Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland

Auteur Topic: Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland  (gelezen 1482843 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #3670 Gepost op: 31 augustus 2016, 21:43:49
Elke andere verrichting dan het vervolgen van de doorgaande rijstrook is een bijzondere verrichting volgens het theorieboekje CBR. Vandaar ook mijn opmerking.
En dan nu het RVV...

Inhalen op zichzelf is geen bijzondere manoevre. Het zou wat zijn als iedereen op de linkerrijstrook volcontinu een bijzondere manoevre deed, omdat men steeds andere auto's voorbij rijdt.

Het wisselen van rijstrook is dat bijvoorbeeld wel. Net als het afslaan, een inrit op.
Al het overige verkeer moet je dan voorlaten. Verkeer van voren, achteren, fietsers, voetgangers enz...

Hieronder nader omschreven.

§ 24. Bijzondere manoeuvres
Artikel 54

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #3671 Gepost op: 1 september 2016, 13:21:26
Citaat van: CopVR3 link=msg=1445142 date=1472672629
En dan nu het RVV...

Inhalen op zichzelf is geen bijzondere manoevre. Het zou wat zijn als iedereen op de linkerrijstrook volcontinu een bijzondere manoevre deed, omdat men steeds andere auto's voorbij rijdt.

Het wisselen van rijstrook is dat bijvoorbeeld wel. Net als het afslaan, een inrit op.
Al het overige verkeer moet je dan voorlaten. Verkeer van voren, achteren, fietsers, voetgangers enz...

Hieronder nader omschreven.

§ 24. Bijzondere manoeuvres
Artikel 54

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Kort gezegd is de inhaalactie een bijzondere manoeuvre aangezien om in te kunnen halen moet je van rijstrook wisselen op elke weg met minder als 2 rijstroken per rijbaan per rijrichting.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #3672 Gepost op: 1 september 2016, 13:22:34
Citaat van: CopVR3 link=msg=1445142 date=1472672629
En dan nu het RVV...

Inhalen op zichzelf is geen bijzondere manoevre. Het zou wat zijn als iedereen op de linkerrijstrook volcontinu een bijzondere manoevre deed, omdat men steeds andere auto's voorbij rijdt.

Het wisselen van rijstrook is dat bijvoorbeeld wel. Net als het afslaan, een inrit op.
Al het overige verkeer moet je dan voorlaten. Verkeer van voren, achteren, fietsers, voetgangers enz...

Hieronder nader omschreven.

§ 24. Bijzondere manoeuvres
Artikel 54

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

Even voor mijn duidelijkheid, ik ben dan maar een leek in verkeersregels. Maar als je dus een normale weg heb, 1 baan de ene kant op en 1 baan de andere kant op, en ik zet mijn knipperlicht aan om links af te slaan en iemand vind dat te langzaam gaan mag die mij over de linkerbaan in halen? Dit ongeval even daar buiten gelaten want dan gaat het om een voorrangs voertuig maar als ik iemand in haal via de andere rijbaan doe ik toch een bijzondere manoevre?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #3673 Gepost op: 1 september 2016, 14:20:15
Even van internet geplukt:

Inhalen is in het verkeer een uiterst gevaarlijke handeling, waarbij veel ernstige ongevallen plaatsvinden. Tijdens het inhalen moet een bestuurder op veel dingen letten, vooral als hij daarbij op het voor het tegemoetkomend of achteropkomend verkeer bestemde weggedeelte komt.

Artikel 18 geeft aan hoe een bestuurder  tijdens het afslaan moet handelen ten aanzien van het zich op de weg bevindende verkeer. Tijdens het uitvoeren van de manoeuvre moet hij volgens het 1e lid het hem op dezelfde weg toekomend of het zich naast, links of rechts dicht achter hem bevindende verkeer, voor laten gaan. Het zogenaamde “recht doorgaande verkeer op dezelfde weg gaat voor”.

Wijziging artikel 18 RVV
Het artikel wordt uitgebreid met een nieuw lid. Het nieuwe lid artikel 18 heeft tot doel om te regelen dat bestuurders die op de uiterste rechter- of linkerrijstrook van hun weggedeelte dicht achter een bestuurder rijden die te kennen heeft gegeven dat hij wil afslaan en voorgesorteerd heeft, die bestuurder niet mogen inhalen.

Deze wijziging is noodzakelijk om te voorkomen dat  inhalende bestuurders zich proberen te beroepen op “recht doorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor”. Dit viel al onder artikel 5 WvW. Voor weggebruikers was dit echter zeer vaag en onduidelijk, vandaar deze wijziging. Hiermee wordt duidelijk gemaakt dat asociaal inhaalgedrag onacceptabel is.

Het “normale” rechts of links inhalen van bestuurders die te kennen hebben gegeven dat zij willen afslaan en voorgesorteerd hebben, blijft gewoon toegestaan.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #3674 Gepost op: 1 september 2016, 16:54:00
Even voor mijn duidelijkheid, ik ben dan maar een leek in verkeersregels. Maar als je dus een normale weg heb, 1 baan de ene kant op en 1 baan de andere kant op, en ik zet mijn knipperlicht aan om links af te slaan en iemand vind dat te langzaam gaan mag die mij over de linkerbaan in halen? Dit ongeval even daar buiten gelaten want dan gaat het om een voorrangs voertuig maar als ik iemand in haal via de andere rijbaan doe ik toch een bijzondere manoevre?
Over het algemeen geldt, als iemand voorgesorteerd staat EN richting aangeeft naar links moet je er rechts langs, niet links.
Rijdt er verkeer vlak achter -degene die wil afslaan- dan moet deze worden voorgelaten. (het stukje rechtdoorgaand verkeer)

Verder wat batoutofhell zegt.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #3675 Gepost op: 1 september 2016, 16:56:49
Kort gezegd is de inhaalactie een bijzondere manoeuvre aangezien om in te kunnen halen moet je van rijstrook wisselen op elke weg met minder als 2 rijstroken per rijbaan per rijrichting.
Daarom zei ik ook, inhalen an sich (voorbijrijden) is geen bijzondere manoevre. Want dit wordt ook niet genoemd. Het wisselen van rijstrook is dat wel.
En inderdaad, als je wilt inhalen moet je eerst de andere rijstrook op.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #3676 Gepost op: 1 september 2016, 20:35:18
Even van internet geplukt:


Wijziging artikel 18 RVV
Het artikel wordt uitgebreid met een nieuw lid. Het nieuwe lid artikel 18 heeft tot doel om te regelen dat bestuurders die op de uiterste rechter- of linkerrijstrook van hun weggedeelte dicht achter een bestuurder rijden die te kennen heeft gegeven dat hij wil afslaan en voorgesorteerd heeft, die bestuurder niet mogen inhalen.


Op internet staat veel meer. Er is namelijk ook te vinden dat dit alweer is ingetrokken ...

http://maxius.nl/reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-rvv-1990/artikel18
Of
http://m.verkeerspro.nl/verkeerskunde/2014/03/06/inhalen-als-iemand-afslaat-geef-je-verstand-eens-voorrang/


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #3677 Gepost op: 1 september 2016, 22:08:49
Citaat van: RVV 1990
Artikel 11
1 Inhalen geschiedt links.
2 Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
3 Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
4 Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.
5 Bestuurders mogen trams rechts inhalen.

Oftewel: Als je maar duidelijk en op tijd aangeeft af te slaan mag men je niet meer (links) inhalen. Doen ze dat wel, hebben ze wat uit te leggen als het mis gaat.


Maar:

Citaat van: RVV 1990
§ 7. Afslaan
Artikel 17
1 Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;
b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.
2 Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.
Artikel 18
1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
2 Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.
3 Het eerste en het tweede lid gelden niet voor bestuurders van een tram.
Je MOET dus wel tijdig actie ondernemen én communiceren met je medeweggebruikers, anders ben je zelf net zo fout en heb je dus ook wat uit te leggen...


In het geval  van de politie met blauw-blauw ligt het wat anders, die moet je:

Citaat
§ 20. Voorrangsvoertuigen
Artikel 50
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Dus als je gewoon netjes spiegelt, moet je hem zodra je af wilt slaan gewoon "voor laten gaan", en rijd je als vrijwilliger in je privé-auto desnoods de kazerne maar voorbij om dat te doen. (Daarbij opgemerkt dat de politie vrijstelling RVV heeft, niet WVW). Kwestie van goed spiegelen.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #3678 Gepost op: 1 september 2016, 23:08:24
Oftewel: Als je maar duidelijk en op tijd aangeeft af te slaan mag men je niet meer (links) inhalen. Doen ze dat wel, hebben ze wat uit te leggen als het mis gaat.


Maar:
Je MOET dus wel tijdig actie ondernemen én communiceren met je medeweggebruikers, anders ben je zelf net zo fout en heb je dus ook wat uit te leggen...


In het geval  van de politie met blauw-blauw ligt het wat anders, die moet je:
Dus als je gewoon netjes spiegelt, moet je hem zodra je af wilt slaan gewoon "voor laten gaan", en rijd je als vrijwilliger in je privé-auto desnoods de kazerne maar voorbij om dat te doen. (Daarbij opgemerkt dat de politie vrijstelling RVV heeft, niet WVW). Kwestie van goed spiegelen.
Je hebt het heel compleet verwoord!  :D
Verzekeringstechnisch is het nogal een gedoe bij zo'n aanrijding. (civiele aanrijding)
Vaak is niet hard te maken dat er 1. duidelijk is voorgesorteerd EN 2. richting aan is gegeven. (daarom heb ik een dashcam)

Het is makkelijker aan te tonen dat iemand dicht achter de ander reed en dat rechtsoorgaand verkeer niet is voorgelaten, anders was de aanrijding immers niet geweest.
Hierbij komt het feit dat de afslaande auto een bijzondere manoevre maakt en de inhaler die op de rijstrook ernaast rijdt niet. Men moet bij een bijzondere manoevre ook al het verkeer voorlaten gaan.
Vaak is het zo dat de afslaande auto de schuld krijgt. Maar in andere gevallen is het ook vaak 50/50. Ieder eigen schade enz...

Heb wel eens mensen aan het bureau gehad de boos waren op de politie omdat de verzekering hen als afslaande auto de volle schuld hadden gegeven, ("terwijl wij gewoon wilden afslaan en ingehaald werden door zo'n aso zonder geduld".) Weg noclaim.
Men vroeg zich af wat wij wel niet in het rapport hadden gezet.
Nou precies zoals het is gebeurd... dat voelde als onrecht.

Net als een auto die groen licht krijgt, oprijdt, en van rechts wordt aangereden door een auto die door rood reed...
De roodrijder draait toch voor de schuld op?
Nou mooi niet. Want de roodrijder kwam van rechts EN reed op een voorrangsweg. Dat het licht op groen staat... niet interessant. Men zegt, voor je de kruising oprijdt moet je links en rechts kijken... en dat klopt ook weer.

Aldus de verzekering. Er is geen pijl op te trekken.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #3679 Gepost op: 1 september 2016, 23:19:26
Maar waar nu de aanrijding is geweest in Echt waar de politiewagen de afslaande auto heeft geraakt kan je niet voorsorteren. Het is Rijksweg, elke richting 1 baan. Maar stukje voor de inrit staat een bord: verplichte rijrichting:

https://www.google.nl/maps/@51.1082472,5.8899015,3a,75y,17.42h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1smlwqfJNnWpOQHstX5jUgkw!2e0!7i13312!8i6656

Rechts het bord, links de kazerne, iets door links de inrit.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel