Wil de Belgische overheid geen kwalitatieve ambulancedienst zoals in NL?

Auteur Topic: Wil de Belgische overheid geen kwalitatieve ambulancedienst zoals in NL?  (gelezen 26124 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Een kijkje bij de zuiderburen:

http://actua.canvas.be/panorama/deze-week/panorama-22-de-ziekenwagen-loopt-in-het-honderd-iran-en-de-bom/

Citaat
‎57,6 euro. Dat is wat een ambulancedienst krijgt voor een interventie, met een uitgeruste ziekenwagen en twee ambulanciers, die 24 op 7 paraat moeten staan. Als ze naar een auto-ongeval worden gestuurd en een reanimatie moeten uitvoeren zijn ze gauw twee uur onderweg. In vele gevallen kan hun snelle en adequate interventie levens redden. Maar de overheid heeft geen geld voor hen. Panorama onderzoekt hoe gevaarlijk dat is. Wanneer bij een interventie het slachtoffer toch overlijdt tijdens de interventie geldt dit als ‘nutteloze rit’ en mag de ambulancedienst een bedrag aanrekenen van 4,5 euro. Ter vergelijking: de takeldienst die met één personeelslid het wrak komt oppikken stuurt een factuur van 200 tot 250 euro. Gevolg is dat alle privé-diensten – samen goed voor naar schatting de helft van de ambulance-interventies – moeten werken met vrijwilligers. Mensen die een opleiding van 120 uren hebben gevolgd en veertig uur stage hebben gelopen draaien shiften van dikwijls twaalf uur op langer voor amper 1 of 2 euro per uur. Het is een sector die drijft op idealisme, maar jammer genoeg ook vaak op amateurisme. ‘Om met professionele mensen te kunnen werken en break-even te kunnen draaien zouden we simpelweg tien keer zoveel moeten kunnen factureren’, zegt Peter Cleymans, een ambulancier in Dendermonde. ‘Weet je, in het buitenland lachen ze met ons.’ Xavier Moors, een Nederlands anesthest, heeft tijdens zijn studies in Leuven jaren bijgeklust als ambulancier. Hij kent de Belgische situatie. ‘Als ik een accident zou krijgen in België net over de Nederlandse grens, het kan misschien cru klinken, maar ik zal me met mijn laatste krachten tot over de grens slepen’, zegt hij. ‘In Nederland heeft een ambulancier-verpleegkundige gauw 5 tot 6 jaar opleiding achter de rug, anders komt hij er niet in. Maar hij heeft dan ook een loon van 2800 euro netto per maand.’ ‘De toestand nu kost mensenlevens, ja’, zegt Peter Cleymans. ‘Ik denk gewoon maar aan hygiëne. Vele diensten beginnen te besparen op kleine uitgaven, grondig desinfecteren is zoiets, verschillende patienten worden wel eens op dezelfde brancard gelegd, ik weet zeker dat MRSA-infecties via ziekenwagens verspreid worden. Maar de overheid kijkt de andere kant uit.’ Donderdag 2 februari 2012 op Canvas om 21u30: De (slechte) werking van de Dienst 100 in België aan de kaak gesteld...
Duur: ‎0:35

Donderdag 2 februari 2012 in Panorama om 21u30 op Canvas (België 2).




CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Tsja, herkenbaar verhaal. Ik mocht daar ook een poos geleden meekijken. Het wordt tijd dat er wat aan gedaan wordt maar of er politieke wil is...... zeker in tijden van crisis.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Wil? Neen. Geld? Nog veel minder. De situatie is een stuk(je) genuanceerder dan voorgaande reactie maar simplistisch gezien is het wel zo. Er zijn wel een aantal projecten waarbij men een ambulance gaat bemannen met een verpleegkundige maar de verdere ontwikkelingen hiervan vallen nog af te wachten.
Er spelen ook veel meer belangen mee dan enkel maar de financiering vanuit de overheid. Ziekenfondsen/zorgverzekeraars spelen hier ook een grote rol in. Als ze, bijv, een Nederlandse factuur van ons in hun handen krijgen staan ze op hun achterste poten en passen ze alle mogelijke truken van de foor toe om niet te moeten tussenkomen. En dan zijn er ook nog de heilige huisjes in de gezondheidszorg...


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Mede gezien de "basis" EHBO opleiding van de Belgische ambulanciers rijdt er bij serieuze meldingen een MUG-auto mee?
Freude am Fahren


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Mede gezien de "basis" EHBO opleiding van de Belgische ambulanciers rijdt er bij serieuze meldingen een MUG-auto mee?
Principieel wel. Heel af en toe en regio- en tijdstipafhankelijk kan dat ook per heli gebeuren. Probleem is dat ook bij de MUG's geen constante kwaliteit/werkwijze gewaarborgd kan worden. Enfin, IK vind dat toch een probleem. Iedereen doet maar op naar eigen goeddunken en ervaring/interesses/belangen. Sommigen werken uiterst professioneel en leveren prachtig werk, anderen modderen maar aan. Kwaliteitsbewaking- en handhaving, tja...


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
En dan hebben wij het nog niet over het "secundair vervoer"in België. Ik heb dat een aantal jaren gedaan, als Nederlander. Het opleidingsniveau was zeer laag  (zeg maar geen) van de gemiddelde collega. Maar "secundair vervoer" houdt ook spoedvervoer in, ABC- instabiele patienten etc. Zelfs nog een keer voor een cardiaal probleem de Mug erbij gehaald, maar zelf afgevoerd. Maar ik heb de tijd van mijn leven gehad en heel veel geleerd en gedaan 098uo

Ohja, ooit ook nog iemand gehad die eerst contant moest betalen anders mochten wij hem niet meenemen...

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Het secundaire, oftewel (in principe) niet-dringende vervoer, is een gewestelijke materie. Het officiële dringende ambulancevervoer is een federale bevoegdheid. Kwestie van de zaken zeker niet ingewikkeld te maken. Wat het secundaire vervoer betreft heeft Wallonië zijn zaakjes vrij goed voor elkaar met een redelijke wetgeving. Vlaanderen, dat alles zelf beter afkan (tenminste, dat pretendeert het toch), is op dat gebied het kneusje van Europa en omstreken.
Voor alle duidelijkheid, de reportage gaat dus over het dringend ambulancevervoer (100 - 112).


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Het programma begint nu op België 2 ( Ketnet/Canvas ).
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Programma net gekeken. Echt ontzettend triest hoe het daar is geregeld. Ambulancediensten die tussen de 300.000 - 500.000 euro verlies per jaar per ambulance draaien. De ambulanciers kunnen hun werk niet eens neerleggen omdat ze zo gepassioneerd zijn. Echt schandalig.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Ik ben echt zwaar geschokt door wat ik net gezien heb.
Na 120 uur theorie en 40 uur stage mag je op de ambulance in België voor het dringende ambulancevervoer.
Ik hoop echt nooit in België iets te krijgen waar een ambu voor moet komen het lijkt wel een 3e wereldland daar.
Ben blij dat ik in Nederland woon en reis en dergelijke.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen