Burger met blauw zwaailichtje

Auteur Topic: Burger met blauw zwaailichtje  (gelezen 21998 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Gepost op: 1 oktober 2004, 14:33:51
Een vriend van me heeft van de week bij een Duits tankstation zo'n blauw zwaailichtje met magneetvoet gekocht.

Nu hebben we voor de flauwekul dat ding eens op zijn en mijn auto gezet, gewoon om wat foto's te maken (zie hieronder).


Mijn auto staat ie niet zo.


Bij die van m'n pa staat ie beter.

Maar goed, hij zegt dus wel dat ie niet met dat ding wil gaan rijden (wat ik 'm ook ten zeerste af raad) maar hij is wel nieuwsgierig naar de eventuele straf die erop staat als je gepakt word  ::)

En we hadden nog een discussie over het feit dat, als je het lampje (het peertje) uit dat ding zou halen dat het wel toegestaan zou zijn, omdat het dan geen werkend blauw zwaailicht meer is, en dat ie er dan wel mee rond mag rijden.

Volgens mij klopt dat ook niet, toch ?


PS dat "zwaailicht" wat je bij beide foto's op het dashboard ziet staan is zo'n zwaailicht-wekkerradio ;D ,geen echte dus.




lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2004, 18:55:13
Nu ben ik ook benieuwd naar dat antwoord op deze vraag.


Wij hebben tijdens een oefening in de eifel (vogelensang) dus ook met zo`n lampje op de bus(personen busje) rondgereden.
Omdat we veel in colonne gereden hebben en we anders niet als hulpverleners herkenbaar waren tussen alle andere brandweer voertuigen.

En natuurlijk omdat het leuk was ;D

De keren dat we ermee reden was op een militair oefenterrein maar ook soms een stukje op de openbare weg.  ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


PJ

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 1 oktober 2004, 19:47:32
Een vriend van me heeft van de week bij een Duits tankstation zo'n blauw zwaailichtje met magneetvoet gekocht.

Maar goed, hij zegt dus wel dat ie niet met dat ding wil gaan rijden (wat ik 'm ook ten zeerste af raad) maar hij is wel nieuwsgierig naar de eventuele straf die erop staat als je gepakt word  ::)

En we hadden nog een discussie over het feit dat, als je het lampje (het peertje) uit dat ding zou halen dat het wel toegestaan zou zijn, omdat het dan geen werkend blauw zwaailicht meer is, en dat ie er dan wel mee rond mag rijden.

Volgens mij klopt dat ook niet, toch ?


Je mag er inderdaad niet mee rijden.
Er zijn een aantal mogelijkheden wat ten laste kan worden gelegd. De eenvoudigste en meest goedkope is een bekeuring voor  "Meer verlichting of retroreflectoren dan zijn toegestaan"

Wat ook kan is dat er pv wordt opgemaakt wegens het voordoen als hulpverleningsvoertuig terwijl dit niet zo is.
De ovj of rechter bepaald dan de straf/boete. Dit maakt niet uit of er een lampje inzit of niet.

Burgers zien een auto met blauw zwaailicht en denken met politie te maken te hebben.


Karim

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2004, 20:03:23
Ah, ik had dus toch gelijk  :D Je mag er niet mee rijden ookal doet ie het niet.

Hij kwam met argumenten als een dierenambulance met 'n blauwe balk op het dak, dat mocht ook zolang de boel niet aangesloten was.

En hoe zit 't nu als een vrijwillig brandweerman die naar de kazerne spoed, naast z'n brandweer bordje nu ook zo'n lamp op het dak zet die niet werkt, ik neem aan dat dan ook gewoon dezelfde regels opgaan, of zouden ze het dan door de vingers zien ?


PJ

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 1 oktober 2004, 20:28:48
Ook hiervoor gelden gewoon dezelfde regels.

Hij moet zich ook gewoon aan alle verkeersregels houden. Hij heeft geen vrijstellingen.


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #5 Gepost op: 1 oktober 2004, 21:42:06
ik heb eens me gemaakt dat er iemand van de brandweer  te laat bij de kazerne was en dus achter de brandweer aan moest rijden en toen te hard langs een flits paal reed. FLITS dus maar die boete is wel gesgrapt. ;)


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 1 oktober 2004, 21:59:01
Ik kan iemand van de brandweer Medemblik, en die heeft ledjes Brandweer in spiegelschrift op zijn zonnenklep waar aan de binnenkant dat spiegeltje zit staan. Hij zegt dat ze er echt wel voor aan de kant gaan.


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #7 Gepost op: 1 oktober 2004, 22:04:06
toen wij hier een keer een wedstrijd van de brandweer haden liet een man iets zien.
hij hat op zijn zonne klep 2 blauwe knipper lichtjes en als hij dan de zonne klep naar voren deet gingen ze aan.
op zig wel leuk maar heel iligaal hij reet er ook gewoon me met een gewoone personen auto.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 1 oktober 2004, 23:57:27
Ik kan iemand van de brandweer Medemblik, en die heeft ledjes Brandweer in spiegelschrift op zijn zonnenklep waar aan de binnenkant dat spiegeltje zit staan. Hij zegt dat ze er echt wel voor aan de kant gaan.  
alleen je hebt er geen enkele recht mee ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 2 oktober 2004, 00:07:26
Je mag er inderdaad niet mee rijden.
Er zijn een aantal mogelijkheden wat ten laste kan worden gelegd. De eenvoudigste en meest goedkope is een bekeuring voor  "Meer verlichting of retroreflectoren dan zijn toegestaan"

Wat ook kan is dat er pv wordt opgemaakt wegens het voordoen als hulpverleningsvoertuig terwijl dit niet zo is.
De ovj of rechter bepaald dan de straf/boete. Dit maakt niet uit of er een lampje inzit of niet.

Burgers zien een auto met blauw zwaailicht en denken met politie te maken te hebben.

Of ze hebben te maken met: beveiligingsdienst koninklijk huis (HKVD), Bijzondere BijstandsEenheid, een van de geheime of minder geheime diensten in Nederland  ;D , een recherche-auto, een HOVJ van de politie (of een andere politie-officier) een huisarts met haast, ect etc , keuze te over dus  ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod