vaartuig je hebt. Als het een polyester boot is (wat de meeste pleziervaartuigen zijn) geef ik je weinig kans met een brandblusser. Dan moet je er wel heel snel bij zijn. Als RB-lid heb ik 3 jaar geleden bij een bootbrand geassisteerd in een haven. Polyesterboot met inboard had na het tanken  :o opeens rook onder de motorbun. Schipper controleert waar de rook vanaf kwam en dit was waarschijnlijk genoeg om de fik er goed in te krijgen (meer zuurstof brand beter). Opvarende allen van boord afgesprongen en de boot ging stationair stuurloos richting steigers en kwam tot stilstand tegen een andere, aan de steiger liggende, boot. 7 polyesterboten totaal verfikt. Naast die aan de steiger liggende boot, lag een houten kajuitbootje. Alleen maar lakschade.
Dus ik zou afhankelijk van de soort boot de keuze maken. polyester: wettelijke eis=brandblusser. Andere bouwstof (hout of metaal) zorgen voor een goede brandblusser.

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge