Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?

Auteur Topic: Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?  (gelezen 43735 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #20 Gepost op: 7 februari 2012, 14:24:18
Er is een topicje gestart over het bedanken na een VIP begeleiding, kunnen politiewagens niet via de speakers instructies geven. Dat dit niet continu kan en al helemaal niet als je alleen in de auto zit, snap ik. Toch voor die enkele sufkip die je dan blijkbaar steeds weer voor je hebt rijden?

"blauwe kangoo NU rechts aanhouden, dank u"...ik zou het snappen hoor  998765
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #21 Gepost op: 7 februari 2012, 15:15:08
(...)
"blauwe kangoo NU rechts aanhouden, dank u"...ik zou het snappen hoor  998765
En na de vijftigste sufkop reageer je net zo kortaf als de inmiddels wereldberoemde agent in Blik op de Weg bij de Grolsch Veste... "man... hoe moeilijk kan het worden!"  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #22 Gepost op: 7 februari 2012, 16:01:52
Op de eerste plek is het natuurlijk een kwestie voor de autobestuurder zelf om de omgeving goed in de gaten te houden: spiegeltjes afstellen, spiegels gebruiken, radio niet te hard etc. Wat kun je doen om daar een verbetering te pakken? Inderdaad: meer aandacht bij rijlessen en aandacht vragen via campagnes. Of dit echt zal werken? Ik betwijfel het.

Waar volgens mij de grootste verbeterpunten liggen is de techniek. We hebben inmiddels zoveel technologie in de auto dat er voor dit probleem ongetwijfeld iets bedacht kan worden. Ik denk bijvoorbeeld aan een waarschuwing via het navigatiesysteem (alarmpje en knipperend punt dat de locatie van het spoedvoertuig aangeeft). Zaken als Flister stuiten nu misschien nog op wat (technische) bezwaren, maar ik geloof dat hier wel degelijk de toekomst ligt. Hopelijk komen er op dit gebied dan ook enkele innovatieve oplossingen in de komende jaren!
Senior GGP / Oost-Brabant


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #23 Gepost op: 7 februari 2012, 16:12:11
Inderdaad: meer aandacht bij rijlessen .

Hoe?


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #24 Gepost op: 7 februari 2012, 16:20:49
Hoe?

Door het als rij-instructeur op z'n minst een keer ter sprake te brengen. Bijvoorbeeld op een bepaald punt vragen hoe de leerling zou reageren als er op dat moment een voertuig met OGS aan zou komen. Echt oefenen is natuurlijk moeilijk -onhaalbaar?-, maar tijdens mijn rijlessen is het uberhaupt nooit onderwerp van gesprek geweest. Misschien kan daar wat meer in gedaan worden. Een stukje bewustwording kweken zeg maar.
Senior GGP / Oost-Brabant


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #25 Gepost op: 7 februari 2012, 16:27:35
Wat kun je doen om daar een verbetering te pakken? Inderdaad: meer aandacht bij rijlessen.

Zoals Kusje al zei: Hoe? Toevallig ken ik de achtergrond van Kusje en vind ik het begrijpelijk dat ze zo reageert.
Kom niet alleen met kreten en theoriën, maar geef ze ook iets meer diepgang door te zeggen hoe je er meer aandacht aan denkt te besteden.

Tijdens het schrijven van mij reactie had je alweer gereageerd. Dus ga er even op door. Alleen het bespreken bied geen uitkomst. Iemand moet het ervaren hoe het is. Je zult echt moeten ervaren hoe het is om een voertuig achter je te hebben met allemaal blauwe lampjes en een hoop herrie. Daarnaast rijden deze chauffeurs vaak dwingend om te laten zien dat ze echt haast hebben. In theorie kan je dat heel leuk bespreken, maar de ervaring is toch anders. Bespreken alleen is niet genoeg.

Ik denk bijvoorbeeld aan een waarschuwing via het navigatiesysteem (alarmpje en knipperend punt dat de locatie van het spoedvoertuig aangeeft).

Heel leuk bedacht, maar gaat zeker weten niet werken. Heel veel mensen rijden nog steeds zonder navigatiesysteem. Ik denk wel 90% van de mensen die in de file staan, als het niet meer is. Want dat zijn de forenzen die iedere dag dezelfde route rijden en dus geen navigatiesysteem nodig hebben. Ik wil je er echt niet mee afkraken hoor, maar dit is niet iets wat gaat werken.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #26 Gepost op: 7 februari 2012, 16:37:15
Wat dan als de rijinstructeur zijn/haar cursist geheel onverwacht aangeeft dat hij/zij voor een OGS voertuig z.s.m. maar zo veilig mogelijk plaats moet maken en dat dan daar ter plaatse evalueert, dat oefenmoment kan door de instructeur worden uitgekozen al naar gelang de drukte op de weg en de "ervaring" van de cursist. Ook gedurende de les kan dit diverse keren worden herhaald in diverse verkeerssituatie's bijvoorbeeld nabij een kazerne/ziekenhuis/P-bureau alwaar later de geslaagde cursist meer kans maakt geconfronteerd te worden met een OGS voertuig er zal dan een gewenning hebben plaatsgevonden en de cursist is ook geoefend geraakt om snel en veilig een plekje te zoeken om ruimte te maken voor het OGS voertuig.

Ruud


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #27 Gepost op: 7 februari 2012, 16:39:22
Door het als rij-instructeur op z'n minst een keer ter sprake te brengen. Bijvoorbeeld op een bepaald punt vragen hoe de leerling zou reageren als er op dat moment een voertuig met OGS aan zou komen. Echt oefenen is natuurlijk moeilijk -onhaalbaar?-, maar tijdens mijn rijlessen is het uberhaupt nooit onderwerp van gesprek geweest. Misschien kan daar wat meer in gedaan worden. Een stukje bewustwording kweken zeg maar.

Ik wil je best geloven dat het eea niet ter sprake is gekomen tijdens een rijles maar ik weet ook dat veel niet blijft hangen van wat er verteld wordt.............. Men probeert inzicht mee te geven maar het is ook aan de ontvanger hier mee iets te doen
Op een bepaald punt vragen hoe die zal reageren, is de kans aanwezig dat men het gaat doen.    Daar zit men ook niet op te wachten, want je hebt te maken met het overige verkeer e.d.    

Echt oefenen is inderdaad onhaalbaar, want dan zou de rij-instructeur een nummer moeten hebben om een OGS te vragen op een bepaalde tijd /lokatie......  
Oefenen hierin kan als het echt voorkomt   maar dan is het nog in welke fase een leerling zit.  En je moet ook je voorstellen dat zeker een leerling niet kan goed reageren op een OGS ondanks de aanwijzingen van de instructeur.  (als de motor afslaat bijv...............)

Iets vertellen is en blijft geen training.   Anders had ik op die manier mijn rijbewijs wel kunnen halen.............  (als je begrijpt wat ik bedoel)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #28 Gepost op: 7 februari 2012, 16:41:25
Als een patrouille ergens iemand ziet rijden met zijn hand aan het oor wordt deze bestuurder toch ook bekeurd, dat kan toch ook als jullie iemand betrappen met een I-pod in zijn oren?

En wat moet je dan verbieden ? 1 of 2 dopjes in je oren ?
Als ik auto rij en er is geen carkit voor mijn gsm dan heb ik standaard 1 oortje in om mijn gsm niet vast te hoeven houden.
Dus waar moet de grens getrokken worden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #29 Gepost op: 7 februari 2012, 16:49:03
Zoals ik al schreef in zijn oren.....meervoud!!! Derhalve volledige afsluiting van de buitenwereld!!

Zeg jongens probeer eens even constructief mee te denken en niet alleen reacties te plaatsen waarin alleen kritiek op de vorige posting wordt geuit.
Kritiek is prima, maar schrijf dan ook meteen jouw mening waarom iets niet zal werken én kom meteen met iets wat volgens jou wél kan werken.

Ruud