Waterwinning op laten bouwen door chauffeur/pompbediender?

Auteur Topic: Waterwinning op laten bouwen door chauffeur/pompbediender?  (gelezen 15100 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Th.vd.L

  • Bevelvoerder
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #20 Gepost op: 19 december 2011, 10:47:01
Gezond boerenverstand gebruiken zou ik zeggen.

Ik ben nog maar 2,5 jaar chauffeur/pompbediener op de TS, niet al te lang dus, maar heb nooit een situatie gehad waarbij de pomp het begaf. Logischerwijs help ik collega's op de goede weg door te assisteren daar waar nodig is. Uiteraard houd je het voertuig, waaronder dus ook de bluspomp, in de gaten en ben je beperkt in je bewegingsvrijheid; in mijn ogen +/- 20 meter rond het voertuig.

Wel heb ik tijdens een oefensituatie gehad dat er een hydraulische slang knapte van de versnellingsbak, waardoor het voertuig buiten dienst moest. Rijden en het gebruik van de pomp kon allemaal wel volgens de TD-piket, maar om in te zetten bij brand/hulpverlening was niet de bedoeling. Zoals je mag verwachten, wordt er direct geanticipeerd op een defect aan het voertuig, ondanks de oefensituatie. In dit geval heeft het brandweerpersoneel zich bij de brand teruggetrokken.

Als ik chauffeur op de hoogwerker ben, blijf ik uiteraard ook in de buurt van het voertuig. Op internet zijn filmpjes uit de praktijk te vinden dat de machine het kan begeven en ik vind dat de chauffeur van de hoogwerker de volledige verantwoordelijk heeft over het voertuig, manschappen, opstelplaats etc. etc. Als chauffeur moet je de nood-noodprocedure blind kennen.

Als we alles moeten vastleggen met regels, procedures en protocollen, wordt het voor "ons brandweer" een onwerkbare situatie. Regels etc. zijn prima, maar je hoeft echt niet alles op de puntjes precies vast te leggen. Wat mij betreft is er veel mogelijk, als het maar op een veilige en verantwoorde manier gebeurt. Bij de brandweer moeten we vaak "improviseren".

Op de vraag waarom zou je niet de assistentie vragen van omstanders / politie bij het opbouwen van de waterwinning, kan ik het volgende zeggen.
Van mensen zonder brandweerervaring kun je niet verwachten dat ze precies weten wat er moet gebeuren. Vragen als: Opzetstuk/spindel, wat is dat? kun je dan verwachten.
De enige burger die kan helpen, is een brandweerman in het publiek. Regelmatig gebeurt het ook dat brandweerpersoneel die niet in functie zijn, worden gevraagd om te helpen. Eigenlijk hoef je het geeneens te vragen, meestal komen ze al naar je toe om te assisteren, zeker wanneer het een serieuze inzet is.
Verander wat je niet kan accepteren en accepteer wat je niet kan veranderen.


Bweer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #21 Gepost op: 19 december 2011, 10:52:26
Ik vind de reacties wel interessant.

Ik heb zelf als chauffeur / pompbediende diverse malen zowel de politie als burgers aan het werk gezet.

Uiteraard kunnen deze mensen geen opzetstuk plaatsen en zo. Maar ze kunnen wel uitstekend met je meelopen met 1-2 slangen in hun armen.

Dat betekent dan dat jij niet steeds naar de TS terughoeft om nieuwe slangen op te halen. En dat is dan weer een stukje tijdswinst. Dan is het één keer de slangen uitlopen, opzetstuk plaatsen en je hebt water.

Dat is wat ik bedoel, en mijn ervaring is dat het prima werkt.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #22 Gepost op: 19 december 2011, 10:55:35
Mag ik vragen bij welk korps je dan wel zit?

Ik als BV ga vaak er vanuit dat de pompbediende niet vast bij zijn pomp gaat staan. Niet allen de waterwinning kan/moet hij/zij doen. De pompbediender zijn ook mijn oeren en ogen buiten als ik binnenben. In verwacht van hem dat hij buiten de eventuele ontwikkeling van de brand (lezen RSTV) continu doet. Ook de sfeer op straat moet hij "proeven".  Hij staat immers in zijn eentje buiten terwijl wij met zijn alle binnen zijn. En nee dan bedoel ik niet aan de achterkant van het huis kijken. Hij moet de pomp kunnen horen zeg maar. Als je vertrouwen hebt in je pomp en voertuig dan kan dat ook. Heb je er geen vertrouwen in blijf er dan maar lekker achter stil staan(helaas).  

Ik snap je op zich wel hoor. Er zijn bij ons korps ook nog wat chauffeurs en manschappen die "vastgeroest" zitten in de gedachte dat een chauf alleen bij zijn pomp hoort te staan. Erg jammer maar ik heb ook geen zicht op de opleiding. Wordt daar geleerd dat je als pompbediener wel wat mag lopen en werkzaamheden uit mag voeren?
Emmer Compascuum, zie ik in zijn onderschrift staan. Fijn voorbeeld zijn de rode flappen die íedereen heeft. Das handig als je je bevelvoerder zoekt! (ohja, zo'n rood hesje is natuurlijk veel handiger).

Ik volg uiltje compleet. Een ch/p die met zijn handen in zijn zakken staat is vrijwel onmogelijk. Mijn ch/p loopt constant in het rond om te kijken of de slangen goed liggen, als hij ziet dat deze in de deuropening "op slot"gaan haalt hij ze uit de knoop, verwijdert spulletjes waar ze achter vast kunnen lopen en houdt in de gaten dat al mijn collegas hun kleding en ademlucht goed in orde blijven ( denk aan nekflappen die verkeerd zitten). Die pomp gaat echt wel door en ík sta al BV tussen de communicatie van mijn manschappen én ch/p. Ik vertrouw mijn ch/p dat hij binnen 10 seconden terug is op zijn pomp en dat zal hem/haar altijd lukken. Enige wat ik van hem verlang is dat hij altijd het voertuig in het zicht houdt.
Tijdens de opbouw van mijn waterwinning zitten zijn collegas nog niet binnen en zullen ze al helemaal niet in doodsnood zitten omdat mijn ch/p een aantal slangen extra uitrolt zodat we tijdswinst hebben.

Burgers die helpen om een slinger te geven aan mijn slangen wil ik ook niets van weten. En mocht het zo zijn dat er een tweede TS onderweg is dan is mijn CH/P al bezig om voorbereidingen te treffen om dat voertuig z.s.m. de weg te wijzen zodat deze meteen kan ondersteunen. (uiteraard in samenspraak met mij)
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #23 Gepost op: 19 december 2011, 10:56:47
Eigenlijk lees je hier dus het oude bekende riedeltje dat je overal tegen komt.

Er wordt je iets aangeleerd, daar is een regelgevende onderbouwing voor neem ik aan, maar de praktijk wijst uit dat het anders gedaan wordt.

En iedereen valt over diegeen die zich aan die regels wil houden die geen zin heeft in problemen omdat het WEL een keer mis gaat en hij dan wordt afgerekend op het feit dat hij zich niet conform zijn opleiding heeft gedragen.

En hoe achteloos wordt er hier gesproken tegen de wet van Murphy....

vb. 1.Hoogwerker met man in bakje, bediener gaat even plaspauze nemen achter de ts(lange brand)bediening bakje weigert, man beneden niet aanwezig. resultaat brandwonden voor de meneer in het bakje. Dit is geen achteloos voorbeeld maar een uit de praktijk. Deze bediener/ch vertrouwde ook teveel op zijn materieel.
vb. 2.Kraanmachinist stapt uit om zijn eigen lading aan te pikken omdat de man onder de kraan bezig is aan de andere zijde van het werk, de lierrem schiet los door een mankement en de katrol komt in de nek van de kraanmachinist. Ook een voorbeeld uit de praktijk.
vb. 3.Door een storing in de waterpomp wordt er teveel druk opgebouwd in de slang, de man die aan de slang staat krijgt ineens een grotere druk te verwerken. Een storing in druk hoef je niet te horen want de pomp blijft zijn normale toeren maken. En helaas ook dit is in het verleden al gebeurd.

Veiligheids regels zijn er omdat er in het verleden wat is mis gegaan, neem ze niet achteloos voor gelezen maar zolang er geen bewijs is dat ze niet werken houdt ze dan in acht.
Als dat betekend dat je moet opschalen, jammer dan.
Ik ben het met je eens dat het vroeger nodig was. Toen waren de pompen complex. Nu hebben we een pomp op het voertuig die met een druk op de knop aan gaat. Ik zet zeg ook niet dat de pompbediender heel ver weg gaat. Ik zeg dat hij binnen gehoorsafstand van de pomp moet blijven. Hij kan horen of de pomp klinkt zoals het zou moeten en dat hoef je niet van metertjes af te lezen.

Het is situatie afhankelijk. Als het publiek opstandig is en er is nog geen politie dan kan het maar zo zijn dat de pompbediener niet bij zijn voertuig weg kan omdat dan de volledige inventaris weg gehaald wordt. Maar om gelijk te zeggen dat de pompbediener niet achter de pomp weg kan/mag gaat mij te ver. Het is gewoon een kwestie van gezond boeren verstand.

Laten we wel wezen jij noemt voorbeelden waarbij het fout ging. Ik kan ook voorbeelden noemen waarbij het goed was dat de pompbediener niet achter zijn voertuig stond. Omdat hij voor zijn voertuig op een meter of 10 stond kon hij een een gevaarlijke situatie (brandoverslag) melden waardoor wij veilig naar buiten konden gaan.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 19 december 2011, 16:48:12
Eigenlijk lees je hier dus het oude bekende riedeltje dat je overal tegen komt.

Er wordt je iets aangeleerd, daar is een regelgevende onderbouwing voor neem ik aan, maar de praktijk wijst uit dat het anders gedaan wordt.

En iedereen valt over diegeen die zich aan die regels wil houden die geen zin heeft in problemen omdat het WEL een keer mis gaat en hij dan wordt afgerekend op het feit dat hij zich niet conform zijn opleiding heeft gedragen.

En hoe achteloos wordt er hier gesproken tegen de wet van Murphy....

vb. 1.Hoogwerker met man in bakje, bediener gaat even plaspauze nemen achter de ts(lange brand)bediening bakje weigert, man beneden niet aanwezig. resultaat brandwonden voor de meneer in het bakje. Dit is geen achteloos voorbeeld maar een uit de praktijk. Deze bediener/ch vertrouwde ook teveel op zijn materieel.
vb. 2.Kraanmachinist stapt uit om zijn eigen lading aan te pikken omdat de man onder de kraan bezig is aan de andere zijde van het werk, de lierrem schiet los door een mankement en de katrol komt in de nek van de kraanmachinist. Ook een voorbeeld uit de praktijk.
vb. 3.Door een storing in de waterpomp wordt er teveel druk opgebouwd in de slang, de man die aan de slang staat krijgt ineens een grotere druk te verwerken. Een storing in druk hoef je niet te horen want de pomp blijft zijn normale toeren maken. En helaas ook dit is in het verleden al gebeurd.

Veiligheids regels zijn er omdat er in het verleden wat is mis gegaan, neem ze niet achteloos voor gelezen maar zolang er geen bewijs is dat ze niet werken houdt ze dan in acht.
Als dat betekend dat je moet opschalen, jammer dan.
Als er ergens eigen veiligheid hoog in het vaandel staat is dat bij de brandweer, en daar komt het teamwork van een ploeg ook mee naar voren. Je werkt als een team. Blijkt dat je tijdens een woningbrand naar binnen moet voor een redding van een slachtoffer zal dat erg vaak met beide ploegen gebeuren. Dan is er dus geen personeel over om die waterwinning op te bouwen. Kun je gaan opschalen wat dan ook zeker gebeurt, maar als dat betekent dat de 2e TS ergens anders vandaan moet komen, kan het betekenen dat je je binnenaanval en redding moet staken omdat je geen water meer in de tank hebt. Dus overlevingskansen voor het slachtoffer 0. Dus efficiënt inzetten van je ploegen en de waterwinning laten opbouwen door je pompbediende kan betekenen dat je iemand net wel kunt redden.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #25 Gepost op: 19 december 2011, 17:07:14
Als Bev wel regelmatig aanwezige en belangstellende ingezet bij waterwinning en ook wel voor hulp bij afzetting.
Uiteraard wel na instructie en veiligheidscontrole( uitgifte Veiligheidsvestje).
Maar er zijn vaak wel bereidwillige aanwezigen.
Bij instappen begint de inzet.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #26 Gepost op: 21 december 2011, 03:03:00
Omdat ik iets zoek over waterwinning als brandweerleek maar wel geïnteresseerde van het vak kwam ik toevallig op dit onderwerp.
Ik kan me er wel wat bij indenken dat lang niet iedere BV er op zit te wachten maar ik zou dan toch kijken wie kan ik wel
en wie kan ik het niet aan toe vertrouwen.

Zelf heb ik regelmatig gekeken en weet hoe zo'n ondergrondse wateraansluiting eruit ziet dus mij kan je rustig zo'n opzetstuk en putopener meegeven.

In lekentaal komt het voor mij op het volgende neer.
Kwestie van de deksel eraf halen opzetstuk er op draaien hij past toch maar op 1 manier de grote dopsleutel er op zetten
en volledig opendraaien en dan de kranen testen of er water uit komt voordat je de slangen aankoppelt.
Ik zal zeker niet de officieële namen gebruikt hebben maar ik neem aan dat jullie wel snappen wat ik bedoel.

Wat betreft slangen aankoppelen kan er volgens mij ook niet snel iets fout gaan denk ik want volgens mij is het niets meer
dan de mannetjes en vrouwtjes koppelingen goed in elkaar draaien want anders passen ze volgens mij niet.
Maar dat is mijn logica trouwens. Mocht ik het fout hebben dan hoor/lees ik het graag uiteraard want daar leer ik weer van.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #27 Gepost op: 21 december 2011, 13:00:48
Omdat ik iets zoek over waterwinning als brandweerleek maar wel geïnteresseerde van het vak kwam ik toevallig op dit onderwerp.
Ik kan me er wel wat bij indenken dat lang niet iedere BV er op zit te wachten maar ik zou dan toch kijken wie kan ik wel
en wie kan ik het niet aan toe vertrouwen.

Zelf heb ik regelmatig gekeken en weet hoe zo'n ondergrondse wateraansluiting eruit ziet dus mij kan je rustig zo'n opzetstuk en putopener meegeven.

In lekentaal komt het voor mij op het volgende neer.
Kwestie van de deksel eraf halen opzetstuk er op draaien hij past toch maar op 1 manier de grote dopsleutel er op zetten
en volledig opendraaien en dan de kranen testen of er water uit komt voordat je de slangen aankoppelt.
Ik zal zeker niet de officieële namen gebruikt hebben maar ik neem aan dat jullie wel snappen wat ik bedoel.

Wat betreft slangen aankoppelen kan er volgens mij ook niet snel iets fout gaan denk ik want volgens mij is het niets meer
dan de mannetjes en vrouwtjes koppelingen goed in elkaar draaien want anders passen ze volgens mij niet.
Maar dat is mijn logica trouwens. Mocht ik het fout hebben dan hoor/lees ik het graag uiteraard want daar leer ik weer van.

dit is niet helemaal waar. Het is niet eventjes het opzetstuk erop draaien. Eerst kijken of de ring op het opzetstuk wel naar beneden is gedraaid. je draait hem volledig open en weer een kwartslag terug( anders heb je kans dat de boel vast komt te zitten) Ook is het niet alleen om te testen ofdat die het doet. Je draait hem open om al het zand en roest en andere troep eruit te spoelen zodat dit niet in je pomp terecht komt. En wat betreft de koppelingen toch gebeuren daar nog een hoop dingen mee. Als je niet goed oplet zit er een draai in de slang en draait die zichzelf eraf. Daar zit je niet op te wachten als pompbediende zijnde als je ploeg al bezig is en je denk bijna water te hebben maar de slang schiet eraf. Ook is het leven gevaarlijk als die daar de lucht gaat vliegen.

Voorbeeldje

Een brandslang aansluiten... Hoe moeilijk kan het zijn...
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 24 december 2011, 15:29:41
Als Bev wel regelmatig aanwezige en belangstellende ingezet bij waterwinning en ook wel voor hulp bij afzetting.
Uiteraard wel na instructie en veiligheidscontrole( uitgifte Veiligheidsvestje).
Maar er zijn vaak wel bereidwillige aanwezigen.

Heb je wel zoveel tijd om tijdens een uitruk een omstander of belangstellende instructie te geven over hoe het een en ander werkt ?


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #29 Gepost op: 24 december 2011, 23:14:00
Na eerste verkenning en berichtgeving, waarbij een tas voldoende water op voorraad heeft, is dit best mogelijk en zeker op het platteland een beetje vertrouwen op de manschappen en met name de chauffeur-pompbediende.
Bij instappen begint de inzet.