Plaats hier foto's van DAF voertuigen

Auteur Topic: Plaats hier foto's van DAF voertuigen  (gelezen 356448 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #1100 Gepost op: 30 mei 2007, 23:35:44
Waar staat CE eigenlijk voor?

Combinatie of Calamiteiten Eenheid... de meningen verschillen  ???

en waarvan het dan een combi is... een normale Tas en een schuimblusvoertuig of Tas / As
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #1101 Gepost op: 31 mei 2007, 01:07:45
Gisteravond officieel overgedragen, de nieuwe CE 59.1 van brandweer Rozenburg.
De oude AS gaat of staat inmiddels al op de Colaradoweg, 51.1........

De tekst "brandweer" is in ieder geval zeer duidelijk aanwezig op de voorzijde  ;D


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #1102 Gepost op: 31 mei 2007, 07:57:38
Combinatie of Calamiteiten Eenheid... de meningen verschillen  ???

en waarvan het dan een combi is... een normale Tas en een schuimblusvoertuig of Tas / As

Het is een Calamiteitenbestrijdings Eenheid; dat is de officiële benaming. En het is een combinatie van een TS hd/ld en een AS ld/s.
greetz,  Enrique


sajo

  • Gast
Reactie #1103 Gepost op: 31 mei 2007, 10:36:32
Enrique, helemaal met je eens.
Alleen in de volksmond is het inderdaad een Combinatie Eenheid.
Kleine aanvulling: De CE  is ook gelijk een HV en een schuimblusvoertuig
Maar goed HV terzijde want dat zijn tegenwoordig bijna alle TS voertuigen ook.

Gr.J.


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #1104 Gepost op: 31 mei 2007, 12:07:36
Het is een Calamiteitenbestrijdings Eenheid; dat is de officiële benaming. En het is een combinatie van een TS hd/ld en een AS ld/s.

Enrique, helemaal met je eens.
Alleen in de volksmond is het inderdaad een Combinatie Eenheid.
Kleine aanvulling: De CE  is ook gelijk een HV en een schuimblusvoertuig
Maar goed HV terzijde want dat zijn tegenwoordig bijna alle TS voertuigen ook.

Niet om jullie verhaal of de officiele "lezing" bij dit type voertuig in twijfel te trekken hoor maar de combi van Ts/As begrijp ik niet helemaal; "Een tankautospuit heeft een ingebouwde pomp en een eigen watervoorraad van minimaal 1500 liter. Een autospuit is nagenoeg gelijk aan een tankautospuit, maar heeft dan geen tank of een tank met minder dan 1500 liter inhoud." Zoals ons bekend is... wat is er dan gecombineerd in deze?

Naar mijn inzien is het aanemelijker dat hier een combi is gemaakt met een schuimblusvoertuig. De CE voertuigen beschikken over een tank (inhoud weet ik niet precies, maar deze is groot), een eigen pomp (groter vermogen dan van een normale Ts), dakmonitor voor het bestrijden van (beginnende) tankbranden en ze hebben een grote hoeveelheid SVM aan boord. Is mijn redenatie dan verkeerd? Zo ja, hoe zit het dan met de omschrijving van een As?
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


BRANDWEERVOERTUIGEN.NL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,060
  • Laat ieder in zijn waarde
    • www.brandweervoertuigen.nl
Reactie #1105 Gepost op: 31 mei 2007, 12:59:19
Hier de specificaties van de "oudere" CE.

Korps :  Gezamelijke Brandweer  
Roepnummer :  CE 53-1  
Type voertuig :  TS6LD6000HD300T1500/4000  
Merk / Type chassis : DAF FFN85.380CF440  
Opbouw :  BTS-Plastisol-Godiva  
Kenteken :  BN-VN-21  
Datum in dienst :  2003  
Datum uit dienst :  
Vestigingsplaats :  Rotterdam-Rijnmond  
Bijzonderheden :  @,kazerne Merseyweg  

Bron : BrandBase.nl

En hier van het nieuwe voertuig. De CE59-1

Korps :  Gezamelijke Brandweer  
Roepnummer :  CE59-1  
Type voertuig :  TS6LD6000HD240T1500/13500  
Merk / Type chassis : DAF FF CF75.360PC400  
Opbouw :  Cito-Somati-Godiva  
Kenteken :  BS-VS-73 (eerder BS-TL-91)  
Datum in dienst :  2007  
Datum uit dienst :  
Vestigingsplaats :  Rotterdam  
Bijzonderheden :  @, kazerne Rozenburg  

Bron : BrandBase.nl
Brandweerfotografie Ton van der Toolen  kijk ook op  www.brandweervoertuigen.nl  Op alle geplaatste foto's zit Copyright


BrandBase.org

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 110
    • BrandBase.org
Reactie #1106 Gepost op: 31 mei 2007, 13:23:06
Hier de specificaties van de "oudere" CE.

En hier van het nieuwe voertuig. De CE59-1

Korps :  Gezamelijke Brandweer  
Roepnummer :  CE59-1  
Type voertuig :  TS6LD6000HD240T1500/1350  
Merk / Type chassis : DAF FF CF75.360PC400  
Opbouw :  Cito-Somati-Godiva  
Kenteken :  BS-VS-73 (eerder BS-TL-91)  
Datum in dienst :  2007  
Datum uit dienst :  
Vestigingsplaats :  Rotterdam  
Bijzonderheden :  @, kazerne Rozenburg  

Bron : BrandBase.nl

Er stond bij 'type voertuig' een '0' teveel in de BrandBase.
Groeten, Eric de Sain www.BrandBase.org


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #1107 Gepost op: 31 mei 2007, 13:35:13
Voertuignummer CE 59.1

Motorgegevens type PE265C, 9,2 LTR, 360 PK
max. totaal gewicht  13200 KG
Lengte 7540 mm
Breedte 2500 mm
Hoogte 3420 mm

Inhoud Watertank 1500 LTR
Inhoud Schuimtank  ?
Capaciteit Dakmonitor 7600 LPM


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #1108 Gepost op: 31 mei 2007, 14:12:15
Niet om jullie verhaal of de officiele "lezing" bij dit type voertuig in twijfel te trekken hoor maar de combi van Ts/As begrijp ik niet helemaal; "Een tankautospuit heeft een ingebouwde pomp en een eigen watervoorraad van minimaal 1500 liter. Een autospuit is nagenoeg gelijk aan een tankautospuit, maar heeft dan geen tank of een tank met minder dan 1500 liter inhoud." Zoals ons bekend is... wat is er dan gecombineerd in deze?

Naar mijn inzien is het aanemelijker dat hier een combi is gemaakt met een schuimblusvoertuig. De CE voertuigen beschikken over een tank (inhoud weet ik niet precies, maar deze is groot), een eigen pomp (groter vermogen dan van een normale Ts), dakmonitor voor het bestrijden van (beginnende) tankbranden en ze hebben een grote hoeveelheid SVM aan boord. Is mijn redenatie dan verkeerd? Zo ja, hoe zit het dan met de omschrijving van een As?  

Er stond ook "combinatie TS hd/ld en AS ld/s". Oftewel, een combinatie van een TS hd/ld met een autospuit lage druk met schuimkanon op het dak. En inderdaad, als je het heel nauwkeurig bekijkt, is een TS niks meer dan een AS met een tank (en een hd-haspel). Ik denk niet dat je het betreffende voertuig voor 100% kunt omschrijven middels de bekende brandweer-afkortingen. Zoals Sajo al zei, er zit ook HV-gereedschap in, en er kan mee schuim geblust worden etc. De reden dat er gesproken wordt over een combinatie van een TS en een AS ligt denk ik meer in het feit dat in de beginjaren van de Gezamenlijke Brandweer (vanaf 1998) op elke post een "gewone" TS hd/ld en een AS ld/s stonden.
greetz,  Enrique


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #1109 Gepost op: 31 mei 2007, 15:57:02
Er stond ook "combinatie TS hd/ld en AS ld/s". Oftewel, een combinatie van een TS hd/ld met een autospuit lage druk met schuimkanon op het dak. En inderdaad, als je het heel nauwkeurig bekijkt, is een TS niks meer dan een AS met een tank (en een hd-haspel). Ik denk niet dat je het betreffende voertuig voor 100% kunt omschrijven middels de bekende brandweer-afkortingen. Zoals Sajo al zei, er zit ook HV-gereedschap in, en er kan mee schuim geblust worden etc. De reden dat er gesproken wordt over een combinatie van een TS en een AS ligt denk ik meer in het feit dat in de beginjaren van de Gezamenlijke Brandweer (vanaf 1998) op elke post een "gewone" TS hd/ld en een AS ld/s stonden.

Ja HV gereedschap zit tegenwoordig op elke standaart Tas, maar bedankt voor de heldere uitleg  :) Weer wat geleerd over "Het mooiste bedrijfsbrandweer korps"  ;)
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."