door rood ivm hulpdiensten

Auteur Topic: door rood ivm hulpdiensten  (gelezen 7640 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Gepost op: 19 januari 2012, 04:15:11
Ik stond vorige week voor een rood verkeerslicht(vooraan en geen auto's achter mij). achterop kwam een ambu met OGS en daardoor was ik genoodzaakt om door het rode verkeerslicht te rijden, om zo ruimte te maken dat de ambu kon passeren.
Mijn vraag: Is dit strafbaar? en zo ja kun je hierin tegen beroep om dit misschien "ongeldig" te laten verklaren.

alvast bedankt


groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2012, 07:32:20
Mijn vraag: Is dit strafbaar? en zo ja kun je hierin tegen beroep om dit misschien "ongeldig" te laten verklaren.

Puur wettechnisch bekeken ben je strafbaar voor het passeren van het rood uitstralende 3 kleurig verkeerslicht. Tevens ben je ook strafbaar als je een voorrangsvoertuig geen voorrang verleend.

Mocht het zo zijn dat je, door je actie om ruimte te maken voor de ambulance met OGS ingeschakeld, geflitst wordt door een roodlichtflitspaal, kan je in beroep gaan tegen deze sanctie. Als men dan het filmpje verder bekijkt kan men zien dat het voertuig voor jou een ambulance met OGS was. Men zal je dan vrijspreken en je geld terugstorten.

Ik mag ook hopen dat een blauwe collega je niet gaat schrijven als hij ziet dat jij ruimte maakt voor een ambulance met OGS ingeschakeld.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2012, 14:56:25
Ik hoop dat men beboet op "het niet voor laten gaan van voorrangsvoertuigen"  en niet op " geen voorrang verlenen van een voorrangsvoertuig"
want dan is de kans dat de boete te niet wordt gedaan.    

Want er wordt wettechnisch gesproken dat men een voorrangsvoertuig voor moet laten gaan. (RVV 50)


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2012, 15:13:14
Als men dan het filmpje verder bekijkt kan men zien dat het voertuig voor jou een ambulance met OGS was. Men zal je dan vrijspreken en je geld terugstorten.
Het enige nadeel is natuurlijk dat de roodlicht periode net voorbij kan zijn als het voertuig met OGS je passeert waardoor deze niet wordt geflitst voor het rijden door rood. Dan wordt het jouw woord tegen de persoon die het uitleest en dan trek je meestal wel aan het kortste eindje.


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2012, 15:55:27
Meestal wordt er een tweede foto gemaakt om te zien of je inderdaad doorrijd. Als je dan alleen ruimte maakt en niet de kruising oversteekt is dit volgens mij te zien! dan wordt het niet stoppen voor een stopstreep en niet een bon voor het negeren van een rood verkeerslicht.  098uo

Dat is ook makkelijker uitleggen achter het hekje, bij die man in die zwarte jurk en die witte bef  e050
1:87 modelletjes:  


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2012, 16:40:25
Het enige nadeel is natuurlijk dat de roodlicht periode net voorbij kan zijn als het voertuig met OGS je passeert waardoor deze niet wordt geflitst voor het rijden door rood. Dan wordt het jouw woord tegen de persoon die het uitleest en dan trek je meestal wel aan het kortste eindje.

Dat zie je idd vaak zat gebeuren,
men maakt ruimte vrij door door rood te rijden en het vrt met ogs krijgt een groen licht,
Wordt ik op zo'n moment geflitst dan schrijf ik datum,locatie en tijd op.
Ook een voertuignummer met het OGS noteer ik.

Mocht er op de foto geen OGS voertuig te zien zijn kan ik evt aan mijn eigen gegevens de rit bij bv. GGD opvragen ter bewijs.
Heb ik me ooit laten vertellen overigens dat ook dat mogelijk is..
Groetjes, Marco


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2012, 22:18:58
Voorbeeldje wat ik vaker ben tegen gekomen:

Dat mensen voor een verkeerslicht staan wat op rood staat met in de berm een flitspaal, dan komt er ineens een ambulance aan, maar.. je raad het al.. iedereen blijft staan, want niemand heeft zin om geflitst te worden....

Goed je krijgt een bon thuis en vaak zal je hem ook eerst moeten betalen, maar als de ambulance ook is geflitst en/of je heby getuigen dat je aan de kant bent gegaan voor een ambulance, dan krijg je toch weer je geld terug cq. boete vervalt.. of heb ik het mis?

En soms dat mensen zoiets hebben van ach.. hij is pas daar dat haal ik wel.. ieeeeeee nee dus niet.. Evenals wanneer ze van achter aan komen rijden, ach die mag toch niet harder dan mij... Vaak uit het niets vermoeden dat een HV voertuig met toeters en bellen 20 km/uur harder mag rijden.

Ikzelf maak foto's bij inzetten van de brandweer, en wanneer ik in de gaten heb dat er ook maar iets van achteren komt, sta ik al aan de kant. En wacht ik (ondanks ik het liefste door rij zodat ik sneller daar ben ) totdat de brandweer-, politiewagen en/of ambulance langs is/zijn.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2012, 22:28:04
Zou het vaak voorkomen dat mensen daar een bon voor krijgen.
Ik neem aan dat er "een mens" flits foto's bekijkt voor de bonnen opgestuurd worden.
Dan zit er iemand die foto's te verwerken, heeft een foto voor zijn neus van een auto die door rood gaat, stelt de bon op, pakt de volgende foto, ziet dat daar een ambulance met OGS aan op staat en dat hij 10 sec. voor die eerste foto gemaakt is. Dan zal die persoon toch ook wel snappen wat er gebeurd is en dat even aanpassen.

Daarnaast worden er toch altijd meerdere foto's gemaakt en wordt toch tegelijk de snelheid gemeten, als ze zien dat je met 10 kmh door rood gaat en waarschijnlijk ook nog eens opzij aan het draaien bent snappen ze vast wel dat je niet door aan het rijden bent maar ruimte aan het maken ergens voor.

Maar goed dat is mijn gokje maar, wellicht weet iemand hoe het werkt.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2012, 01:19:30
Een tweede foto (is al eerder aangehaald) wordt altijd gemaakt bij roodlicht flitsers (niet bij snelheid!). Als de flitsfoto roodlicht al door de selectie komt omdat er geen foto is van een OGS voertuig ( :D :o) dan is een bezwaarschrift voldoende om het geheel te seponeren. Vraag bij de ambu/brandweer/politie een ritstaat op en je hebt voldoende bewijs. Makkelijkste optie? Zoveel mogelijk haaks naar de berm sturen, dan wordt het kenteken deels onleesbaar en zal de foto niet door de selectie komen, de tweede foto kan dan wel jouw kenteken geven maar dat zegt niks meer. Oja voor de wijs neuzen die denken zo roodlicht camera's te ontwijken: dat werkt niet bij een snelheid van boven de 20km/u dan raak je de macht over het stuur kwijt en rij je je auto aan S****T  >:D Mag ook natuurlijk, scheelt weer file......
en voor de wijsneuzen die als tweede voertuig dan door rood rijden omdat de eerste foto van het voorste voertuig is? Da's ook pech want jij krijgt 'm wel, het foto apparaat is sneller dan jij denkt   ;D
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2012, 21:59:08
En mocht je ondanks alle filters toch fanmail krijgen dan (ervaring) volstaat een bezwaarschrift naar de OvJ (zonder bewijsstukken zelfs meegestuurd te hebben) die trekt e.e.a. na bekijkt eventueel de foto's nog eens en je krijgt netjes bericht dat de sanctie op nihil is gesteld, seponeren is er overigens niet bij via deze weg (althans 15 jaar geleden niet) Ik kreeg keurig nieuwe fanmail met geheel dezelfde beschikking alleen sanctiebedrag nihil. (is dat niet zo iets als schuldig zonder straf)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend