GRIP 1 Bommelding terminal 1 en 2 ontruimd - Schiphol 13-02-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Bommelding terminal 1 en 2 ontruimd - Schiphol 13-02-2012  (gelezen 52627 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Laurens1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #70 Gepost op: 13 februari 2012, 14:47:33
De terminals 1 & 2 van de luchthaven zijn maandagochtend ontruimt nadat een man in de terminal tegen voorbijgangers had gezegd dat hij een bom bij zich had. De melding kwam rond 11.00 uur binnen bij marechaussee die de melding uiterst serieus nam en besloot tot ontruiming het gebied waar de man zich ophield. Ooggetuigen vertellen aan de NOS dat de man op het panoramaterras iets had gegeten en weigerde te betalen waarna hij zichzelf zou hebben opgesloten in de wc.

De verdachte man is rond 13.10 uur aangehouden en overgebracht naar het bureau van de marechaussee. Uiteindelijk heeft een arrestatieteam de man aangehouden. Onderhandelaars van de marechaussee zijn eerder met de man in gesprek geweest. Video van AT5.  De man zat in een toiletgroep boven de terminal. De EOD is nog bezig daar met het onderzoek. Zodra dat onderzoek is afgerond worden de terminals weer opengesteld voor passagiers. Een aantal vluchten is vertraagd variërend van 15 tot 60 minuten vertraging.

Tussendoor heeft brandweer Hoofddorp geassisteerd met het afhandelen van een automatisch brandalarm in terminal 1. Alarm bleek loos te zijn.

Meldingen:

11:27:42 13-02-12 PRIO 1 AANKOMSTTERMINAL AANKOMSTPASSAGE LUCHTHAVEN SCHIPHOL (SCHIPHOL) BOMMELDING (GRIP: 1) [ 190 199 582 593 ]

11:42:12 13-02-12 PRIO 2 AANKOMSTTERMINAL AANKOMSTPASSAGE LUCHTHAVEN SCHIPHOL (SCHIPHOL) (GRIP: 1) (VERZORGING: klein) [ 782 783 ]

Via http://www.112schiphol.nl/


mauster

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Reactie #71 Gepost op: 13 februari 2012, 15:13:27
Even een kleine melding omtrent het mobile netwerk van Schiphol.
De providers (kpn,vodafone,telfort, enz enz ) maken gebruik van het Schiphol netwerk. Schiphol heeft zijn eigen Telefonie,Data en mobiel netwerk en beheren dat ook zelf. Dit word gedaan door Schiphol Telematics. Zij worden wel gesteund door de providers, maar hebben het complete zelfbeheer. Met andere woorden als er een gedeelte van het netwerk "plat" moet. Dan kan dat gebeuren zonder tussenkomst van Providers en noem maar op. Indien de Kmar het nodig acht, kan men een direkt beroep doen op Schiphol Telematics.

( Dit was zo de regel toen ik er werkte )


jordi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #72 Gepost op: 13 februari 2012, 16:02:00
Waar gaat zo'n verdachte heen? Naar het (hoofd)bureau van politie kennemerland of houd de kmar de verdachte ?

schiphol oost cellencomplex
daar heeft de kmar een vleugen, zal wel in een iso komen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #74 Gepost op: 13 februari 2012, 19:01:35
Zonde van al die kosten die weer voor niets zijn gemaakt. Ik mag toch hopen dat ze nu echt een keer dit soort valse meldingen kritisch gaan evalueren. Dit soort valse meldingen zorgen niet alleen voor veel kosten aan de kant van de overheid, maar ook bij bijvoorbeeld zakenmensen die afspraken hebben gemist.

Het is altijd hetzelfde liedje. Een gek die iets raars roept en het hele circus wordt weer in gang gezet. Ik snap uiteraard dat ze geen risico willen nemen, maar dat hier echt een keer kritisch naar gekeken moet worden lijkt me duidelijk.


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #75 Gepost op: 13 februari 2012, 19:05:42
Het is altijd hetzelfde liedje. Een gek die iets raars roept en het hele circus wordt weer in gang gezet. Ik snap uiteraard dat ze geen risico willen nemen, maar dat hier echt een keer kritisch naar gekeken moet worden lijkt me duidelijk.

Hoe zou er anders op gereageerd moeten worden volgens jouw dan:

Even een situatieschets zoals vandaag, maar dan als men het minder serieus neemt:
Iemand roept zoiets, 2 man KMAR loopt op hem af en zegt: ''Loopt u maar mee meneer, het is toch een valse melding'' en vervolgens ontplofd het koffertje? Ik denk dat je dan héél hard gaat roepen dat men anders moet reageren op dit soort dingen en dat het hele circus in gang had moet worden gezet
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Gast

  • Gast
Reactie #76 Gepost op: 13 februari 2012, 19:06:24
Dus de eerstvolgende keer dat iemand roept "ik heb een bom!" gewoon negeren dus "ok joh, is goed, veel plezier met je bom he!" ....

...
Nee, dat komt mijn gevoel van veiligheid als ingezeten burger der Nederlandse Staat niet echt ten goede, als de autoriteiten niet serieus op elke melding af zou gaan.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #77 Gepost op: 13 februari 2012, 19:10:07
Dus de eerstvolgende keer dat iemand roept "ik heb een bom!" gewoon negeren dus "ok joh, is goed, veel plezier met je bom he!" ....

...
Nee, dat komt mijn gevoel van veiligheid als ingezeten burger der Nederlandse Staat niet echt ten goede, als de autoriteiten niet serieus op elke melding af zou gaan.

Jullie kunnen toch niet ontkennen dat er veel te veel valse meldingen zijn die vele miljoenen per jaar kosten. Een training bijvoorbeeld hoe je ''gekken'' en echt gevaarlijke mensen van elkaar kunt onderscheiden zou misschien een idee kunnen zijn om het aantal valse meldingen terug te dringen.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #78 Gepost op: 13 februari 2012, 19:15:41
Hoe zou er anders op gereageerd moeten worden volgens jouw dan:

Even een situatieschets zoals vandaag, maar dan als men het minder serieus neemt:
Iemand roept zoiets, 2 man KMAR loopt op hem af en zegt: ''Loopt u maar mee meneer, het is toch een valse melding'' en vervolgens ontplofd het koffertje? Ik denk dat je dan héél hard gaat roepen dat men anders moet reageren op dit soort dingen en dat het hele circus in gang had moet worden gezet

Ik denk dat het afhankelijk is van de betreffende marechaussee. De ene maakt misschien de inschatting, het is een gek, ik neem het niet serieus en de ander slaat groot alarm. Het is maar net wat voor sociale inschatting zij maken.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #79 Gepost op: 13 februari 2012, 19:16:15
Wil jij in de schoenen staan van de verantwoordelijke die denkt dat het een valse melding was (en daardoor dus niet het circus start), terwijl het uiteindelijke een echte bom bleek te zijn?

De kans is groot bij dit soort meldingen dat het een nepbom is, maar de kans dat het om een echte bom gaat kan nooit uitgesloten worden. Niemand zou dat risico moeten nemen.