Protocol overlijden op een evenement

Auteur Topic: Protocol overlijden op een evenement  (gelezen 18420 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #30 Gepost op: 8 januari 2012, 19:51:22
Ik zou het ook z.s.m. melden bij de ambulance meldkamer... Bij een NR-penning hoeven zij ook niet zo veel te doen en is het niet nodig om met 2 ambu's met spoed tp te komen.

Als je dit verhaal doortrekt dan wat is de meerwaarde van het bellen naar 112? Als iemand niet gereanimeerd wilt worden dan heb je niets aan een ambulance. Je kunt beter de HAP bellen, dan heb je gelijk ook een arts.

Dan kan er een begrafenisondernemer meteen worden geregeld en kunnen wij vrij blijven voor levende mensen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #31 Gepost op: 8 januari 2012, 19:58:11
Als je dit verhaal doortrekt dan wat is de meerwaarde van het bellen naar 112? Als iemand niet gereanimeerd wilt worden dan heb je niets aan een ambulance. Je kunt beter de HAP bellen, dan heb je gelijk ook een arts.

Dan kan er een begrafenisondernemer meteen worden geregeld en kunnen wij vrij blijven voor levende mensen.

CM

Mee eens, ik heb dus al in het protocol opgenomen dat de MKA zsm op de hoogte moet worden gebracht van het aantreffen van de NR-penning. De kans dat er al is gebeld door iemand in het publiek, danwel door de EHBO voordat de penning is gevonden is groot.

Gaat een HAP met prio 1 tp komen bij een melding persoon onwel, NR-penning aangetroffen?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #32 Gepost op: 8 januari 2012, 20:28:02
Mee eens, ik heb dus al in het protocol opgenomen dat de MKA zsm op de hoogte moet worden gebracht van het aantreffen van de NR-penning. De kans dat er al is gebeld door iemand in het publiek, danwel door de EHBO voordat de penning is gevonden is groot.

Gaat een HAP met prio 1 tp komen bij een melding persoon onwel, NR-penning aangetroffen?

Ik ben me ervan bewust dat mensen al bellen met het aantal mobieltjes in omloop, zeker bij zo'n evenement.

Ik denk niet dat de HAP met U1 komt, waarvoor zou dat nodig zijn? Bedenk wel dat iedere spoedrit behoorlijk risico's met zich meebrengt en ik zou het nooit goed vinden dat wij met A1 gingen voor een overledene. Ook niet bij een evenement, daarom is het goed om over dit soort dingen na te denken (hoe klein ook de kans). Je komt hier al met goede oplossingen zoals het verplaatsen van het stoffelijk overschot naar een rustiger omgeving.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #33 Gepost op: 8 januari 2012, 20:42:24
Wanneer meteen duidelijk is dat er een penning aanwezig is kunnen we als Ehbo-dienst toch handelen als bij een bewusteloze. Stabiel leggen en inpakken in een ISO deken. Dan vervoeren en ik denk dat niemand ziet dat de persoon overleden is.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #34 Gepost op: 8 januari 2012, 20:45:41
Wanneer meteen duidelijk is dat er een penning aanwezig is kunnen we als Ehbo-dienst toch handelen als bij een bewusteloze. Stabiel leggen en inpakken in een ISO deken. Dan vervoeren en ik denk dat niemand ziet dat de persoon overleden is.

Behalve als er al begonnen is met BLS door omstanders..
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #35 Gepost op: 8 januari 2012, 21:20:21
Behalve als er al begonnen is met BLS door omstanders..

Dat is voor dit protocol waar ik vanuit ga, de persoon is onwel, maar leeft nog en er wordt al dan niet door omstanders hulp verleend.

Ik wil ook nog een apart protocol 'overleden op het evenement' gaan opstellen, omdat ik verwacht dat daar nog wat andere haken en ogen aan zitten.

Dus uitgaande dat de patient nog niet overleden is (kan officieel ook niet anders, want een leek kan dit niet bepalen) komt de HAP nu nog steeds op eigen initiatief? Krijgt zo'n melding wel voorrang op overige meldingen? Dus niet eerst de rondes afmaken? A/U1 maakt niet zoveel uit. (handig om auto te horen aankomen)
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #36 Gepost op: 8 januari 2012, 21:27:30
Dat is voor dit protocol waar ik vanuit ga, de persoon is onwel, maar leeft nog en er wordt al dan niet door omstanders hulp verleend.

Ik wil ook nog een apart protocol 'overleden op het evenement' gaan opstellen, omdat ik verwacht dat daar nog wat andere haken en ogen aan zitten.

Dus uitgaande dat de patient nog niet overleden is (kan officieel ook niet anders, want een leek kan dit niet bepalen) komt de HAP nu nog steeds op eigen initiatief? Krijgt zo'n melding wel voorrang op overige meldingen? Dus niet eerst de rondes afmaken? A/U1 maakt niet zoveel uit. (handig om auto te horen aankomen)

Ik denk dat je zoekt naar een antwoord waar ik geen antwoord op kan geven. Het is afhankelijk van zoveel factoren, hoe druk is het? welke huisarts is het?
Dat zal per geval verschillen.

Carl
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #37 Gepost op: 8 januari 2012, 22:46:13
Mijn ervaring is dat de MKA heel goed daar met je afspraken over kan maken,  zij hebben de contacten met schouwarts, en hebben mogelijke meerdere oplossingen.  

Afspraken maken met de meldkamers van de regio, levert een boel helderheid op.. O0 O0


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #38 Gepost op: 8 januari 2012, 23:11:42
Mijn ervaring is dat de MKA heel goed daar met je afspraken over kan maken,  zij hebben de contacten met schouwarts, en hebben mogelijke meerdere oplossingen.  

Afspraken maken met de meldkamers van de regio, levert een boel helderheid op.. O0 O0

Ik ga wat ik nu op papier heb eens langs onze vaste EHBO vereninging sturen voor hun visie, zij krijgen er toch ook mee te maken. Ook mijn schoonvader (ex-ACH)zal ik eens vragen wat contacten aan te boren bij een MKA regio Lisse.


Van de blauwe tak heb ik nog weinig informatie gehoord, maar ik ga ervan uit dat de regie in eerste instantie bij het ambulancepersoneel ligt en zij verder niet veel kunnen betekenen in zo'n situatie.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #39 Gepost op: 12 januari 2012, 23:52:26
Dat een ambu geen slachtoffer(overleden iemand) meeneemt heb ik niet gezegd. Als we een reanimatie op straat hebben gehad en het is niet gelukt nemen we het slachtoffer ook mee naar het mortuarium. Daar wordt dan een arts gewaarschuwd.
Wanneer je spreekt over een dodelijk ongeval bv bij een evenement dan spreek je van een niet natuurlijke dood. Het lichaam moet dan blijven liggen waar het ligt en de politie moet ingeschakeld worden. Die schakelt dan meteen de forensische arts in , deze arts kan zelfs het lichaam in beslag nemen. Er wordt wel makkelijk gepraat over een ambu niet  binnen 15vminuten aanwezig kan zijn dus de evenement hulpverleners brengen het slachtoffer maar, daar hangen nog wel haken en ogen aan.
Wees voorzichtig daarmee.

Tijdens mijn SIGMA stage is een eenzijdig ongeval gebeurd tijdens de huisreis van een carnavalavond.
Het so met een open schedeldakbreuk.
We zijn gaan reanimeren, maar na enkele minuten gaf de AVK aan, dat we stoppen.
De aanwezige politieman nam direct daarna het lichaam in beslag.