weerspiegelende helmen goed of niet?

Auteur Topic: weerspiegelende helmen goed of niet?  (gelezen 7298 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

D. van Uem

  • All round brandweerman & strandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Gepost op: 9 januari 2012, 08:30:04
hallo allemaal

ik zou eens jullie mening willen weten over de weerspiegelende helmen?(zie bijlage)
Ik zelf vind namelijk deze helm niet geschikt voor THV omdat het slachtoffer zichzelf er in zou kunnen zien.

ik wacht jullie reacties af  O0



Uploaded with ImageShack.us




KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2012, 13:14:38
Als het goed is hebben veel korpsen, ook (T)HV helmen in de auto liggen, hier is dat bijvoorbeeld rode helmen.


Deze worden ook gebruikt bij gas en chemie pakken..

Persoonlijk heb ik geen moeite met deze spiegelende helmen, zolang ze maar voldoen aan de eisen.
Als slachtoffer heb je, denk ik wel andere dingen aan je hoofd, op zo'n moment.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2012, 16:27:55
Als het goed is hebben veel korpsen, ook (T)HV helmen in de auto liggen, hier is dat bijvoorbeeld rode helmen.

Waarom zou het goed moeten zijn dat korpsen THVhelmpjes op de auto hebben liggen?
Er staat nergens omschreven dat dit moet. ::)


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2012, 16:53:58
Waarom zou het goed moeten zijn dat korpsen THVhelmpjes op de auto hebben liggen?
Er staat nergens omschreven dat dit moet. ::)
Ik bedoelde het niet op die manier..  98uiye

Wat ik bedoelde is: Volgens mij hebben veel korpsen, ook (T)HV helmen in de auto liggen(..)

En je hoord mij ook niet zeggen dat ieder korps dit heeft of moet hebben..
Maar het kan wel makkelijk zijn.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2012, 23:33:37
Of het goed of slecht is dat slachtoffers zichzelf eventueel zouden kunnen zien in de weerspiegeling vind ik een goeie voor de discussie.

Reden waarom er bij een aantal regio's voor deze helm is gekozen is de veiligheid van de brandweerman. Er zit namelijk een verschil in de absorptie van energie/ warmte door de helm bij verschillende buitenlagen.
Hoe meer warmte de helmschaal opneemt, hoe sneller en hoger de temperatuur onder de helmschaal oploopt. Een hogere temperatuur tussen de schaal en het hoofd van de deager heeft effect op het comfort, maar ook op het presteren en de concentratie.

Een standaard verflaag (wit, zwart, blauw, groen, paars, etc) neemt meer warmte op dan een nikkelcoating. De nikkelcoating weerkaatst de energie.
Een standaard verflaag neemt echter wel veel minder warmte op dan de retroreflecterende helmen. Die geven namenlijk pas licht af na het opnemen van energie.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2012, 23:39:44
Of het goed of slecht is dat slachtoffers zichzelf eventueel zouden kunnen zien in de weerspiegeling vind ik een goeie voor de discussie.

Reden waarom er bij een aantal regio's voor deze helm is gekozen is de veiligheid van de brandweerman. Er zit namelijk een verschil in de absorptie van energie/ warmte door de helm bij verschillende buitenlagen.
Hoe meer warmte de helmschaal opneemt, hoe sneller en hoger de temperatuur onder de helmschaal oploopt. Een hogere temperatuur tussen de schaal en het hoofd van de deager heeft effect op het comfort, maar ook op het presteren en de concentratie.

Een standaard verflaag (wit, zwart, blauw, groen, paars, etc) neemt meer warmte op dan een nikkelcoating. De nikkelcoating weerkaatst de energie.
Een standaard verflaag neemt echter wel veel minder warmte op dan de retroreflecterende helmen. Die geven namenlijk pas licht af na het opnemen van energie.

kan er geen gebruik worden gemaakt van een matte coating? Als er reliëf wordt gebruikt wordt het reflectie oppervlakte vergroot waardoor er nog meer warmte wordt weerkaatst.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2012, 23:44:29
De laatste versie van de nikkelen msa helm heeft inmiddels een iets fletsere reflectie dan de eerste series. Je kunt nog steeds wel kleuren en vormen herkennen, maar een stukje spinazie tussen iemands tanden zie je niet meer zitten in het spiegelbeeld


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2012, 13:37:09
(...)
Een standaard verflaag (wit, zwart, blauw, groen, paars, etc) neemt meer warmte op dan een nikkelcoating. De nikkelcoating weerkaatst de energie.
Een standaard verflaag neemt echter wel veel minder warmte op dan de retroreflecterende helmen. Die geven namenlijk pas licht af na het opnemen van energie.
*trekt een advocatentoga aan en zet een paar duivelshoorntjes op zijn hoofd  >:D*

Uw redenering geldt volgens mij alleen voor de aangestraalde warmte: een spiegelend oppervlak weerkaatst straling, maar dat zegt niets over de stroming of geleiding van warmte. Tegenover het spiegelende kenmerk van metaal staan ook de goede geleidende eigenschappen. De geleiding van warmte lijkt mij bij deze spiegelende helm dus groter dan bij een standaard verflaag. Is het voordeel van de weerkaatsing van de straling groter dan het nadeel van een hogere geleiding?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2012, 16:47:05
Of het goed of slecht is dat slachtoffers zichzelf eventueel zouden kunnen zien in de weerspiegeling vind ik een goeie voor de discussie.

Reden waarom er bij een aantal regio's voor deze helm is gekozen is de veiligheid van de brandweerman. Er zit namelijk een verschil in de absorptie van energie/ warmte door de helm bij verschillende buitenlagen.
Hoe meer warmte de helmschaal opneemt, hoe sneller en hoger de temperatuur onder de helmschaal oploopt. Een hogere temperatuur tussen de schaal en het hoofd van de deager heeft effect op het comfort, maar ook op het presteren en de concentratie.

Een standaard verflaag (wit, zwart, blauw, groen, paars, etc) neemt meer warmte op dan een nikkelcoating. De nikkelcoating weerkaatst de energie.
Een standaard verflaag neemt echter wel veel minder warmte op dan de retroreflecterende helmen. Die geven namenlijk pas licht af na het opnemen van energie.
Vindt je het erg als ik dit verhaal erg in twijfel trek? Ik neem aan dat hier dan wel onderzoeksresultaten van zullen zijn, men komt niet zomaar aan die gegevens. Ik geloof er niets van dat die nikkellaag de warmte weerkaatst, want metaal en Nikkel is een metaal geleid perfect warmte kan zelfs warmte opslaan. Denk maar eens aan de metalen beugels van een ademluchtmasker, wil je na een binnenaanval of Flash-overtraining niet voor eeuwig de beugels met merknaam en al in je handen gebrandt hebben, zul je je masker af moeten zetten met de handschoenen aan. Dus hoe kan zo,n Nikkelhelm warmte weerkaatsten?

Is het echt heet binnen wordt alles heet, of je helm nu wit, zwart of van nikkel is, alles wordt heet. Met mijn normale witte ademluchthelm heb ik nog nooit problemen gehad dat er teveel hitte binnen in mijn helm kwam. En ik heb toch al het nodige aan hittetrainingen gehad.
Dus ik denk eerder dat dit een verhaaltje van een handige verkoper is. Want waarom zijn er dan niet meerdere regio,s over gestapt naar die nikkelhelmen?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2012, 17:06:47
Citaat
Dus ik denk eerder dat dit een verhaaltje van een handige verkoper is. Want waarom zijn er dan niet meerdere regio,s over gestapt naar die nikkelhelmen?
Omdat deze zgn Nikkelhelmen bij een goede binnenbrand heel snel kapot gaan. Ik heb deze helmen op de Interschutz gezien bij demo´s en na één demo was de helmlaag helemaal bruin en gebladderd. Ik denk dat het een chromen verflaagje is, en geen helm zoals de BSPP (Brw. Parijs) al jaren draagt. Dus meer een mode gril als dat het zinvol zo zijn.
En dan als laatste duit. Stel dat de helm de hitte beter weer kaatst, wanneer merk ik dan dat het te heet is, als de warmte door mijn helm slaat en ik de blaren op mijn kop heb ! >:(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar