Wordt de COPI - bak te vol?

Auteur Topic: Wordt de COPI - bak te vol?  (gelezen 14915 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #40 Gepost op: 25 juni 2015, 00:27:01
Citaat van: Fireball link=msg=1357919 date=1435176502
U geeft precies aan waar het wringt, namelijk de mensen met inhoudelijke kennis. Erg belangrijk en onmisbaar om in het veld het incident te bestrijden, maar juist niet in de acute fase in de COH! Tijdens het COPI is het van belang op het proces te blijven sturen en niet op de inhoud. Anders verzanden we in details, discussies etc, en dan duurt een CoPI-overleg een half uur i.p.v. 10 minuten. Het is algemeen bekend, hoe meer (inhoudelijke) mensen bij een vergadering, hoe langer deze duurt en tijd is juist schaars bij incidentbestrijding.

Waar zijn de kwalificaties van een OVD-RWS vastgelegd? (Ik ben namelijk vanuit mijn werk wel eens betrokken geweest bij een cursus c.q. opleiding van RWS-mensen, maar vond de kwaliteit ver onder de maat. Misschien lag dat toen meer aan het ingehuurde bureau, dan aan RWS, maar je hebt er dan wel mee te maken.)

Dat durf ik niet te zeggen, ik weet niet hoe lang geleden deze opleiding was.
Zelf heb ik de opleiding in december gevolgd, naar aanleiding van een vraag of er mensen vanuit de operationele dienst interesse hadden in deze (neven) functie, dus ik kan alleen voor mijzelf spreken.
Ik heb een hoop trainingen en cursussen betreffende IM gevolgd, ben al bijna 8 jaar werkzaam als verkeersleider met de nodige incidenten, dus had wat bagage, en nog vond ik het een pittige, maar zeker leuke en leerzame opleiding.
Wij hebben die week regelmatig getraind met mensen uit de praktijk, dus een echte leider COPI van de brandweer en echte OVD's uit de praktijk, en werden ook aan het eind van de week (streng) geëxamineerd door mensen uit de praktijk.
Diegene met wie ik in die opleiding zat hadden allemaal een ruime achtergrond vanuit de praktijk, dus het beeld dat u schetst herken ik niet vanuit "mijn" opleiding.

Maar goed, ik zit in mijn piketweek ook helemaal niet te wachtten op een COPI, vaak zijn motorkapoverleggen net zo, zo niet waardevoller als een COPI.
Dat we eerder zouden moeten schakelen met een OVD brandweer ben ik het ook niet mee eens.

Denk aan een groot incident op het water, niet alleen sta ik voor mijn eigen processen, maar kan ik ook de processen van anderen vertegenwoordigen, denk aan een SAR liasson van de KNRM (KWC)
Het kan goed dat een OSC functie bij een RWS vaartuig wordt neer gelegd, (meer dan eens zien gebeuren) en dus sta je ook aan de lat hiervoor.
Maar denk ook aan een groot incident met bijvoorbeeld een passagiersschip.

Ik denk dat ik sneller info heb voor een OVD-GHOR (hoeveel passagiers, verwondingen, watertemperatuur etc. etc.)
Maar ook voor OVD-P en OVD-BZ (aanlandingsplekken, welke vaartuigen en hoe)
Dit gaat denk ik sneller in een COPI overleg dan dat ik eerst een OVD-brandweer moet gaan bijpraten.
(die waarschijnlijk ook nog nooit met dit bijltje gehakt heeft)

En dan zijn er nog de gebieden waar de SAR taak is belegd bij de brandweer, maar die zijn daar helemaal niet mee bekend of hebben geen idee hoe ze dat moeten aanpakken.
Relevante gegevens over schepen, ladingen, aantal opvarenden etc. etc. die voor meerdere partijen van belang zijn, zijn eerder bij mij bekend als bij de OVD-B.

In een aantal (droge) oefeningen die ik heb mogen meemaken ging het juist prima zo, en ik zie het als volgt.
Er wordt mij gevraagd hoe en wat, ik doe snel mijn zegje, en verder houd ik mijn muil dicht, tenzij ik iets hoor wat niet klopt, ik ga verder niet mee in een besluitvorming door mensen die vaker met deze bijltjes gehakt hebben, tenzij mij dit gevraagd wordt.
Elke keer waren we binnen 10 minuten klaar, en had iedereen relevante gegevens.

Dus ik denk, aanvullingen in een COPI gewenst? Dat ligt geheel aan het soort incident, maar ook aan de mate van training van de deelnemers aan het COPI, dus zeker doen indien nodig.
Niet als standaard, die is vastgelegd in de wet, en dat moeten we houden, maar gewenst indien nodig.
Al kan dit wel wat aanpassingen in de beeldvorming van de huidige bezetting vergen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #41 Gepost op: 25 juni 2015, 08:20:36
Bij SAR incidenten op grootwater(Kustwacht gebied) is een SAR Liaison/OVD-W zeker aan te raden.
Over het algemeen is de maritieme kennis van de standaard bezetting in het COPI nul.
Geen zeekaarten,geen marifoon verbinding, geen getijden gegevens,geen SAR organisat/scheepvaart kennis etc. Hetzelfde voor in de havens waar juist iemand van de havendienst zeer essentiele informatie bezit.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #42 Gepost op: 25 juni 2015, 08:43:28
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1357945 date=1435184821
Wij hebben die week regelmatig getraind met mensen uit de praktijk, dus een echte leider COPI van de brandweer en echte OVD's uit de praktijk, en werden ook aan het eind van de week (streng) geëxamineerd door mensen uit de praktijk.
Diegene met wie ik in die opleiding zat hadden allemaal een ruime achtergrond vanuit de praktijk, dus het beeld dat u schetst herken ik niet vanuit "mijn" opleiding.

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Uw training klinkt al veel uitgebreider dan wat ik in het oosten des lands heb gezien. Dat zal ongeveer 2 jaar geleden zijn geweest. Het betroffen kleine scenario's gericht op IM (kop-staartje met 3 of 4 auto's) met een motorkap-overleg tot gevolg. Veel verder kwam het niet. Ik twijfel niet aan de praktijkervaring van de mensen en motorkapoverleg is belangrijk, maar GRIP en COPI gaat voor mij een stap verder. Ik ben zelf Leider CoPI en verwacht een duidelijke meerwaarde van de mensen in de bak.

Die meerwaarde heeft een OvD-RWS zeker bij "maritieme" en SAR-incidenten. Dan is hij ook zeker welkom in de bak. Ik sluit me dan ook aan bij de reactie van Doruz. Echter, die incidenten zullen bij ons niet snel gebeuren. We hebben niet zoveel water en scheepvaartverkeer als in Zeeland.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #43 Gepost op: 25 juni 2015, 10:24:01
V.w.b. het koppelen van externe leidinggevenden/OvD'en aan politie/brandweer/GHOR en buiten laten staan, of als zelfstandig OvD in de bak nemen:

Volgens mij moet je onderscheid maken tussen het primaire proces en het secundaire proces. Geen idee of deze termen ook daadwerkelijk worden gebruikt, dus ik geef het beestje maar een naam (gebaseerd op ervaringen in een andere "tak van sport"). Het primaire proces omvat de directe incidentbestrijding, ofwel de daadwerkelijke inzet van brandweer, politie, GHOR/ambulance en direct samenhangende activiteiten zoals afzetten inzetgebied, opvang slachtoffers, etc. Het secundaire proces omvat in mijn ogen de randzaken, laten we het logistiek noemen. Aanvoer van extra materiaal, opvang van reserve/versterking, instellen van omleidingsroutes, informatieverstrekking/vergaring, opvoer van voeding, etc.

Er is best wat voor te zeggen om alleen de functionarissen met een rol in het primaire proces in de COPI-bak te zetten. Dan kunnen ze snel met elkaar overleggen en zijn ze er snel uit. Echter... als iedere functionaris vervolgens een aantal ondergeschikten en extern aangeklikte OvD's moet gaan aansturen, met een beetje pech op verschillende plekken in het gebied, dan gaat er dus kostbare tijd verloren in het secundaire proces.

Je zou ook eenvoudig kunnen overwegen om relevante functionarissen in het secundaire proces "op de 2e rij" in de COPI-bak te zetten. Niet om deel te nemen aan het overleg zelf, maar om hun eigen relevante informatie alvast te filteren en op te pikken, zodat ze bij het verlaten van de bak zonder al te veel discussie aan het werk kunnen. Hoeft een OvD-B dus niet eerst een ProRail-OvD bij te praten maar kan direct zaken doen met zijn bevelvoerders. Hoeft een OvD-P geen OvD-RWS bij te praten maar kan zich direct op zijn eigen taken richten.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill