Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland

Auteur Topic: Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland  (gelezen 1482878 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

KarstLovers

  • Fotograaf Leerdam/Groesbeek
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 335
Reactie #3280 Gepost op: 4 september 2015, 10:46:07
Citaat van: RenéB link=msg=1370142 date=1441201504
Had de ambulancemotor OGS aan of uit?
Sterkte voor betreffende motorrijder!

De melding waar de motor naar onderweg was, bleek een DIA te zijn een paar straten van het ongeval verwijderd. Zoals te lezen is voerde de automobilist een manoeuvre uit die de motor naar mijn mening niet had kunnen bedenken (Keren ivm eerder ongeval). De weg heeft een dubbele onderbroken lijn. Op de onderstaande link een afbeelding van de ongevalslocatie en de meldingslocatie.

http://tinypic.com/view.php?pic=xql6af&s=8#.VelZyPQ9kys


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #3281 Gepost op: 4 september 2015, 17:30:10


Zoals te lezen is voerde de automobilist een manoeuvre uit die de motor naar mijn mening niet had kunnen bedenken (Keren ivm eerder ongeval)
Dan rijd je schijnbaar niet (beroepsmatig) op de motor... Hier moet je juist rekening mee houden bij het passeren van een file! Deze opmerking overigens los van bovenstaande casus.


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #3282 Gepost op: 4 september 2015, 20:01:46
Citaat van: Frank. link=msg=1370483 date=1441380610
Dan rijd je schijnbaar niet (beroepsmatig) op de motor... Hier moet je juist rekening mee houden bij het passeren van een file! Deze opmerking overigens los van bovenstaande casus.

Dan nog kan het gebeuren! Waar hebben we het over jongens?


mauster

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Reactie #3283 Gepost op: 4 september 2015, 23:18:48
Citaat van: Marrk link=msg=1370512 date=1441389706
Waar hebben we het over jongens?
Over een ongeval waar zowel een motorrijder en een bestuurder van een personenvoertuig een bijzondere handeling verrichten.


Misschien maakt de wettekst één en ander wat duidelijker:
ART. 16.2

"Wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 (=filerijden) wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen IN EEN ANDERE RIJSTROOK OF FILE niet als inhalen beschouwd."" Dus, indien men zich met twee (auto + motorfiets) op hetzelfde vak bevindt dan spreken we wel degelijk van inhalen als de auto gepasseerd wordt (voor zover ook deze in beweging is).Concreet samengevat:
-een motorrijder mag altijd tussen de files doorrijden als de voertuigen volledig stilstaan;
-als de voertuigen in file in beweging zijn, mag hij een voertuig over DEZELFDE rijstrook slechts langs LINKS inhalen. Hij mag een rijdend voertuig in file nooit langs rechts inhalen over hetzelfde rijvak, wél langs de rechts ervan gelegen rijstrook. (maar niet langs de pechstrook)
Verder mag je uiteraard nooit de algemene verkeersregels uit het oog verliezen:
ART. 16.5
""Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen..."" De motorrijder moet dus een voldoende veilige afstand bewaren tussen zijn en het in te halen voertuig. De wet zegt niet hoeveel die afstand juist bedraagt. Bij een eventueel incident zal een bevoegde rechter hierover uitspraak doen. Het komt erop aan gezond verstand te gebruiken.
Een ander artikel beschermt de motorrijder enigszins:
ART. 16.7
"Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren." Het is evident dat motorrijders hun snelheid moeten aanpassen aan de plaatselijke omstandigheden en zich moeten kunnen voorzien op mogelijke incidenten. Het is NIET zo dat autobestuurders moeten uitwijken om motorrijders vrije doorgang te verlenen. Zij moeten zich aanpassen aan de situatie op dat moment. Als de doorgang te smal wordt zodat de veiligheid in het gedrang komt, moeten zij wachten en in de rij aanschuiven. In geval van een aanrijding zal enkel een bevoegde rechtbank de zaak ten gronde kunnen onderzoeken en uitspraak doen.


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #3284 Gepost op: 4 september 2015, 23:34:06
Citaat van: mauster link=msg=1370545 date=1441401528
Over een ongeval waar zowel een motorrijder en een bestuurder van een personenvoertuig een bijzondere handeling verrichten.


Misschien maakt de wettekst één en ander wat duidelijker:
ART. 16.2

"Wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 (=filerijden) wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen IN EEN ANDERE RIJSTROOK OF FILE niet als inhalen beschouwd."" Dus, indien men zich met twee (auto + motorfiets) op hetzelfde vak bevindt dan spreken we wel degelijk van inhalen als de auto gepasseerd wordt (voor zover ook deze in beweging is).Concreet samengevat:
-een motorrijder mag altijd tussen de files doorrijden als de voertuigen volledig stilstaan;
-als de voertuigen in file in beweging zijn, mag hij een voertuig over DEZELFDE rijstrook slechts langs LINKS inhalen. Hij mag een rijdend voertuig in file nooit langs rechts inhalen over hetzelfde rijvak, wél langs de rechts ervan gelegen rijstrook. (maar niet langs de pechstrook)
Verder mag je uiteraard nooit de algemene verkeersregels uit het oog verliezen:
ART. 16.5
""Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen..."" De motorrijder moet dus een voldoende veilige afstand bewaren tussen zijn en het in te halen voertuig. De wet zegt niet hoeveel die afstand juist bedraagt. Bij een eventueel incident zal een bevoegde rechter hierover uitspraak doen. Het komt erop aan gezond verstand te gebruiken.
Een ander artikel beschermt de motorrijder enigszins:
ART. 16.7
"Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren." Het is evident dat motorrijders hun snelheid moeten aanpassen aan de plaatselijke omstandigheden en zich moeten kunnen voorzien op mogelijke incidenten. Het is NIET zo dat autobestuurders moeten uitwijken om motorrijders vrije doorgang te verlenen. Zij moeten zich aanpassen aan de situatie op dat moment. Als de doorgang te smal wordt zodat de veiligheid in het gedrang komt, moeten zij wachten en in de rij aanschuiven. In geval van een aanrijding zal enkel een bevoegde rechtbank de zaak ten gronde kunnen onderzoeken en uitspraak doen.

Dat hoef je mij niet uit te leggen hoor! Ben redelijk op de hoogte, zowel wat betreft regelgeving als motorrijden. Ging me over de opmerking mbt dat hij het had moeten zien aankomen en had kunnen verwachten. Dat is natuurlijk bullshit! Want dan nog kan het gebeuren. Dus leuk dat strooien met artikelen maar snap je strekking niet.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #3285 Gepost op: 4 september 2015, 23:51:45
Citaat van: mauster link=msg=1370545 date=1441401528
ART. 16.2

ART. 16.5

ART. 16.7

Je weet dat je hier de Belgische verkeersregels hebt geciteerd?


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #3286 Gepost op: 4 september 2015, 23:57:02
Citaat van: voske83 link=msg=1370549 date=1441403505
Je weet dat je hier de Belgische verkeersregels hebt geciteerd?

Hahaha! Geniaal! Had het niet eens gelezen en ter kennisname aangenomen :D
Maar nu ik het lees valt het allemaal op z'n plaats ;D
Blijkbaar snapt hij zelf de strekking ook niet... Of het is een Belg. Dat kan natuurlijk ook.


mauster

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Reactie #3287 Gepost op: 5 september 2015, 00:25:39
Citaat van: voske83 link=msg=1370549 date=1441403505
Je weet dat je hier de Belgische verkeersregels hebt geciteerd?
 Mijn excuses (woon op een paar km van onze Belgische vrienden en google zoekt (ivm locatie voorziening) bij mijn vrienden) en pakt nogal weleens een belgische provider (soms nog betere verbinding dan de nederlandse )

Het lijkt erop dat sommige mede forumleden zich "aangevallen" voelen omtrent het in twijfel trekken van de rechtmatig van handelen van de motorrijder. Ik heb nergens gezegd dat 1 van beide partijen vrijuit gaat. Het is alleen een interessante Case.

Zie volgende link; waarin een soort gelijke ongeval heeft plaats gevonden.
http://www.motorplatform.nl/samenindefile/file1.pdf

Toch lees ik in het artikel dat de uiteindelijke uitspraak afhankelijk is van details. Richting aangeven, snelheid, was er de mogelijkheid dat de bestuurder van het personenvoertuig met keren van zijn voertuig het verkeer in tegengestelde richting in gevaar bracht? Snelheid van motor tijdens passeren van file? enz enz...

Zoals ik reeds in mijn eerste reactie liet weten zal het hem in de details zitten. En dat vind de ene persoon wellicht niet interessant en een ander wel. Net als de ene persoon helemaal gek is van Toeters en Bellen en de andere hier een heel andere mening over heeft.


mauster

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Reactie #3288 Gepost op: 5 september 2015, 00:32:26
Citaat van: Marrk link=msg=1370550 date=1441403822
Of het is een Belg. Dat kan natuurlijk ook.

Of iemand die vanuit randstad verhuisd is naar het zuiden?  ;)


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #3289 Gepost op: 5 september 2015, 00:40:38
Citaat van: mauster link=msg=1370553 date=1441405539
 Mijn excuses (woon op een paar km van onze Belgische vrienden en google zoekt (ivm locatie voorziening) bij mijn vrienden) en pakt nogal weleens een belgische provider (soms nog betere verbinding dan de nederlandse )

Het lijkt erop dat sommige mede forumleden zich "aangevallen" voelen omtrent het in twijfel trekken van de rechtmatig van handelen van de motorrijder. Ik heb nergens gezegd dat 1 van beide partijen vrijuit gaat. Het is alleen een interessante Case.

Zie volgende link; waarin een soort gelijke ongeval heeft plaats gevonden.
http://www.motorplatform.nl/samenindefile/file1.pdf

Toch lees ik in het artikel dat de uiteindelijke uitspraak afhankelijk is van details. Richting aangeven, snelheid, was er de mogelijkheid dat de bestuurder van het personenvoertuig met keren van zijn voertuig het verkeer in tegengestelde richting in gevaar bracht? Snelheid van motor tijdens passeren van file? enz enz...

Zoals ik reeds in mijn eerste reactie liet weten zal het hem in de details zitten. En dat vind de ene persoon wellicht niet interessant en een ander wel. Net als de ene persoon helemaal gek is van Toeters en Bellen en de andere hier een heel andere mening over heeft.

Ik doelde eigenlijk in 1e instantie op de reactie van Frank mbt het kunnen weten etc. Uiteraard moet je je veiligheid inbouwen. Maar we weten ook allemaal dat het zo gebeurt kan zijn! Ik lag begin juni ook gestrekt op de A12 met m'n motor. Heb aardig wat jaren ervaring, alle rijopleiding en denk altijd aan m'n veiligheid. En toch was daar dat ene momentje tijdens een begeleiding. Om maar even aan te geven.