Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?

Auteur Topic: Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?  (gelezen 43761 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #10 Gepost op: 7 februari 2012, 12:23:07
Volgens mij begint een betere bewustwording bij het vroeger opmerken van een OGS-voertuig.
Dus beter spiegelen én die radio een stuk zachter én tegenwoordig de I-pod mét beide oortjes in verbieden!!

Ruud


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #11 Gepost op: 7 februari 2012, 12:27:05
Volgens mij begint een betere bewustwording bij het vroeger opmerken van een OGS-voertuig.
Dus beter spiegelen én die radio een stuk zachter én tegenwoordig de I-pod mét beide oortjes in verbieden!!

Ruud

En hoe denk je dit in de praktijk te kunnen brengen?

Er zijn veel mensen met theoretische oplossingen, maar ben ook wel benieuwd hoe jullie deze in de praktijk willen brengen.
Hoe maken we het grote publiek er bewust van? Hoe kunnen we de zaken practisch verbeteren?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #12 Gepost op: 7 februari 2012, 12:42:49
Als een patrouille ergens iemand ziet rijden met zijn hand aan het oor wordt deze bestuurder toch ook bekeurd, dat kan toch ook als jullie iemand betrappen met een I-pod in zijn oren?
En als de ruiten bol staan van de muziek, de zogenaamde rijdende discobar, kan toch ook bekeurd worden.

Als eerste begin je bij de rijscholen, en wat dacht je van de bekende postbus 51 spotjes.

Ruud


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #13 Gepost op: 7 februari 2012, 12:50:37
Voor alsnog is het niet verboden om je radio hard aan te hebben en oordopjes in te hebben.

Maar dan komen we ineens bij het wel bekende kapstok artikel in de WvW (artikel 5).

Ik ben van mening dat we daar dan iets meer mee moeten doen, alleen heb je dan het probleem dat het OM daar ook in mee moet gaan.

Persoonlijk ben ik van mening als je je radio zo hard hebt staan of oordopjes in hebt, dat je dan een gevaar vormt op de weg. Buiten dat je de OGS niet hoort, hoor je ook andere signalen en geluiden niet. Je sluit je dan af voor wat er om je heen gebeurd.

Daarnaast ook al heb ik mijn radio niet aan, dan hoor ik nog de OGS erg laat. Ik heb het bijna altijd op tijd door als er een OGS rijd, maar ik denk dat dat een soort beroepsdeformatie is. Een natuurlijk radar voor OGS, ofzo. Maar de nieuwere auto's ook zonder de radio is het slecht te horen.

Nu weet ik dat er een paar jaar geleden een onderzoek is geweest door de TU Delft, dacht ik. Dat als een voertuig met OGS rijdt deze een signaal uitzend naar autoradio's in de buurt. Daardoor ging de radio zachter of er werd een geluid uitgezonden over de speakers, hierdoor werden de automobilisten eerder gewaarschuwd voor OGS. Helaas heb ik er daarna niks meer over gehoord. Vond het namelijk wel een goed idee.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #14 Gepost op: 7 februari 2012, 12:56:07
Voor alsnog is het niet verboden om je radio hard aan te hebben en oordopjes in te hebben.

Maar dan komen we ineens bij het wel bekende kapstok artikel in de WvW (artikel 5).

Ik ben van mening dat we daar dan iets meer mee moeten doen, alleen heb je dan het probleem dat het OM daar ook in mee moet gaan.

Persoonlijk ben ik van mening als je je radio zo hard hebt staan of oordopjes in hebt, dat je dan een gevaar vormt op de weg. Buiten dat je de OGS niet hoort, hoor je ook andere signalen en geluiden niet. Je sluit je dan af voor wat er om je heen gebeurd.

Daarnaast ook al heb ik mijn radio niet aan, dan hoor ik nog de OGS erg laat. Ik heb het bijna altijd op tijd door als er een OGS rijd, maar ik denk dat dat een soort beroepsdeformatie is. Een natuurlijk radar voor OGS, ofzo. Maar de nieuwere auto's ook zonder de radio is het slecht te horen.

Nu weet ik dat er een paar jaar geleden een onderzoek is geweest door de TU Delft, dacht ik. Dat als een voertuig met OGS rijdt deze een signaal uitzend naar autoradio's in de buurt. Daardoor ging de radio zachter of er werd een geluid uitgezonden over de speakers, hierdoor werden de automobilisten eerder gewaarschuwd voor OGS. Helaas heb ik er daarna niks meer over gehoord. Vond het namelijk wel een goed idee.
Het zogenaamde flister-verhaal, waar ook al een draadje over loopt op dit forum.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=25604.msg985052#msg985052

Dit is volgens mij voor een deel getrand om wille van zogenaamde inkomstendelving door de diverse radio-stations als ook de radio's in huizen die mogelijk de sirene gaan weergeven, waar dat natuurlijk totaal overbodig is.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #15 Gepost op: 7 februari 2012, 13:09:34
Wat ik graag zou zien is aandacht voor het ruimte maken voor hv-voertuigen bij spitsstroken. Dus de zogenaamde Duitse methode. Je merkt dat bij file en afwezigheid van vluchtstrook veel weggebruikers niet weten  hoe ze moeten  reageren als er middendoor gereden wordt.

Het mooiste zou zijn als bij weggebruikers in het systeem komt: file, rijstrook 1 meteen maximaal links staan,rijstrook 2 maximaal naar rechts staan. Scheelt ook weer voor de motorrijders  098uo

Exact!   O0

Bij een file met meerdere rijbanen in dezelfde rijrichting is het wenselijk dat voertuigen op het linkerbaantje, uiterst links gaan staan. Voertuigen op het rechterbaantje, uiterst rechts. En niet alleen voor de motorrijders, ook voor evt. hulpdiensten, bij ontbreken van een vluchtstrook.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #16 Gepost op: 7 februari 2012, 13:13:23
Het zogenaamde flister-verhaal, waar ook al een draadje over loopt op dit forum.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=25604.msg985052#msg985052

Dit is volgens mij voor een deel getrand om wille van zogenaamde inkomstendelving door de diverse radio-stations als ook de radio's in huizen die mogelijk de sirene gaan weergeven, waar dat natuurlijk totaal overbodig is.

Bedankt voor je reactie, Matthijs. Het forum is ook zo groot dat ik niet iedere topic ken. Gelukkig helpen we elkaar op deze manier.
Maar heb net even snel de topic doorgenomen en inderdaad de strekking is dat het toch niet een ideaal systeem is.
Ik zou het ook niet prettig vinden als ik thuis op de bank zit en elke keer dat er OGS aan komt, ik een irritante pieptoon hoor.

Ze zouden beter werken aan een europese standaard, gewoon iets inbouwen in auto's dat de radio uit zet en een lampje op het dashboard. Vanaf 2013 verplicht in alle nieuwe auto's, net als het derde remlicht dat inmiddels ook in praktisch iedere radio zit. Flitser is ook geen wondermiddel, mensen kunnen de radio ook altijd nog uit zetten. (en dan met de radio gaan kloten om dat irritante piepje uit te zetten in plaats van uit hun raam te kijken.....)

Een idee wat ik las. Ben nieuwsgierig wat andere hiervan vinden. Met name het lampje op het dashboard en dat in combinatie met een pieptoon die ingebouwd wordt. Dit dient dan ook een APK verplichting te worden. Niet dat het net zoals nu vaak gebeurd met het piepertje van de autogordel, deze laten mensen gewoon uitschakelen bij de dealer.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #17 Gepost op: 7 februari 2012, 13:21:23
Laten we eens beginnen om mensen hun spiegels correct te leren afstellen ... Dat is in mijn ogen écht een onderbelicht onderwerp tijdens rijles.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #18 Gepost op: 7 februari 2012, 13:32:39
Zie o.a. ook hier:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=51686.0

Bedankt voor je reactie, Matthijs. Het forum is ook zo groot dat ik niet iedere topic ken. Gelukkig helpen we elkaar op deze manier.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #19 Gepost op: 7 februari 2012, 14:10:12
Van mij mag de overheid wel wat meer verantwoordelijkheid nemen in het "tussen-de-file-door-verhaal". Door diezelfde overheid is wel, tegen allerlei adviezen in, om op erg drukke punten wel spitsstroken aan te leggen. Er is toen al aangegeven dat dit tot problemen gaat leiden bij het aanrijden door hulpdiensten. Maar van enige voorlichting, behalve het gele bord,  zie en hoor je niks.

Wat ik zelf er aan doe is bij ritten in dergelijke situaties heel dwingend tussen de 1e en 2e rijstrook gaan rijden, met de trafficadvisor in standje "beide zijden op". Ik hoop dat dat helpt, al was het maar voor de voertuigen die na mij komen. Wat je merkt is dat het lekker loopt, totdat een of andere suf :-X bedenkt dat ie naar rechts gaat om ruimte te maken. Dan kom je dus op rijstrook 1 te rijden, waardoor iedereen naar rechts gaat proberen te komen. Vervolgens moet ik weer op zoek naar iemand die dit niet goed lukt, om daar vervolgens weer dwingend rechts van te gaan rijden. Zeg maar door mijn rijden hem de juiste kant op "wijzen". Vervolgens gaat dat weer een tijd goed, totdat die suf :-X mij blijkbaar weer ingehaald heeft en weer naar rechts gaat.  98uiye

Op zich vind ik het een leuk spelletje om het op die manier te doen. maar als je onderweg bent naar een mogelijke kinderreanimatie op een afrit, ben ik liever gewoon snel ter plaatse...