Waar moet een organisator minimaal aan voldoen?

Auteur Topic: Waar moet een organisator minimaal aan voldoen?  (gelezen 4375 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Gepost op: 16 februari 2012, 14:33:42
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd wat jullie van een organisator verlangen tijdens een evenement. Wat is het minimum om te krijgen omdat je niet zonder kan. En wat is fijn om te hebben.

Ik ben zelf veiligheidsman voor verschillende kleinere festivals (kleinste is max 1000 bezoekers, vrije toegang. De grootste is max 5000 bezoekers, kaartverkoop. nog een aantal dingen daar tussenin). Ik heb altijd het idee dat ik dingen zelf zo goed mogelijk regel en krijg vrijwel nooit commentaar van de EHV'ers (rode kruis).

Daarom ben ik benieuwd hoe jullie er over denken, want verbeteren kan natuurlijk altijd.


Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Stichting MedicalRescue.NL

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2012, 17:09:51
tja,  dat hangt van het type evenement af.

Juist daarvoor maak je een offerte en maak je afspraken van te voren, wat een organisator organiseert en wat jij als eerste hulpverlening dienstverlener gaat organiseren. En alles wat je als eerste hulpdienstverlener zelf moet organiseren wordt gewoon doorbelast aan een opdrachtgever.

Je maakt een overeenkomst, over serviceniveau, facilliteiten zoals stroomvoorziening, internet, vrije water voorziening, onderdak, verwarming, airconditioning, vierkante meters behandelruimtes, catering, communicatievoorzieningen, verbruikte materialen.

En afhankelijk van de uitkomsten hang je daar een prijs aan.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2012, 19:27:11
Ja daar heb je gelijk in. Maar de gedachte achter de vraag was: hoe heb jij het liefst dat het geregeld is? regel je het liever zelf of vind je het fijner dat dingen voor je klaar staan. En hoe wil je het dan geregeld hebben. Wat is de beste manier van werken voor jullie persoonlijk?
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2012, 20:39:31
Ik zou het liever zelf regelen. Ik heb er (waarschijnlijk) meer kaas van gegeten dan de organisator en ik moet bedenken hoe ik het prettigst kan werken. Dit in overeenstemming met de organisator.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2012, 23:52:01
Sommige dingen zijn ook goed via organisators te regelen. Bijvoorbeeld behandelruimtes(wel eisen aan stellen!), catering, voldoende drinkwater, toiletten, stroom.
Indeling ruimte, en materialen specifiek op hulpverleningsgebied is voor de EH organisatie  ;) Maar dat klinkt erg logisch!

Zelf vindt ik het erg prettig als er ruim voldoende drinkwater beschikbaar is voor zowel de EH-verleners als de patienten. en een goede behandelruimte met harde vloer. Maar aangezien ieder evenement uniek is is hier geen precies passend antwoord op te geven.

Heb je een omschrijving van het soort evenement, de ondergrond, doelgroepen, seizoen enz?


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2012, 15:44:51
Het ligt ook nog aan de eisen die de gemeente stelt in de vergunning, aan het risicoprofiel van het evenement (wel/geen alcohol, kinderen/jeugd/ouderen etc.), het tijdstip (overdag of nacht), de duur (paar uur, meerdere dagen) etc.

Mijn ideaal: goed vooroverleg, liefst een paar keer. En dan gewoon het hele draaiboek doorlopen, terrein bekijken etc. Voor een evenement dat we in juni gaan doen, gaan wij binnenkort het vaarwater al verkennen: dieptes, stroming, afmeerplaatsen etc.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2012, 16:51:27
Wij hebben voor ons grootste festival in Lisse (augustus, zie banner) verleden week al voor de 2e keer overleg gevoerd met alle instanties. Mijn verwachting is dat er nog minimaal 2x overleg zal plaatsvinden. Ondanks dat we intussen de 8ste editie aan het voorbereiden zijn. Onze contactpersoon van de brandweer wilde een nieuw stuk terrein graag zelf ook even bekijken ivm bereikbaarheid met TS/TAS.
Tijdens de opbouwfase van het festival komen politie en brandweer vaak gezamelijk voor een korte rondgang, waarbij wij ze uiteraard graag tewoord staan. Alles valt of staat met een goede samenwerkging  ;)
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Stichting MedicalRescue.NL

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2012, 17:07:02
Het ligt ook nog aan de eisen die de gemeente stelt in de vergunning, aan het risicoprofiel van het evenement (wel/geen alcohol, kinderen/jeugd/ouderen etc.), het tijdstip (overdag of nacht), de duur (paar uur, meerdere dagen) etc.

Mijn ideaal: goed vooroverleg, liefst een paar keer. En dan gewoon het hele draaiboek doorlopen, terrein bekijken etc. Voor een evenement dat we in juni gaan doen, gaan wij binnenkort het vaarwater al verkennen: dieptes, stroming, afmeerplaatsen etc.

Absoluut mee eens,  echter je moet ook niet vergeten dat elke keer gaan kijken, en al je voorbereidingen, (ook al doe je dat met vrijwilligers) ook gewoon kosten met zich mee brengen.
Door betere preparatie word de klus op de dag zelf nu een maal makkelijker.

Het is denk ik van belang, dat je met de organisator ook goede afspraken maakt over wat je precies verstaat onder catering voor je medewerkers.  Kunnen ze rekening houden met dieet wensen van je vrijwilligers.  Zijn er tussendoortjes..  
Sommige organisatoren denken oprecht, dat je met drie broodjes, een banaan, en een paar blikjes het al erg goed doet, als je diensten van 10 uur goed regelt.

Sommige organisatoren denken, dat je alleen aan het werk bent, tijdens wedstrijd uren, en dat je niets hoeft voorbereiden of niets hoeft op te ruimen.  Een goede briefing en debriefing is noodzakelijk om je vrijwilligers gemotiveerd te houden.  Als je werkt me onbetaalde vrijwilligers dat moet je zorgen dat je vrijwilligers een leuke en zinvolle en goed verzorgde dag hebben.  
En dat kan hoeft niet veel geld te kosten, maar dat betekend aandacht, en ondersteuning voor je vrijwilligers en werken met moderne middelen.

Kortom regel het goed voor de vrijwilligers.  

En ook vrijwilligerswerk is werk, en neemt verplichtingen met zich mee..  Arbo richtlijnen zijn gewoon onverkort van toepassing, ook vrijwilligers moeten adequate PBM dragen, en zowel de eerste hulp dienstverlening organisatie als de opdrachtgevers moeten daar ook op toezien.  
Soms moet er specifieke Taak Risico Analyse gemaakt worden.

Op basis van een RI&E voor het evenement, een TRA voor de hulpverleners, vergunningen met de gemeente, zal er een incident-management plan gemaakt moeten worden.   Wil je dat goed doen, dan kost dat ook tijd.  En precies van Mattijs ook zal zegt, daar moet je al ruimschoots van te voren mee beginnen.

Het beste is om dat met alle betrokken disciplines te doen. Dus inclusief brandweer, politie, beveiliging, ambulance, meldkamers..


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2012, 09:02:27
Ik heb (vaker) een meerdaags auto evenement georganiseerd (als regiocoördinator) hoewel op altijd op campings ben ik daar 1x van afgeweken ivm de verwachte opkomst. Dit was met het 15 jarige bestaan van de club op verzoek van het bestuur. 1 had in alles maar 1 eis, ik wil met alle geweld op een bekende lokatie waar ik:
- de terreineigenaren ken
- de betrokken gemeente ambtenaren ken
- de wijkagent ken
- de brandweer ken (comandant en preventie medewerker)
kortom een thuis wedstrijd.

Ik ben ruim een jaar voor dato begonnen eerst met het opvragen van alle eisen die de gemeente stelde aan een dergelijk evenement en dat waren er behoorlijk wat (brandweer, politie, GHOR en terrein eigenaren) alles werd benoemd (niks mis mee want het voorkomt verrassingen)

Eerst een planboek welke puur was gericht op wie wat en waar er iets geregeld moest worden en dan schrik je best wel in Enkhuizen. Dit plan werd voor gelegd aan de gemeente en diende als basis voor verdere organisatie en werd opgedeeld in werkboeken per betrokkene:
- gemeente als vergunning verlener
- politie wegens verkeersdruk
- brandweer ivm brandveiligheid
- GHOR ivm ongevallen e.d.
- camping eigenaar/beheerder
- recreatieschap
- zwembad
- sprookjeswonderland
- zuiderzeemuseum
- Mc Donalds
- Restaurant Markerwaard
- Twentse wensambulance
- eigen verenigings EHBO'ers
- verhuurder van materieel
- kraanbedrijf

Sommige boeken werden gecombineerd andere niet op die manier kwam er langzaam maar heel zeker stukje bij beetje een draaiboek waarin uit eindelijk met behulp van de ondergeschikte boeken steeds een stapje hoger in het vergunningsverlening traject werd geklommen en steeds een stukje organisatie kon worden "afgesloten"

Hierdoor werd de groep rond me steeds wat groter en wijzigde regelmatig van samenstelling afhankelijk van waar we in het traject stonden.
Uit eindelijk was er slechts een persoon die de alles beslissende stem had, de gemeente ambtenaar die de vergnning moest afgeven.

Met deze werkwijze kon een afgesloten deelboek ook werkelijk worden afgesloten en op genomen in het echte draaiboek.
Twee weken voor aanvang opbouw zijn de vrijwilligers (uit heel het land) via mail op de hogte gebracht van de werkwijze en aanvang van het opbouwen.

De eerste opbouwdag is 's middags eerst met de hele groep het draaiboek doorgenomen en daarna het "werkboek" tbv opbouw, draaien en afbouw van het evenement.
Per "opbouwdag" waren er drie momenten voor overleg en wel de verplichte gezamelijke maaltijden hier was tevens een keer per dag de wijkagent bij die de taken voor gemeente brandweer politie en GHOR waarnam en controleerde en zonodig bijstuurde.

Ook was er een terreinplan met "opkomstplaatsen" voor gevallen van nood deze waren bekent gemaakt bij de diverse meldkamers, politie Stedebroec en brandweren Enkhuizen en Stedebroec.

We hebben ze niet nodig gehad maar met bovenstaande werkwijze kan je zelfs als "balgehakt" een groot evenement organiseren mits je bereid bent er een hoop tijd in te steken.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend