Verzekering georganiseerde EHBO

Auteur Topic: Verzekering georganiseerde EHBO  (gelezen 4789 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Remi

  • Gast
Gepost op: 27 januari 2005, 22:22:10
L.S.
Bij het Oranje Kruis ben je verzekerd voor niet georganiseerde EHBO.
Nu ben ik gevraagd om EHBO te verrichten bij een vriendschappelijke judowedstrijd.
Ook al doen wij dit vrijwillig (wel met een onkostenvergoeding van 15 euro per persoon voor een hele dag) zie ik dit onder georganiseerde EHBO.

Moeten wij als EHBO-ers nu een verzekering afsluiten of dient de organisatie dit te doen? (Dit is voor de organisatie de eerste keer dat zij dit organiseren en weten het dus ook niet).
Verder is er een kleine discussie tussen mij en de organisator over het aantal EHBO-ers. Ik vind dat er minimaal 4 EHBO-ers aanwezig dienen te zijn. Hij vindt dat 2 genoeg is en dat in noodgevallen een aantal bezoekers die een (verlopen) EHBO-diploma hebben kunnen inspringen.
Mijn reactie is hierop dat een verlopen diploma niet tijdens een georganiseerd evenement geldt en dat ik tijdens een evenement geen tijd heb om te controleren of een omstander wel bevoegd is om mij te helpen en ik uiteindelijk als "gecontracteerde" EHBO-er de klappen kan opvangen.

Wat voor verzekering dient er uberhaupt afgesloten te worden en nog belangrijker waarom?

Alvast bedankt voor de reacties.




Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2005, 23:14:45
Moeten wij als EHBO-ers nu een verzekering afsluiten of dient de organisatie dit te doen? (Dit is voor de organisatie de eerste keer dat zij dit organiseren en weten het dus ook niet).

Mijn vereniging is zelf verzekerd. Ik zal nooit de EHBO-gerelateerde verzekeringen aan de organisatie van een evenement overlaten. Je schept namelijk onduidelijkheid aangezien dan ieder evenement weer andere polisvoorwaarden kent. Daarnaast weet je niet zeker of je op de juiste wijze verzekerd bent.

Verder is er een kleine discussie tussen mij en de organisator over het aantal EHBO-ers. Ik vind dat er minimaal 4 EHBO-ers aanwezig dienen te zijn. Hij vindt dat 2 genoeg is en dat in noodgevallen een aantal bezoekers die een (verlopen) EHBO-diploma hebben kunnen inspringen.

Hier zal ik zeker niet in meegaan. Ik denk dat wel duidelijk is waarom niet...

Wat voor verzekering dient er uberhaupt afgesloten te worden en nog belangrijker waarom?

Geen idee, ik heb (gelukkig) geen verstand van verzekeringen. Zelf denk ik aan een soort aansprakelijkheidsverzekering met rechtsbijstand. Maak eens een afspraak met jullie verzekeringsadviseur.  ;)
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2005, 16:25:51
Je hebt een bedrijfsaansprakelijkheids  verzekering en een beroepsaansprakelijkheid verzekering nodig.

de evenementen organisatie heeft een evenementen verzekering afgesloten..

rechtsbijstand kan handig zijn..


vers[eek

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2005, 18:44:05
bij mijn weten ben je via je vereninging verzekerd tijdens de hulpverlening die je uit voert namens hen.
en over de discusie  van het aantal hulpverleners is een zaak van de organisatie en je kan altijd iemand bij te grote drukte laten helpen of hij of zij wel een ehbo er ster is of niet hand en spandiensten kunnen ze altijd doen. koelen en zo


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2005, 18:52:07
ken je de polis  :D


Kanarie

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2005, 19:14:15
Als je tegen onkostenvergoeding een heel enkele keer ergens EHBO-er bent, hoe zit dat dan met verzekering?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2005, 19:57:10
Als je tegen onkostenvergoeding een heel enkele keer ergens EHBO-er bent, hoe zit dat dan met verzekering?

Leg die vraag voor aan je verzekeringsagent.
Die zou moeten weten wat je polissen wel en niet vergoeden.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2005, 22:44:34
Remi, ik maak op uit je bericht dat je de hulpverlening zelf doet en niet via een EHBO vereniging? Dat zou ik dan maar gaan regelen, die weten meestal wel hoe het werkt. Verder kunnen zij (vereniging) zeggen: wij werken alleen met EHBOers van onze vereniging, niet met toeschouwers die een verlopen EH diploma hebben.
En stel eisen als EHBO vereniging. Jullie verlenen eerst hulp, de oranisatie kan niet zonder jullie en jullie hebben verstand van EH, niet die organisatie, die hebben verstand van judo.

Ik erger me altijd rot aan organisaties die het wel denken te weten... >:( ;)

Christian


Remi

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2005, 06:19:21
Hallo Christian, Het klopt dat wij dit privé doen. EHBO Amsterdam heeft voor zijn evenementen wel een verzekering voor zijn EHBO-ers, maar alleen als deze door hun geregeld worden. Wij zijn destijds bij een judovereniging gaan meedoen om de lol bij de jeugdjudowedstrijden en hebben hier heel wat geleerd.
Als we het via EHBO Amsterdam laten lopen, dan kost het klauwen vol geld en dat hebben deze organisaties juist niet.
Om dat we dit zo leuk vinden hebben we juist alles op eigen kosten aangeschaft: kleding, koelpacks, porto's, tassen.
Het enige wat we naast de lol krijgen is: dankbare blikken van de kinderen als we de traantjes drogen en 15 euro per persoon voor de brandstof.
Als je nagaat dat we hiervoor meestal 7 uur aanwezig zijn.
EHBO Amsterdam rekent hiervoor minimaal 100 euro.
Wij hebben ook nadrukkelijk gezegd tegen de organisatie dat wij niet meedoen als we met ons tweetjes moeten draaien.

Met betrekking tot vragen aan de tussenpersoon:
Deze wil alleen provisie opstrijken en is dus niet onpartijdig. Vandaar dat ik deze vraag aan jullie stel. Ik ga ervanuit dat er iemand wel weet welke verzekering er precies nodig is. (Misschien is er toevallig een EHBO-er die van beroep verzekeringsagent is en derhalve het vel niet over je neus haalt ;) )

Peter Adema zei dat je een Beroeps- en een bedrijfsaansprakelijheidsverzekering nodig hebt, maar wij doen dit naar mijn mening niet beroepsmatig en wij zijn ook geen bedrijf. Wij doen dit 5 ŕ 6 keer per jaar.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2005, 14:48:08
Het is maar hoe je het bekijkt..

Mensen die door ons opgeleid zijn, (MFA en DAN) en die de handelingen uitvoeren zoals wij ze geleerd hebben, worden in het geval van een rechtszaak door ons (MFA/DAN, Rescuetraining.NL) ondersteund.

Jullie zullen niet gauw aansprakelijk worden gesteld, maar de vereniging die jullie inhuurd.. Over jullie handelen is niet echt een aanvullende verzekering nodig.. Jullie normale WA verzekering dekt de rest..