Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld

Auteur Topic: Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld  (gelezen 61349 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #190 Gepost op: 22 januari 2012, 19:58:27
Dat een chauf (in genoemd geval) volgens de wet geen voorrangsvoertuig is, weet iedereen op dit forum, mag ik hopen...Het gaat er hier om wanneer je als chauffeur (bemanning) wel of niet je sirene aanzet.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #191 Gepost op: 22 januari 2012, 22:00:32
Dat een chauf (in genoemd geval) volgens de wet geen voorrangsvoertuig is, weet iedereen op dit forum, mag ik hopen...Het gaat er hier om wanneer je als chauffeur (bemanning) wel of niet je sirene aanzet.

Als je voorrangsvoertuig wilt zijn zet je ook de sirene aan.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #192 Gepost op: 22 januari 2012, 23:25:20
En als je dat niet nodig vind omdat je 's nachts al op een voorrangsweg rijd zer je hem eventjes uit.
No big deal lijkt me.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #193 Gepost op: 23 januari 2012, 00:33:23
Hoe is dit geregeld in het buitenland?
Is zwaailicht aan voldoende of moet er ook herrie bij?


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #194 Gepost op: 23 januari 2012, 06:53:20
Hoe is dit geregeld in het buitenland?
Is zwaailicht aan voldoende of moet er ook herrie bij?

Verschilt; bij de Belgen betekend alleen zwaailicht dat je bezig bent, (voor de ambu's) dat je een patient bij je hebt of onderweg bent naar een melding. Je hebt geen enkele (formele) voorrangsstatus.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #195 Gepost op: 23 januari 2012, 10:16:03
Verschilt; bij de Belgen betekend alleen zwaailicht dat je bezig bent, (voor de ambu's) dat je een patient bij je hebt of onderweg bent naar een melding. Je hebt geen enkele (formele) voorrangsstatus.
Inderdaad, dat las ik net ook in de topic voor prio 1 filmpjes.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #196 Gepost op: 23 januari 2012, 20:30:52


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #197 Gepost op: 23 januari 2012, 20:31:52
Even inhakend als relatieve leek op het gebied van OGS, maar de brandweer van de kazerne bij mij om de hoek rijdt nagenoeg altijd met OGS bij de kazerne weg. Ook midden in de nacht en het is een voorrangsweg. Ik kan niet wachten tot het nieuwe voertuig komt met de nieuwe sirenes, dan zal het wel weer klachten regenen vanuit de buurt.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #198 Gepost op: 24 januari 2012, 11:30:17
Even inhakend als relatieve leek op het gebied van OGS, maar de brandweer van de kazerne bij mij om de hoek rijdt nagenoeg altijd met OGS bij de kazerne weg. Ook midden in de nacht en het is een voorrangsweg. Ik kan niet wachten tot het nieuwe voertuig komt met de nieuwe sirenes, dan zal het wel weer klachten regenen vanuit de buurt.

Er zijn ook genoeg regios waar men altijd OGS rijdt, alleen gaat hier de discussie of dit wenselijk is.

Bij de KMar reed ik eens in de nacht een prio 1 op de Johannes Post Kazerne zonder geluid, de volgende dag mocht ik mij melden bij overste Kautz en sinds die tijd interesseerde het mij niet meer of men er wakker van werd. Ook niet als hij zelf op de brigade sliep.
Hij zei toen letterlijk "OGS zegt het met drie letters en die gebruik je, voor al het andere heb je oranje."
Bij navraag terug op de post werd dit nog een keer zo uitgelegd door de OvD dus ik vanaf die dag altijd de stereo op tien bij de disco.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #199 Gepost op: 24 januari 2012, 11:38:53
@HIT: ik kan er ook totaal niet mee zitten. Als je een voertuig met OGS nodig hebt, klaag je ook niet. Dus waarom zou men klagen wanneer een ander het nodig heeft. Maar ik ken mijn buurt...net al wat gemopper 'wat een lawaai net zeg' (hallo het is na 10.00 uur) dat er 3 ambu's en politie met OGS voorbij kwamen voor 1x een ongeval hier vlakbij en aan de andere kant van de stad een HET op de school van mijn zoon. Ze hadden het hard nodig.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear