Vragen over meldingen NHN

Auteur Topic: Vragen over meldingen NHN  (gelezen 27276 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #40 Gepost op: 6 maart 2012, 17:42:02
Hoe zit dat met de communicatie ter plekke?
Vind er bijvoorbeeld nog regelmatig portocontact plaats tussen chauffeur en pleeg ("neem dit of dat nog even mee op je weg naar boven" (ik verzin maar wat)).
Of worden jullie wel eens multi gekoppeld? (met de brandweer voor een afhijsklus, of met de politie voor beleiding of spoorzoekertje?)

Zoals gezegd vind er weinig communicatie plaats.
Allereerst: natuurlijk is je porto je veiligheidslijn (ivm noodknop). En natuurlijk zijn er acute zaken te bedenken waarom een porto toch nodig is. Dus de porto is onmisbaar. Dat gezegd hebbende:

In de praktijk (ik spreek over de NOG) wordt de porto op de alarmering na weinig gebruikt. AVP en ACH gaan als team naar binnen dus de kans dat de AVP wat aan de ACH vraagt is niet groot. Tenzij de ACH wat gaat halen uit de auto en de AVP er wat bij bedenkt. Maar dat komt niet zo vaak voor, ze zijn beide goed opgeleid dus als het goed is zal de AVP de ACH niet echt verrassen met "opdrachten". Bij reanimaties en andere meer-inzetten worden de gespreksgroepen (voertuig-afhankelijk) wel gekoppeld. Dat is ook handig. Terwijl AVP 1e auto bij een reanimatie staat kan die vragen aan ACH 2e auto de zuiger/beademingspaneel of wat dan ook mee te nemen. Of misschien wel een aanwijzing omdat de 1e auto het adres ook moeilijk kon vinden. Koppeling heeft in mijn ogen altijd meerwaarde en op het moment dat er gekoppeld is zie je dat C2000 ook wordt gebruikt. Maar dan heb je het dus over een smalle scope ten aanzien van het totale werk.
Bij mono-inzet wordt de porto op alarmering na vrijwel niet gebruikt.

Situaties waarin gekoppeld wordt:
  • Reanimatie
  • Meerinzet bij o.a. ongeval
  • Met Rapid Responder als die toch een ambu vraagt
  • Met OvdG, sinds kort alle betrokken eenheden in 1 grote babbelbox
  • Met Lifeliner
  • NIET bij politiebegeleiding (mag ook niet in de NOG)
  • NIET met de brandweer, ook niet bij hoogtehulp
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #41 Gepost op: 6 maart 2012, 17:52:06
Vraagje algemeen:

Ik zet mijn porto soms op scan (gespreksgroepen omliggende wagens, OvdG, MMT, Duitse ambulances en nog zo een paar) omdat ik het wel eens leuk vindt de collegae te volgen. Vooral als je langdurig VWS staat ;-).
Voordat iemand daar wat van vind: ik mag het ook vanuit mijn functie, al is er geen direct bewijs dat het noodzakelijk is 998765.

Maar mijn vraag is -los van professioneel ramptoerisme-:
Druk ik nu extra op de capaciteit van de betreffende mast of valt dat mee. Mijn porto blijft in de eigenlijke gespreksgroep maar "luistert" ook een beperkt aantal andere uit (20 geloof ik). Zenden kan alleen in mijn eigen gespreksgroep, tenzij ik specifiek naar een andere gespreksgroep schakel natuurlijk. Wie gaat mij uitleggen dat ik een druk leg op de C2000-capaciteit en dus zou moeten stoppen met deze hobby ? Sta open voor suggesties hoor.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #42 Gepost op: 6 maart 2012, 19:11:49
Vraagje algemeen:

Ik zet mijn porto soms op scan (gespreksgroepen omliggende wagens, OvdG, MMT, Duitse ambulances en nog zo een paar) omdat ik het wel eens leuk vindt de collegae te volgen. Vooral als je langdurig VWS staat ;-).
Voordat iemand daar wat van vind: ik mag het ook vanuit mijn functie, al is er geen direct bewijs dat het noodzakelijk is 998765.

Maar mijn vraag is -los van professioneel ramptoerisme-:
Druk ik nu extra op de capaciteit van de betreffende mast of valt dat mee. Mijn porto blijft in de eigenlijke gespreksgroep maar "luistert" ook een beperkt aantal andere uit (20 geloof ik). Zenden kan alleen in mijn eigen gespreksgroep, tenzij ik specifiek naar een andere gespreksgroep schakel natuurlijk. Wie gaat mij uitleggen dat ik een druk leg op de C2000-capaciteit en dus zou moeten stoppen met deze hobby ? Sta open voor suggesties hoor.

Of je nu zend door de spreeksleutel in te drukken of "slechts" meeluistert, je gebruikt dezelfde capaciteit van het netwerk. Doordat jij meeluistert met de verschillende gespreksgroepen, zal de paal (antenne-installatie) waarop jouw randapparaat actief is deze gespreksgroepen ook daadwerkelijk uit moeten zenden (anders ontvang jij immers ook niets). Voor dit uitzenden moet dus een tijdslot worden gereserveerd. Hiermee gebruik jij dus capaciteit van de mast die misschien een eenheid "in het veld" erg hard nodig heeft om op te schalen/assistentie te vragen/een sitrap te geven/...
Dit is dus de druk die je legt op de capaciteit van het netwerk!

Hoe groot is die druk? Afhankelijk van de opbouw van de paal waarop je actief bent. Daarin zitten minimaal 2 en (tot op heden) maximaal 5 zender/ontvangers. Elk van deze zender/ontvangers kan 4 gespreksgroepen tegelijkertijd bedienen, minus in totaal 1 "controlekanaal". Dus minimaal 7 en maximaal 19 gespreksgroepen tegelijkertijd. Daar gebruik jij tijdens het meeluisteren dus tenminste 1, en in vervelende gevallen misschien zelfs meer, tijdsloten van. Dat betekent grofweg tussen de 5% en 14% van de totale capaciteit van die paal. (Nogmaals, zolang er niets gezegd wordt in alle groepen en je porto dus stil is zit je in dat ene controlekanaal en verbruik je dus verwaarloosbare capaciteit en niet meer dan wanneer je alléén je eigen gespreksgroep actief hebt) Het kan wel zo zijn dat je in bepaalde gevallen nóg meer capaciteit vraagt. Omdat een gespreksgroep niet direct van het tijdslot afgehaald wordt zodra men de spreeksleutel los laat, kan het zijn dat als jouw porto meteen van één van de "meeluistergroepen" overschakeld naar bijvoorbeeld je "eigen" gespreksgroep, jij tijdelijk (enkele seconden) twee tijdsloten "claimt". Dan praat je dus al over 10% tot 28%...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #43 Gepost op: 8 maart 2012, 22:00:48
Of je nu zend door de spreeksleutel in te drukken of "slechts" meeluistert, je gebruikt dezelfde capaciteit van het netwerk. Doordat jij meeluistert met de verschillende gespreksgroepen, zal de paal (antenne-installatie) waarop jouw randapparaat actief is deze gespreksgroepen ook daadwerkelijk uit moeten zenden (anders ontvang jij immers ook niets). Voor dit uitzenden moet dus een tijdslot worden gereserveerd. Hiermee gebruik jij dus capaciteit van de mast die misschien een eenheid "in het veld" erg hard nodig heeft om op te schalen/assistentie te vragen/een sitrap te geven/...
Dit is dus de druk die je legt op de capaciteit van het netwerk!

Hoe groot is die druk? Afhankelijk van de opbouw van de paal waarop je actief bent. Daarin zitten minimaal 2 en (tot op heden) maximaal 5 zender/ontvangers. Elk van deze zender/ontvangers kan 4 gespreksgroepen tegelijkertijd bedienen, minus in totaal 1 "controlekanaal". Dus minimaal 7 en maximaal 19 gespreksgroepen tegelijkertijd. Daar gebruik jij tijdens het meeluisteren dus tenminste 1, en in vervelende gevallen misschien zelfs meer, tijdsloten van. Dat betekent grofweg tussen de 5% en 14% van de totale capaciteit van die paal. (Nogmaals, zolang er niets gezegd wordt in alle groepen en je porto dus stil is zit je in dat ene controlekanaal en verbruik je dus verwaarloosbare capaciteit en niet meer dan wanneer je alléén je eigen gespreksgroep actief hebt) Het kan wel zo zijn dat je in bepaalde gevallen nóg meer capaciteit vraagt. Omdat een gespreksgroep niet direct van het tijdslot afgehaald wordt zodra men de spreeksleutel los laat, kan het zijn dat als jouw porto meteen van één van de "meeluistergroepen" overschakeld naar bijvoorbeeld je "eigen" gespreksgroep, jij tijdelijk (enkele seconden) twee tijdsloten "claimt". Dan praat je dus al over 10% tot 28%...

Dank Rhonus !
Mooie technische uitleg en dat stel ik op prijs. Ik heb er onvoldoende verstand van.
Ik zal de scan zeker uitzetten als het spannend wordt  998765

Wat ik me naar aanleiding van het verhaal nog wel afvraag:
Nu werk ik op een post met 10 ambulances, 20 brandweer voertuigen en binnen een kilometer zit ook de politie met een voertuigje of 20 (hoofdbureau met zeker 100 man), de Veiligheidsregio (o.a. GHOR) en een grote meldkamer.  En stel dat er een fors incident plaatsvind binnen het bereik van nog steeds die zelfde paal. Dan hoop ik dat mijn porto niet tot 28% capaciteit gebruikt of dat ze uitgerekend daar een Super-Capaciteit-Paal hebben geplaatst........   e050
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #44 Gepost op: 8 maart 2012, 22:42:28
Wat ik me naar aanleiding van het verhaal nog wel afvraag:
Nu werk ik op een post met 10 ambulances, 20 brandweer voertuigen en binnen een kilometer zit ook de politie met een voertuigje of 20 (hoofdbureau met zeker 100 man), de Veiligheidsregio (o.a. GHOR) en een grote meldkamer.  En stel dat er een fors incident plaatsvind binnen het bereik van nog steeds die zelfde paal. Dan hoop ik dat mijn porto niet tot 28% capaciteit gebruikt of dat ze uitgerekend daar een Super-Capaciteit-Paal hebben geplaatst........   e050
Één voordeel, jij hebt nu al beloofd dat je dan de scan-functie uit zet, dus dan zit je maximaal op 14%, want dan zal je dus op nog maar 1 gespreksgroep actief zijn... ;)

Maar nu het echte antwoord: inderdaad, dat lijkt heel krap. Nu zal de kans natuurlijk wel groot zijn, dat in zo'n (blijkbaar druk, stedelijk?) gebied er wel gekozen is voor een "flinke paal". Daarbij komt dat, als ik mij goed herinner (en anders zal b.v. Hunter wel corrigeren) die meldkamer via vaste lijntjes met het netwerk is verbonden, dus die zit niet "op" dezelfde paal. Maar ook al lijkt dat krap, besef wel dat je die capaciteit past "claimt" op het moment dat de gespreksgroep ook daadwerkelijk actief is. Dus als iedereen zich aan de radiodiscipline houdt (kort, bondig en ter zake doend) de communicatie bij een incident behoorlijk "gespreid" verloopt. Dan zijn niet al die gebruikers een tijdslot aan het claimen, maar zitten grotendeels in dat ene controlekanaal. En daar kunnen er hééél veel van bij elkaar zitten, dat zal het probleem niet worden.
Wil het toevallig tóch zou zijn dat iedereen tegelijk wil praten, dan kan het inderdaad te veel worden. Het voordeel is dan wel dat het netwerk dan zo slim is om een wachtrij samen te stellen. Dit zie je dan ook in je beeldscherm verschijnen, zodra jij de spreeksleutel indrukt. Dan is het dus zaak om even geduld te hebben, het systeem geeft zelf aan (zodra er een plekje vrij is) dat jij aan de beurt bent en je dus wat kan zeggen. Onbekendheid met deze mogelijkheid maakt dat er meestal gesproken wordt over "het werkt niet" en men de poging staakt. Zonde, want meestal binnen een paar tellen is een ander wel weer klaar en kun je dus gewoon je gesprek voeren, mits je je porto dan nog niet in een hoekje hebt gemieterd...

En je zal zien, dat incident gebeurd vast niet bij jullie om de hoek, maar in die afgelegen hoek in de polder.. Precies in de cel van zo'n "minipaaltje". "Want daar gebeurd toch niets"  ::)
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #45 Gepost op: 8 maart 2012, 22:52:19
@Rhonus...

Haha.
Leuk en vermakelijk antwoord.
Dank daar voor.

Gaat zoals je begreep om stedelijk gebied en ik kan me inderdaad ook voorstellen dat de meldkamer op een andere wijze is aangesloten (overdag over 3 kolommen gaat het om 18 operationele meldtafels geloof ik).

Een deel van je uitleg had ik onlangs ook op Portogewoon.nl opgestoken. Tot die tijd wist ik dat van die wachtrij ook niet. Maar op Portogewoon trof ik geen duidelijk antwoord op mijn vraag over die scanfunctie.
Maar ik heb weer een hoop bijgeleerd en zal zeker met tact omgaan met de mogelijkheden.
Daarbij: als het spannend wordt heb ik wel wat anders aan mijn hoofd dan naar de verschillende gespreksgroepen te luisteren dus dat komt bijna automatisch goed op die manier. Nogmaals dank voor de uitleg !
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #46 Gepost op: 8 maart 2012, 23:07:12
Maar op Portogewoon trof ik geen duidelijk antwoord op mijn vraag over die scanfunctie.

Misschien kun je dat aankaarten bij de makers van die site? :)


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #47 Gepost op: 9 maart 2012, 15:44:48
@ Ambu: Graag gedaan!
Dan kan ik nu met een gerust hart op vakantie nog even de bergen in, wetende dat jij niet hoogstpersoonlijk het hele C2000-netwerk om zeep zal helpen...  O0


 ;D ;D ;D
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Bas Witvliet

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,099
Reactie #48 Gepost op: 12 februari 2013, 11:17:48
Weet iemand waarom de B-urgentie is gewijzigd naar B1 in de regio NHN ?

Nieuw:
112meldingen
09:22:15 12-02-13B1 VWS WOGNUM NIEUWEWEG 24 B WOGNUM VWS 1687BA 24 B

   :   0220999 : Monitorcode Ambulancepost Noord-Holland Noord
        :   0220104 : Ambulance-10-104 West Friesland

Oud:
112meldingen
14:03:06 09-02-13B VWS WOGNUM NIEUWEWEG 24 B WOGNUM VWS 1687BA 24 B

   :   0220999 : Monitorcode Ambulancepost Noord-Holland Noord
        :   0220187 : Ambulance-10-187 Alkmaar


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #49 Gepost op: 12 februari 2013, 12:45:10
B1 en B2 hebben te maken met aanrijdtijd