Reanimatie na verslikking

Auteur Topic: Reanimatie na verslikking  (gelezen 19695 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Gepost op: 12 februari 2012, 11:37:58
Stel je zit in een café aan de bar, 2 krukken verderop zit er iemand nootjes omhoog te gooien en op te vangen met zijn mond.. en ineens gebeurt waar jij al bang voor was.. het so vangt er 1 op maar zit vast in de luchtweg. Je begint meteen met de handelingen die je geleerd hebt gekregen.

Maar het lukt je niet de luchtweg vrij te krijgen en het so zakt in elkaar en je moet overgaan tot reanimatie.

Goed 112 wordt gebeld ambulance doet er +/- 10 minuten over om bij je te komen, maar de barman heeft toevallig een AED achter de bar liggen..

Mijn vraag is hoe nu verder?

1) je gaat reanimaeren gebruikt de AED en hoopt dat het nootje eruit is voordat het so na misschien de eerste of 2de stoot van het apparaat weer bij komt.. met het risico dat het slachtoffer alweer in ademnood komt omdat de luchtweg nog steeds niet vrij is en je dus weer over moet gaan op reanimeren..

OF

2) je wacht met het aansluiten van de AED totdat je zeker weet dat de luchtweg vrij is, doordat je het voorwerp hebt "doorgeblazen".

Hier heb ik, ook tijdens de lessen reanimatie, nog niet echt een duidelijk en goed onderbouwd antwoord op gehad.. er wordt meestal gezegd.. "normaal gesproken komt het wel goed" .. Ja maar wat als je een geval heb t wat niet "normaal gesproken is"..


Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2012, 12:19:48
Stel je zit in een café aan de bar, 2 krukken verderop zit er iemand nootjes omhoog te gooien en op te vangen met zijn mond.. en ineens gebeurt waar jij al bang voor was.. het so vangt er 1 op maar zit vast in de luchtweg. Je begint meteen met de handelingen die je geleerd hebt gekregen.

Maar het lukt je niet de luchtweg vrij te krijgen en het so zakt in elkaar en je moet overgaan tot reanimatie.

Goed 112 wordt gebeld ambulance doet er +/- 10 minuten over om bij je te komen, maar de barman heeft toevallig een AED achter de bar liggen..

Mijn vraag is hoe nu verder?

1) je gaat reanimaeren gebruikt de AED en hoopt dat het nootje eruit is voordat het so na misschien de eerste of 2de stoot van het apparaat weer bij komt.. met het risico dat het slachtoffer alweer in ademnood komt omdat de luchtweg nog steeds niet vrij is en je dus weer over moet gaan op reanimeren..

OF

2) je wacht met het aansluiten van de AED totdat je zeker weet dat de luchtweg vrij is, doordat je het voorwerp hebt "doorgeblazen".

Hier heb ik, ook tijdens de lessen reanimatie, nog niet echt een duidelijk en goed onderbouwd antwoord op gehad.. er wordt meestal gezegd.. "normaal gesproken komt het wel goed" .. Ja maar wat als je een geval heb t wat niet "normaal gesproken is"..

Als de luchtweg niet vrij is en niet vrij te krijgen is, en iemand heeft verder wel tekenen van leven, dan ga je beademen, en borstcompressies geven, dus voor dat iemand volledige bewusteloos is.  Indien de bewustzijn al volledig weg is, word het gewoon reanimeren, en in dit geval kan je beter starten met borstcompressie en beademen, en sluit je gewoon de AED aan en houd je aan de BLS/AED protocollen.    Het is wel handig dat de in de (aanvullende) alarmering is dat het een reanimatie is, tengevolge van een verslikking.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2012, 13:34:13
Iemand een balpen op zak? :P

Ik denk niet dat ik de AED zou gebruiken. Het is namelijk een luchtwegprobleem en geen circulatieprobleem. Bovendien zou je met het wachten op de analyse tijd verspillen die voor reanimatie gebruikt kan worden.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2012, 14:15:12
Iemand een balpen op zak? :P

Ik denk niet dat ik de AED zou gebruiken. Het is namelijk een luchtwegprobleem en geen circulatieprobleem. Bovendien zou je met het wachten op de analyse tijd verspillen die voor reanimatie gebruikt kan worden.

Uit eindelijk gaat het hart toch een probleem geven.

tja, ik zie een ehbo-er geen nood conitiomie uitvoeren.

Tja, vele howto op internet. zie je vele varaties :  

Tracheotomy How-To



maar wat mij betreft niets voor een EHBO-er.  Direct ziet het er zo uit..

Ranger X does an emergency tracheotomy


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2012, 14:26:26
Iemand een balpen op zak? :P

Ik denk niet dat ik de AED zou gebruiken. Het is namelijk een luchtwegprobleem en geen circulatieprobleem. Bovendien zou je met het wachten op de analyse tijd verspillen die voor reanimatie gebruikt kan worden.
de aed kun je negeren qua instructie en het log is achteraf mogelijk toch nuttig. Ik zou de aed wel aansluiten, maar niet als eerste prio.


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2012, 14:46:36
Als de luchtweg niet vrij is en niet vrij te krijgen is, en iemand heeft verder wel tekenen van leven, dan ga je beademen, en borstcompressies geven, dus voor dat iemand volledige bewusteloos is.  Indien de bewustzijn al volledig weg is, word het gewoon reanimeren, en in dit geval kan je beter starten met borstcompressie en beademen, en sluit je gewoon de AED aan en houd je aan de BLS/AED protocollen.    Het is wel handig dat de in de (aanvullende) alarmering is dat het een reanimatie is, tengevolge van een verslikking.

Goed maar stel voor diegene komt weer terug en dan? het so zit dan nog altijd met een geblokkeerde luchtweg en stikt dus nog steeds.. met als resultaat dat weer hetzelfde rondje zal gaan beginnen...
in de eerste melding naar 112 is al door gegeven dat de persoon bewusteloos is en dat de luchtweg nog steeds afgesloten is.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2012, 15:01:13
Ik zou beginnen met reanimeren. Doordat het s.o. zijn bewustzijn verliest heb je kan dat door ontspanning en de borstcompressies het nootje uit de keel wordt geblazen.

Een andere mogelijkheid zou zijn dat je door mond-op-mondbeademing het nootje verder blaast, waardoor je waarschijnlijk een long uitschakelt, maar beter een long dan geen long.

Ik zou dit eerst even aan kijken en dan alsnog de AED aansluiten

Het probleem ligt primair in de luchtweg en niet aan het hart, zoals al eerder wordt gezegd. Dus treat first what kills first


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2012, 15:14:49
Goed maar stel voor diegene komt weer terug en dan? het so zit dan nog altijd met een geblokkeerde luchtweg en stikt dus nog steeds.. met als resultaat dat weer hetzelfde rondje zal gaan beginnen...
in de eerste melding naar 112 is al door gegeven dat de persoon bewusteloos is en dat de luchtweg nog steeds afgesloten is.

In de jouw genoemde casus komt niemand terug, want het probleem was zuurstof te kort, en dat heb je niet opgelost.  De reden dat je reanimeert en eventueel de aed gebruikt, is de toestand in zodanige conditie te houden dat de ambulance dienst er straks nog wat mee kan.

In jouw casus in de luchtweg probleem niet op te lossen met reguliere ehbo technieken. Dus moet je tijd rekken, en de tijd dat ambulance bij je kan komen verkorten.  Dus alvast gidsfunctie bij de deur, ruimte maken en het grote licht aan, door gaan met borstcompressie, kloppen op de rug,  
Misschien kan je slachtoffer tussentijds verplaatsen naar een plek waar het ambu-team ongestoord hun werk kan doen.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2012, 15:27:27
1) je gaat reanimaeren gebruikt de AED en hoopt dat het nootje eruit is voordat het so na misschien de eerste of 2de stoot van het apparaat weer bij komt.. met het risico dat het slachtoffer alweer in ademnood komt omdat de luchtweg nog steeds niet vrij is en je dus weer over moet gaan op reanimeren..

OF

2) je wacht met het aansluiten van de AED totdat je zeker weet dat de luchtweg vrij is, doordat je het voorwerp hebt "doorgeblazen".

Hier heb ik, ook tijdens de lessen reanimatie, nog niet echt een duidelijk en goed onderbouwd antwoord op gehad.. er wordt meestal gezegd.. "normaal gesproken komt het wel goed" .. Ja maar wat als je een geval heb t wat niet "normaal gesproken is"..

Ah ik zie dat er al een antwoord geplaatst is toen ik mijn reactie aan het typen was.

Je komt een heel eind met gezond boeren verstand, oftewel logisch nadenken.

De vraag is, of eigenlijk zijn:
- Wat veroorzaakt de bewusteloosheid van het slachtoffer?
- Wat zou de reden zijn dat het slachtoffer weer bijkomt?
- Wat zou de reden zijn dat de AED gaat schokken?

T.a.v. de coniotomie: Hoe weet je dat het nootje boven (en niet onder) de plek vastzit waar jij je balpen in wilt steken?


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2012, 15:49:52
Citaat
T.a.v. de coniotomie: Hoe weet je dat het nootje boven (en niet onder) de plek vastzit waar jij je balpen in wilt steken?

nooit naar Spoed gekeken zeker? Daar is een balpen altijd goed! Even serieus, gewoon reanimeren dan doen we al gek genoeg.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!