Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld

Auteur Topic: Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld  (gelezen 61498 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #80 Gepost op: 15 januari 2012, 22:58:08
Daar gaat het helemaal niet om. Sylvester geeft aan dat als je geen herrie hoort het geen spoedvoertuig is en zijn 1e gedachte is dus om niet aan de kant te gaan. Ik heb al aangegeven: als je het niet hoort kan je er niets aan doen, maar ga nooit en te nimmer opzettelijk voor een spoedvoertuig rijden omdat jij meent dat deze niet volgens de regels rijdt.
Daar heb jij gelijk in, maar de chauffeur is niet zo slim bezig als hi zijn geluidssignalen uitlaat als er voertuigen op de weg rijden die hem in de weg rijden.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #81 Gepost op: 15 januari 2012, 22:59:32
Waarom zou ik dan opeens uitwijken voor een voertuig dat geen prio 1 rijdt?
Eigenlijk zou je iedere hulpverleningsvoertuig dat met Blauw/Blauw kan rijden uit moeten rusten met een matrixbordje waarop dan de tekst kan verschijnen met bijv Spoed Brandweer/Spoed Ambulance/Spoed Politie, zodat je toch prio 1 rijdt, maar dan zonder sirene.
Maar hulpverleners gelukkig is het bij mij automatisme dat als ik Blauw/Blauw zie, ik een manier zoek zodat het voertuig er zonder problemen langs kan.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #82 Gepost op: 15 januari 2012, 23:02:12
Waarom zou ik dan opeens uitwijken voor een voertuig dat geen prio 1 rijdt?
Eigenlijk zou je iedere hulpverleningsvoertuig dat met Blauw/Blauw kan rijden uit moeten rusten met een matrixbordje waarop dan de tekst kan verschijnen met bijv Spoed Brandweer/Spoed Ambulance/Spoed Politie, zodat je toch prio 1 rijdt, maar dan zonder sirene.

Zou er iemand in Nederland zijn die NIET snapt dat je aan de kant moet gaan als je blauwe lampen ziet? Iedere bestuurder ziet dat als een spoedvoertuig, alleen volgens de branchevoorschriften ben je geen voorrangsvoertuig.

Maar hulpverleners gelukkig is het bij mij automatisme dat als ik Blauw/Blauw zie, ik een manier zoek zodat het voertuig er zonder problemen langs kan.

Mooi. Laat me de volgende keer dan alsjeblieft niet zo schrikken met die rare uitspraken O0
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #83 Gepost op: 15 januari 2012, 23:08:27
Ik maakte het vroeger vaak mee dat ik een voorrangsvoertuig niet opmerkte.
Zeker met een slechte akoestiek is het moeilijk (vooral overdag) om een voertuig op te merken als je in een busje rijdt.
Natuurlijk moet je goed je spiegels in de gaten houden maar hoofdzaak is toch om vooral vooruit te kijken.

Een paar jaar geleden heb ik me aangeleerd om (zeker in de binnenstad) mijn raampje een cm ongeveer open te zetten.
Hierdoor vergroot je de kans eerder een sirene te horen en zo heb je ook eerder de tijd om een veilige stopplaats te zoeken.
Zie ik alleen flitsers in de spiegel dan doe ik hetzelfde. Die flitsers branden volgens mij niet voor niets.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #84 Gepost op: 15 januari 2012, 23:25:22
Zou er iemand in Nederland zijn die NIET snapt dat je aan de kant moet gaan als je blauwe lampen ziet?
Alleen volgens de branchevoorschriften ben je geen voorrangsvoertuig.
Waarvoor moet je dan aan de kant gaan? ;)

Dit doe ik voornamelijk bij grote rotondes/kruispunten
Een paar jaar geleden heb ik me aangeleerd om (zeker in de binnenstad) mijn raampje een cm ongeveer open te zetten.
Hierdoor vergroot je de kans eerder een sirene te horen en zo heb je ook eerder de tijd om een veilige stopplaats te zoeken.
.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #85 Gepost op: 15 januari 2012, 23:28:31
Ik maakte het vroeger vaak mee dat ik een voorrangsvoertuig niet opmerkte.
Zeker met een slechte akoestiek is het moeilijk (vooral overdag) om een voertuig op te merken als je in een busje rijdt.
Natuurlijk moet je goed je spiegels in de gaten houden maar hoofdzaak is toch om vooral vooruit te kijken.

Een paar jaar geleden heb ik me aangeleerd om (zeker in de binnenstad) mijn raampje een cm ongeveer open te zetten.
Hierdoor vergroot je de kans eerder een sirene te horen en zo heb je ook eerder de tijd om een veilige stopplaats te zoeken.
Zie ik alleen flitsers in de spiegel dan doe ik hetzelfde. Die flitsers branden volgens mij niet voor niets.

Same here,
tegenwoordig hoor je sirenes (vooral GGD) ongeveer 10mtr achter je wagen pas.

En nee,
ik heb niet de radio op 300 staan mocht dat al meteen gedacht worden hier !

Tegenwoordig worden voertuigen waaronder ook mijn vrw dusdanig geisoleerd dat je harde geluiden van buitenaf een stuk minder hoort.
Groetjes, Marco


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #86 Gepost op: 15 januari 2012, 23:58:40
Daarom zeg ik ook...mijn 1e gevoel.
Hoezo speel ik eigen rechter als ik gewoon netjes door blijf rijden?
Ik zie en hoor toch geen prio 1 voertuig?

Kan niet anders dan het met voorgaande eens zijn. Ongelovelijk dat mensen er zo over denken  ::)
Ga je voor een ambulance ook niet aan de kant die alleen met lampen aan achter je komt rijden?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #87 Gepost op: 16 januari 2012, 02:27:06
Maar hulpverleners gelukkig is het bij mij automatisme dat als ik Blauw/Blauw zie, ik een manier zoek zodat het voertuig er zonder problemen langs kan.


Gast

  • Gast
Reactie #88 Gepost op: 16 januari 2012, 02:27:59
Als je als bestuurder van een voorrangsvoertuig in je hoofd OOK de knop kunt omzetten terwijl je de sirene-knop uitzet, dat je vanaf dat moment strikt genomen inderdaad géén voorrangsvoertuig volgens de letter der wet (en dus ook onverhoopt voor het hekje bij de rechter) meer bent.
De ontheffing van het RVV is er niet meer, zonder je sirene: alleen blauw, je BENT niets. Los van het feit en de discussie die al eerder gevoerd is of "een goeie bestuurder zelf de inschatting wel of niet kan maken om de sirene uit te doen (midden in de nacht, 4baans snelweg, geen verkeer) en los van de alom gedeelde mening dat eenieder ook bij het zien van blauw gewoon aan de kant zou moeten gaan, als je je maar beseft en de "ik ben prio1"-knop in je hoofd ook maar omdraait zodra je de sirene uit zet.
Dit is mij, en mede METr-chauffeurs, tijdens onze les- en cursusdag afgelopen zaterdag (allen met certificaat geslaagd, proficiat jongens) door de instructeur op het hart gedrukt.
Tussen aan de ene kant art. 91 RVV en aan de andere kant art. 5 en art. 6 WVW zit het grote grijze gebied V/V: Verstand en Verantwoordelijkheid. Zonder die twee beiden zit je, alle in de noodhulp verlenende sectoren werkzame chauffeurs, nou eenmaal niet achter het stuur van een voorrangsvoertuig.

Keep it safe out there y'all. Teetuu.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #89 Gepost op: 16 januari 2012, 02:43:22
Als je ....
Tussen aan de ene kant art. 91 RVV en aan de andere kant art. 5 en art. 6 WVW zit het grote grijze gebied V/V: Verstand en Verantwoordelijkheid. Zonder die twee beiden zit je, alle in de noodhulp verlenende sectoren werkzame chauffeurs, nou eenmaal niet achter het stuur van een voorrangsvoertuig.
Keep it safe out there y'all. Teetuu.

Helemaal mee eens. Het is alleen zo donders jammer dat de wetgever nog steeds niet snapt/wil snappen dat de betreffende chauffeurs goed zijn opgeleid en dus in staat geacht moeten worden om de juiste keuze op het juiste moment te maken. Nee, alles wordt fijn star en dogmatisch beschreven en vastgelegd in allerlei richtlijnen die vaak mede ontstaan op basis van de waan van de dag. De laatste jaren klaagt men zich suf over de 'geluidsoverlast' van de sirene, chauffeurs willen hier rekening mee houden door de herrie uit te zetten wanneer dit veilig kan, zijn ze toch weer de lul pineut omdat ze dan weer niet voldoen aan een of andere richtlijn.

Ergo : het begint er steeds meer op te lijken dat het toch nooit goed is. Ik zou dan ook pleitten voor het grotendeels vertrouwen op het inzicht dat de bemanning van het voertuig heeft aangaande de situatie waar ze in rijden, hen laten beslissen tussen ofwel niets, ofwel blauw, ofwel blauw en sirene, met als geldende norm blauw en/of blauw en sirene = prioriteitsvoertuig dat men dient voor te laten gaan.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl